Architektura  
Zpět  Zpět     Rubriku ARCHITEKTURA vede a příspěvky většinou píše historik architektury Zdeněk Lukeš, jehož články můžete taky najít v Lidových novinách, Revolver revue, Kritické příloze RR nebo Architektu. Na vaše reakce, připomínky a náměty se těší na adrese lukes@gts.cz.      
 
7.2.
Cord - senzace na čtyřech kolech (Nesmrtelné auťáky II)
3.2.
Český pavilon na EXPO v Hannoveru 2000
Archiv rubriky Architektura

Cord - senzace na čtyřech kolech
Nesmrtelné auťáky II

Cord 810/812 z let 1935-37 (14 kB) Byl jsem byl ještě kluk, když se - někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let - objevilo v ulici nedaleko našeho domu v Praze na Letné úžasné auto. Bylo celé černé, neobyčejně dlouhé, mělo obrovská kola a aerodynamicky tvarovanou karosérii. V mohutných blatnících byly výklopné reflektory, jaké tehdy měly jen nejnovější sporťáky, a z motoru vedly k výfukům chromované kroužkové hadice. Byl to veterán, navíc jeho stav byl smutný: prázdné pneumatiky, zaprášená skla, poškrábaný zmatnělý lak, nárazníky i nádherný chladič plný rzi. Vůz neměl číslo, stál na ulici mezi těmi všemi wartburgy, embéčky, moskviči a spartaky asi tři roky a pak jednoho dne zmizel stejně náhle, jako se objevil. Kdo ho asi získal? Kde teď je? Cord 810/812 z let 1935-37 (19 kB) Každopádně jsem nikdy nic podobného neviděl, až po několika letech jsem se dočetl, že šlo o zaniklou americkou značku cord, kterou založil Erret Loban Cord, a že je tento model vystaven jako stálý exponát Muzea moderního umění v New Yorku. Nedávno se o něm zmínil Ondřej Neff. Tak jsem prohledal pár encyklopedií našeho Žloutka a shromáždil nějaké údaje.

Tento typ - cord 812 - byl vyráběn od roku 1937 v Auburnu, Indiana. Cord byl první americký vůz s pohonem předních kol (už předchozí modely). Karosérii navrhl Gordon Buehring, který kapotoval i sesterské vozy Auburn a Duesenberg - to byly jakési americké protějšky rolls-royců té doby, s nimiž se po hollywoodských bulvárech proháněly hvězdy stříbrného plátna Clark Gable nebo Garry Cooper. Tvarování kapoty motoru cordu se posměšně říkalo "víko od rakve".
Osmsetdvanáctka měla motor Lycoming s osmi válci, objem 4722 cm3, dvojitý spádový karburátor s postupně zapínaným odstředivým kompresorem. Délka vozu dosahovala téměř pěti metrů, nejvyšší rychlost 150 km/h, spotřeba 16 litrů/100km. Vůz se vyráběl jako limuzína, dvoumístné kupé a kabriolet. Vyrobeno bylo prý jen 2320 kusů (modely 810 a 812). Minimálně jeden z nich byl kdysi v Praze.

Příště: O nejvyšší mrakodrap XVII - Nekonečná jehla Jeana Nouvela

Cord 810/812 z let 1935-37 (25 kB)
Cord 810/812 z let 1935-37 (34 kB)
Cord 810/812 z let 1935-37 (23 kB)

 
 
 
Klikací mapa