Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 4.6.2002
Svátek má Dalibor




  Výběr z vydání
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Bojovali mrtví
 >UMĚNÍ: Medkovo pannó a nebo Zoubkův pomník?
 >UMĚNÍ: Konečně český pomník obětem komunismu
 >ARCHITEKTURA: Památník obětem komunismu v Praze -
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Těžko říct, který zážitek je nejsilnější
 >PSÍ PŘÍHODY: Nesmí se to, ale...
 >POLITIKA: Rezignace Kasla, soud žádá omluvu za listopad 89
 >LIDŠTINY: O jídle a jeho tyranii
 >POVÍDKA: Stalo se v Krkonoších
 >SPOLEČNOST: Pětiletka integrace Tatarů na Krymu nesplněna
 >KOMENTÁŘ: Indie - Pákistán
 >ZAHRADA: Co dělat v červnu (2)
 >ZDRAVÍ: Když děti chlastají...
 >ARMÁDA: Vytvořme novou emigraci
 >MROŽOVINY: Šedesát let Atentátu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Malířství  
 
4.6. UMĚNÍ: Medkovo pannó a nebo Zoubkův pomník?
Jan Paul

Zřejmě nejzajímavější položkou druhé letošní aukce firmy Meissner-Neumann, která proběhla 27.dubna 2002 v Praze, byla dražba nástěnného pannó, významného českého umělce Mikoláše Medka (1926 Praha -1974 Praha). Šlo o soubor 14 obrazů velikosti 248 x 1700 cm, který byl kdysi určen do prostor Československých aerolinií v Košicích. Obraz byl nabízen za rekordní cenu 8 milionů korun, ale nenašel zájemce.
Umělec vytvořil monumentální dílo v letech 1963 až 1964, zcela v duchu své typické strukturálně pojaté malby, silného emocionálního výrazu. Celé panó je namalováno v monochromním koloritu červených odstínů, jež prozařují z rozrušovaného reliéfního podkladu. Tyto tvůrčí zásahy lze interpretovat jako stopy vlastního svědomí.
Medek namaloval v dolní části obrazů vlastní hieroglyfy, jejichž význam zůstal utajen. Obraz je uveden v monografii významného teoretika Bohumíra Mráze (Mikoláš Medek, 1970, str.74) a svoji uměleckou hodnotou je i přes dekorativní charakter srovnatelný s nejlepšími díly tohoto umělce.

Podle odborníků má dílo silný existenciální náboj a vyjadřuje všudypřítomný nepokoj z tragického údělu člověka. Mezi základní znalosti kulturně vzdělaného člověka proto patří i informace, že abstraktní umění je schopno vyjadřovat se k naléhavým otázkám existence člověka stejně aktuálně, jako umění zobrazující (termín "realistické" je myslím zavádějící).
Zde se vnucuje srovnání Medkova rozměrného obrazu třeba s pomníkem Olbrama Zoubka na Újezdě. Také socha rozpadajícího se mukla má totiž vyjadřovat onen nepokoj tragického údělu člověka. Čtrnáct obrazů se sice špatně instaluje v exteriéru, nicméně se nabízí čistě hypotetická otázka, co by bývalo bylo lepší : Zda vyhodit peníze za nekvalitní sochy a nebo si koupit Medkovo panó a pietně ho pro veřejnost vystavit v representativním prostoru.
K dražbě obrazu nepomohla ani rozsáhlá retrospektiva, probíhající až do 18.srpna 2002 v galerii pražského Rudolfina. Je na ní po dlouhé době vidět representativní soubor Medkových děl a milovníci umění by si ji neměli nechat ujít.

Medkův první významnější obraz se objevil na aukci v roce 1999. Jmenoval se Chodící ticho a z vyvolávací ceny 650 tisíc se dostal "jen" na 940 tisíc. Cenovým průlomem se stala dražba aukční síně Dorotheum, na níž byl obraz Vyhřezlá maska vydražen v říjnu 2000 za 2 miliony korun, z vyvolávací ceny 800 tisíc. Další aukce se konala v říjnu 2001 a za cenu 450 tisíc byl nabízen skvělý obraz Maso kříže, který se ale prodal až po aukci za vyvolávací cenu.
Dražba Medkova panó byla sice načasována na zahájení jeho retrospektivy, nicméně obraz se přesto neprodal. Zástupci firmy Meissner-Neumann nebyli ochotni sdělit informace k dalším jimi draženým dílům tohoto autora a tak lze usuzovat, že 8 milionů bylo přece jen hodně. Medek tuto hodnotu má (odhad se pohyboval kolem 16 milionů), jen se nenašel nikdo, kdo byl ochoten ji zaplatit. Nakonec proč by si ten, kdo na to má, měl kupovat něco hodnotného, když si může koupit "lacinou" cetku. Třeba rovnou od Olbrama Zoubka.


Další články tohoto autora:
Jan Paul

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: