Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 14.6.2002
Svátek má Roland




  Výběr z vydání
 >PROGNÓZA: Jak dopadnou volby
 >BURIANOVA KULTURNÍ OZDRAVOVNA aneb HLAS LIDU TROCHU JINAK
 >POLITIKA: Nevoliči a voliči příliš slabých stran "volí" své ideové nepřátele
 >POLITIKA: Volby a ústava
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Strýc Podger znalcem politiky
 >UMĚNÍ: Jak vznikala výstava Mikuláše Medka
 >ÚVAHA: Práci nedostanu, černou kůži mám
 >ZDRAVÍ: Mák setý
 >FEJETON: Myšlenky když nemohu spát
 >VÝZKUM: S kým kdo po volbách půjde
 >ZE SVĚTA: Kanadské zážitky (3)
 >NAKRESLENO: Volte nulu!
 >ZAHRADA: Co dělat v červnu (10)
 >PENÍZE: Zapláčí klienti KTP Quantum nad výdělkem?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Nahoru zapni

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Malířství  
 
14.6. UMĚNÍ: Jak vznikala výstava Mikuláše Medka

Umíte si představit, co všechno se musí podniknout, abyste mohli jako návštěvníci výstavy vkročit do dveří galerie? Právě na to jsme se ptali ve společnosti Gema Art, která jako jeden z mála soukromých subjektů pravidelně pořádá výstavy současného umění. Aktuálním počinem je rozsáhlá výstava obrazů Mikuláše Medka, kterou Gema Art uspořádala v Galerii Rudolfinum. Potrvá do 18.srpna.

Linda Sedláková ze společnosti Gema Art, studuje pátým rokem dějiny umění a zároveň vede v Gemě výstavnické oddělení. Je jí 23 let, hovoří plynně čtyřmi světovými jazyky. "Mikuláš Medek je jedním z nejrozsáhlejších a nejnáročnějších výstavnických projektů v tomto roce," říká Linda, zatímco spolu s ředitelem Galerie Rudolfinum Dr. Petrem Nedomou dohlíží na právě probíhající instalaci jednoho z Medkových děl.

Příprava výstavy Mikuláše Medka začala téměř před rokem. Prvním krokem bylo získání prostředků na realizaci výstavy. "Sponzory nejvíce přesvědčila exkluzivní mikro-výstava jedenácti Medkových děl, která se nám podařilo zapůjčit a instalovat na jeden jediný večer v Malé galerii v Rudolfinu. Na odchodu dostal každý potenciální sponzor dárek a srozumitelnou nabídku ke sponzorské účasti," říká Blanka Čechová (21) ze společnosti Gema Art, která v minulosti realizovala např. výstavu Libora Fáry či Opus Italicum na Pražském hradě. Minulý rok se stala partnerem Galerie Rudolfinum pro uspořádání Medkovy výstavy. Rozpočet činil téměř 10 milionů korun, z čehož třetinu hradila Galerie Rudolfinum, a dvě třetiny pokryla Gema a sponzorská účast.

Koncepce výstavy byla jasná: představit dosud nejobsáhlejší průřez dílem Mikuláše Medka s tím, že se bude usilovat o co nejpočetnější zastoupení zápůjček ze zahraničí. Koncepci výstavy navrhuje a následně provádí kurátor výstavy. Nad výstavou Mikuláše Medka měl kurátorský dohled historik umění dr. Hartmann. Určil díla, která se na výstavě představí, a při závěrečné instalaci, spolu s architektem výstavy, rozhodoval, kam se který obraz umístí. Dr. Hartmann je také autorem značné části textů v katalogu, který rovněž v průběhu výroby podléhal jeho dohledu.

Jakmile se podařilo zajistit prostředky pro realizaci výstavy, začalo rozsáhlé oslovování majitelů Medkových obrazů - soukromých sběratelů a galerií u nás i v zahraničí. Půjčování děl na výstavy se upravuje zápůjčními smlouvami, ve kterých se s každým majitelem individuálně upravují podmínky zápůjčky: někdo má zvláštní požadavky na transport díla, jiný si nepřeje, aby jeho dílo bylo restaurováno. S bezplatným zapůjčením obrazů na výstavu Mikuláše Medka souhlasilo více než 85 procent oslovených. "Všem bylo na oplátku nabídnuto restaurování obrazů na náklady Gema Art," říká Linda Sedláková z Gema Art, která měla komunikaci se zápůjčiteli na starosti. Domlouvala s nimi, mj. také výši pojistných hodnot a dat svozů děl do Rudolfina. Pro představu - cena jednoho Medkova obrazu se pohybuje v rozmezí od 3 do 2 milionů korun, na výstavu se zapůjčovalo na 150 exponátů a jejich celková pojistná hodnota činila více než 150 milionů korun.

Na konci minulého roku se také začalo s přípravou reklamní a mediální kampaně k výstavě. Nejprve bylo třeba oslovit a vybrat mediální partnery, uzavřít s nimi smlouvy, stejně jako s poskytovateli reklamních ploch např. v prostorách pražského metra. Grafik výstavy měl pak na starosti návrh a úpravu všech inzerátů a tiskovin k výstavě, včetně úpravy katalogu. Úprava tiskovin a prezentačních materiálů k výstavám je obzvlášť náročná v souvislosti s logy a názvy sponzorů, kteří musí být na plakátech a v inzerci uvedeni: barevná loga na tiskovinách nevypadají dobře, ale málokdy jsou sponzoři svolní s jinou formou zviditelnění. Partneři Medkovy výstavy však projevili neočekávanou vstřícnost: v inzerátech mohly být úhledně uvedeny jen názvy společností, čímž se ještě zdůraznila prestiž celé výstavy. Například v Německu se takto postupuje běžně, u nás zatím zřídkakdy.

Měsíc před výstavou se začaly do Rudolfina - podle precizního itineráře a harmonogramu - svážet jednotlivá díla ze všech koutů České republiky a Evropy. "Nesmírně obtížný a nákladný byl transport obrazu z Makedonie," říká Linda Sedláková, která celý harmonogram svozů naplánovala.

Samotnou fyzickou instalaci děl v Rudolfinu prováděli pod dohledem kurátora a architekta specializovaní technici, kteří také instalovali osvětlení, zvlhčovače vzduchu a další zařízení.

Zbývalo připravit přehledný podklad pro novináře na tiskovou konferenci v den vernisáže, rozeslat tiskové zprávy a pozvánky, zabezpečit soukromé prohlídky výstavy - tzv. private-views - pro zástupce sponzorů a pro významné osobnosti. "Před vernisáží jsme komunikovali také s Kanceláří prezidenta republiky, který se osobně vernisáže účastnil," dodává Blanka Čechová. Václav Havel, pod jehož záštitou se výstava koná, sám zapůjčil na výstavu celkem čtyři Medkovy obrazy.

Výstava obrazů Mikuláše Medka se koná v Galerii Rudolfinum do 18. srpna a je provázena řadou zajímavých doprovodných programů, koncertů a společenských setkání. Bližší informace najdete na stránkách

www.gemaart.cz




Další články tohoto autora:

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: