Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 29.7.2002
Svátek má Marta




  Výběr z vydání
 >KULTURA: Rusalka v Paříži.
 >OHLAS: Oslava kritického myšlení
 >POLITIKA: Komu věřit? Novinářům nebo politikům?
 >MROŽOVINy: Mistr marin
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Setkání se vzácným člověkem
 >PSÍ PŘÍHODY: Protikocouří pozorovatelna
 >DOPRAVA: Pokrytectví Odborového svazu železničářů a pana Duška zvláště
 >TÝDEN POD PSA: Co se semlelo, umlelo a podemlelo
 >ÚVAHA: Poučili jsme se z Hitlera?
 >PŘÍRODA: Nejsou co jsou
 >POČÍTAČE: Jak zabránit Modré Smrti
 >AFRIKA: Smířlivá politika pro znesvářený kontinent
 >VĚDA: Kam s nimi?
 >PENÍZE: Fondy - čekají nás na podzim novinky?
 >ZDRAVÍ: Roboti mezi námi

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Mrožoviny  
 
29.7. MROŽOVINy: Mistr marin
František Novotný

Zobrazit vodní živel v kráse i v hrůze bylo odjakživa velkou malířskou výzvou, především od poloviny 19. století, v období romantismu, kdy začal malovat i Ivan Ajvazovskij.
Narodil se 29. července 1817 v krymském přístavu Feodesie, jenž byl základnou carského černomořského loďstva. Jeho otec, arménský obchodník, po epidemii moru, jež postihla Feodesii v roce 1812, zchudl a malý Ivan místo školy a hraní se musel živit prací v kavárně. Byl nadán nejen muzikálně, ale i výtvarně - uhlem maloval na bílé stěny domků různé kresby. Všiml si jich i městský starosta Kasnačejev, a místo aby chlapce potrestal, postaral se o jeho přijetí na gymnázium v Simferopolu a v roce 1833 na výtvarnou akademii v Petrohradě.
Zde byl mladý malíř silně ovlivněn známým romantickým obrazem Poslední dnové Pompejí Karla Brüllowa a romantismu již zůstal věren. Na akademii studoval pod vedením A. Sauerweida, který vedl ateliér bojových scén a v rámci výuky se Ajvazovskij roku 1836 zúčastnil manévrů baltské flotily carského válečného loďstva. Za obraz Velká kronštadtská rejda, kterým v roce 1837 absolvoval, mu akademie udělila cenu, s níž bylo spojeno zahraniční stipendium.
Ještě před odjezdem do zahraničí se vrátil na Krym a zúčastnil se cvičných plaveb válečných korábů černomořské flotily. Romantika námořních bitev a hrdá krása plachetních lodí s pyramidami plachet a bílými pruhy dělových palub ho uchvátila jednou provždy.

Na podzim 1840 odjel Ajvazovskij do Říma, odkud pokračoval studijní cestou po italských městech s jejich malířskými poklady renesance. Všude maloval a jeho plátna si záhy našla cestu do italských galerií. V Itálii tehdy také pobýval jiný slavný umělec moře - anglický malíř Joseph Turner, s níž se Ajvazovskij setkal v Neapoli. Turnerovy mariny patří k nejlepším obrazům tohoto druhu a Ajvazovskij je nemohl neobdivovat. Naopak anglický malíř Ajvazovského obraz Neapolský záliv v měsíčním světle ocenil obdivnou básní v italštině. Z Itálie odjel mladý ruský umělec do Paříže, kde mu akademie udělila zlatou medaili a velice pochvalně se o něm vyjádřil tehdy velice slavný malíř bitevních scén Horace Vernet.

V roce 1844 se Ajvazovskij přes Holandsko vrátil do Ruska. O rok později ho admirál Litke vyzval k účasti na geografické plavbě k pobřeží Malé Asie a po egejských ostrovech. Ačkoli i nadále hojně cestoval, jak po Rusku, tak po světě, skutečně doma se cítil pouze v rodné Feodesii, kde také vznikla jeho nejlepší díla a kde na své náklady založil obrazovou galerii, jež dnes nese jeho jméno.
V letech 1846 až 1848 namaloval Ajvazovskij sérii bitevních obrazů z dějin carského námořnictva (Česma, Navarino, Chios atd.) Kultovním obrazem světového námořního malířství se ale stal jiný Ajvazovského obraz - proslulá Devátá vlna z roku 1850. Zachycuje skupinu trosečníků choulících se k úlomku stěžně, na něž se valí zpěněná hora vody, aby je smetla do hlubin.

Za svůj život namaloval Ajvazovskij přes 6 000 pláten. Přesto si našel čas i na veřejnou činnost, na to, čemu dnes říkáme komunální politika. Jeho přičiněním vznikl ve Feodesii obchodní přístav, byl vybudován vodovod, založena umělecká škola, zahájeny archeologické práce a posléze otevřeno muzeum. Město se mu odměnilo čestným občanstvím, jež mu bylo uděleno v roce 1880.
Ivan Ajvazovskij zemřel 2. května 1900. Je pohřben ve Feodesii, kousek od starého arménského kostela, kde se také nachází galerie jeho děl.

Díváme-li se dnes na jeho obrazy očima poučenýma impresionismem a všemi dalšími školami moderního malířství, připadnou nám možná zkostnatěle akademické a falešně monumentální. Nikdo jim ale nemůže upřít, že jsou vrcholnou ukázkou romantického malířství, jedním z nejúspěšnějších světových malířských pokusů zachytit tvář moře a evokovat námořní historii. Přiložené reprodukce dobře reprezentují malířův vývoj, od obrazu Velká kronštadtská rejda v holandské manýře až k oleji Moře z roku 1878, který skvěle demonstruje Ajvazovkého práci s rozptýleným mořským světlem. Spolu s Turnerem patří Ajvazovskij k světovým mistrům marin.

Psáno v Praze 28. 7. 2002, údaje a ilustrace z knihy "Aiwasovski", nakl. Aurora, Leningrad 1983




Další články tohoto autora:
František Novotný

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: