Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 30.10.2002
Svátek má Tadeáš




  Výběr z vydání
 >POOHLÉDNUTÍ: Americké revoluční zachvěvy
 >TÉMA: Mýty kolem moskevského teroristického útoku
 >ČESKO A SLOVENSKO: Dvě politické story
 >MROŽOVINY: Účel světí prostředky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Ve vlaku nad Prahou
 >PSÍ PŘÍHODY: Vztah vzájemného porozumění
 >ZAMYŠLENÍ: Státní svátek bez vlajkoslávy
 >EKOLOGIE: Udusí nové uhelné elektrárny život v severních Čechách?
 >ČAS: Antipecka
 >EKONOMIKA: Spíše posílení koruny
 >OHLAS: Václav Klaus a Konec dějin v Čechách - trochu jinak (2)
 >Řeka života a smrti na korejské hranici
 >MEJLEM: Protiklausovská agitka za veřejné peníze
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Čínské námořní plavby za dynastie Ming
 >ZDRAVÍ: Děda (babička) pije !

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Mrožoviny  
 
30.10. MROŽOVINY: Účel světí prostředky
František Novotný

Abychom mohli uskutečnit své vysoké ideály svobody a národní nezávislosti, nic jiného nám nezbývá, hájili a hájí teroristé všech barev a odstínů své zákeřné činy - od IRA až po Hamas. A stejně tak ospravedlňovala padesátičlenná skupina čečenských teroristů přepad divadla v Moskvě, kde se o minulém víkendu zmocnila asi osmi set diváků a ohlásila, že každou hodinu zastřelí deset z nich - a bude pokračovat tak dlouho, dokud ruská vláda nezačne stahovat svá vojska z Čečenska.

I tato akce je demonstrací přísloví, že účel světí prostředky, když její organizátoři naznali, že cíl osvobodit Čečensko posvětí vše. Již první reakce, ať už světové veřejnosti nebo politiků, bez ohledu na selhání akce a barbarské nasazení opiového plynu ze strany Rusů, naznačují, že se organizátoři přepočítali - protiteroristická osa Washington-Moskva se jenom upevní a Putin bude pro domácí ještě větší geroj.
Všichni teroristé, kteří se řídí výše uvedeným příslovím, totiž zapomínají na jeho druhý význam, jenž vyplývá ze záměny podmětu a předmětu, což česká větná skladba umožňuje. Ve správném čtení přísloví říká, že jsou to prostředky, které světí účel, že, jinak řečeno, cíl není nic jiného než souhrn prostředků, které vedly k jeho dosažení. Podle mého soudu je právě toto základní normou lidského jednání, a pokud se na ni zapomene, vymstí se i po mnoha letech.

Historických ilustrací k výše uvedenému tvrzení je mnoho. Patří k nim i otázka tzv. Benešových dekretů, kde kamenem sváru není ani tak sám fakt odsunu, ale jak byl prováděn. I dnes slyšíme z úst levičáků, že komunistické ideje byly dobré, jenom ta realizace se jaksi zvrtla. Což je další příklad prostředků, které pošpinily účel k nepotřebě - ukázka falešného pohledu, jenž nechápe, nebo spíše nechce chápat, že leninsko-komunistický stát se nemohl stát ničím jiným než opět souhrnem prostředků, které vedly k jeho vzniku - tedy snůškou násilí všeho druhu.
Říká se, že státy žijí idejemi, na nichž vznikly. Domnívám se, že jde o nepřesnou formulaci - správně by měla znít, že státy žijí prostředky, jimiž vznikly (což vysvětluje, proč Československo bylo takové, jaké bylo, a proč Česko je takové, jaké je). Z tohoto pohledu by nemohlo být nic strašnějšího, než kdyby opravdu vznikl Arafatův palestinský stát - a zároveň odpovídá na otázku, proč tento stát ze samosprávného území, kde si teroristé dělají, co chtějí, nevznikl - a to právě kvůli existenci toho "posvěceného" teroristického prostředku, jenž měl palestinský stát přivést na svět.

Ač se nám často zdá, že svět je čím dál tím horší a lumpové mají převahu, pohled do dějin dokazuje, že státy vybudované na terorismu a gangsterismu nemají dlouhého trvání, i když v případě SSSR to trvalo tři čtvrtě století a poznamenalo životy tří generací. Teroristickými akcemi si prostě nelze svobodu v podobě samostatného státu vynutit, a když přece jen, jde o nádor, který civilizace dříve nebo později vyloučí ze svého organismu. To platí jak pro eventuální Palestinu, tak Čečensko - dokud neopustí teroristické způsoby boje.

Jako bych slyšel námitky čtenářů, že třeba právě stát Izrael také vznikl terorismem. Dovolil bych si podotknout, že jsem nikde nepopřel, že státy vznikají násilím, avšak terorismus je degenerované násilí přes "prostředníka". Takové Izraelci nepoužili, ať už Irgun Leumi, Haganah či Sternův "gang" napadaly výhradně britské vojenské cíle - i v případě pověstného pumového atentátu na hotel "U krále Davida" se jednalo o útok na sídlo britské vojenské mise.

Je až něco fascinujícího na tom, jak nesmlouvavě lidská psychika odděluje tyto dvě formy násilí. Útok vojáka na vojáka je pro nás přijatelný, stejně jako přímý útok civilisty na vojáka, či vojáka na civilistu, jenž ho předtím napadl. Je to prostředek, který je pro dosažení cíle ještě tolerovatelný, a proto tolerujeme i cíl jím dosažený. Kdyby se čečenští partyzáni omezili na útoky proti ruským vojenským instalacím, zřejmě by se nadále těšili sympatiím veřejnosti jak u nás, kde nemáme iluze o ruských mocenských metodách, tak u světové veřejnosti. Avšak to všechno padá v okamžiku, kdy se bojovou metodou stane zajímání a popravování rukojmí - lidí, kteří evidentně nemají moc změnit situaci, jež k útoku vedla.

Každá lidská bytost - s výjimkou pachatelů s ideologicky vymytými mozky - totiž ví, že teroristický útok je útok na samu podstatu lidství, na záruky bezpečnosti, které si, napříč národy a rasami, navzájem poskytujeme při běžném styku - na vůbec tu nejzákladnější podmínku, aby se při každém potkání nestal člověk člověku vlkem, aby lidstvo na zeměkouli vůbec přežilo. Něco v nás to ví a proto terorismus je prostředkem, který i ten nejvznešenější účel znesvětí a nenapravitelně pošpiní.

Psáno v Praze 29. 10. 02


Další články tohoto autora:
František Novotný

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: