Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 7.1.2003
Svátek má Vilma




  Výběr z vydání
 >TÉMA: Reforma veřejné správy
 >POLITIKA: Klausismus a zahradilovština
 >Z VĚDY: Hrozí lidstvu vláda klonů?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Proč rostou daně
 >RODINA A PŘÁTELÉ: V tramvaji se lze taky zmýlit
 >PSÍ PŘÍHODY: Výprava za preclíky
 >FEJETON: O divadle a vlacích
 >ARCHITEKTURA: Nejužší dům v Praze
 >VOLBY: Všichni prezidentovi kandidáti aneb Ztracená paměť
 >EKONOMIKA: Čekání na vývoj v Iráku
 >TÉMA: Proč chtějí pronajímatelé tolik?
 >HUDBA A ZVUK: Dobrá zpráva o B. Martinů
 >VĚDA: Proč ten šrumec?
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Japonsko - hospodářství
 >VÝTVARNÁ SOUTĚŽ: Cena keramiky a porcelánu Dubí

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
7.1. HUDBA A ZVUK: Dobrá zpráva o B. Martinů
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 282

Úterý 7.1.2003


Přípodoteky Forbína Takže knihovny nebudou moci půjčovat CD domů - jen k přehrání na místě - tedy v knihovně samotné. Tam ale nemají patřičné vybavení a ani mít nebudou, neb to stojí mnoho peněz. Nejde jen o přístroje, leč v neposlední řadě i o odhlučněný prostor, potažmo o prostor vůbec…. vzniknou fronty, které lidi odradí snad ještě víc, než ten zákaz půjčovat domů, takže nula od nuly pojde - nařízení bude - kýžený efekt, totiž menší podíl načerno vypálených CD se takhle sotva docílí, co se ale sníží určitě je prodej těchto nosičů. No dejte 500 - 600 Kč za novinku, o které nevíte, jestli se vám bude líbit a kterou si budete moci jen zkusmo oťuknout bez patřičného soustředění nejspíš tak v některé prodejně.. U nás nemáme konkurenci, ale cosi, co diktuje ceny - jak zjevno nad možnosti a ochotu dát za CD tolik peněz.Vždyť už i cizinci se ošívají, že by měli platit takový obnos. Jde tu sice hlavně o hudbu nevážnou, v oblasti vážné hudby není problém až tak žhavý, ale než si příslušné instituce konečně uvědomí oč vlastně jde, může být pozdě. S horší kvalitou, ale přece jenom budou lidi monopolizaci cen překonávat jinými způsoby - někde to půjde, jinde tak dobře ne, ale to už nikdo nezcenzuruje: doufám, že taky kapely i jednotliví muzikanti jsou chytří dost, aby si poradili sami.


přípodoteky
Opera 2003 představení profesionálních souborů - Praha Národní divadlo, program od ledna do března - zde zatím jen leden, ceny takřka lidové 50 - 350 Kč: 19. 1. Národní divadlo B. Smetana Čertova stěna

26. 1. Divadlo F. X. Šaldy Liberec C. Orff Chytračka


recenze

Karel Ančerl

Kabeláč Mystery of Time, Hamlet Improvisation, Hanuš Symphony Concertante

Česká filharmonie - Karel Ančerl

CD Supraphon SU 3671

Dva význační skladatelé stejné generace Miloslav Kabeláč (1908 - 1979) a Jan Hanuš (1915) zastoupeni svými reprezentativními díly. Mystérium času J. Kabeláče je dílem pro svého autora typickým: námětem je filosofická úvaha o základu lidského bytí a zvláště o času jako veličině i pro hudbu zvláště významné. Hamletovská improvizace je věnována Shakespearovi, ale není to symfonická báseň o divadelní postavě, záměr autora je daleko širší - je to Hamlet jako obraz všeho začasté problematického, co tvoří člověka dříve stejně jako dnes. Obě díla mají dost neobvyklý emocionální náboj, který působí -jak se zdá - nadčasově. Hanušova Koncertantní symfonie je do jisté míry přechodem mezi hudbou klasickou a další její vývojovou etapou - i když nejde právě o "Novou hudbu". Má dost neobvyklé obsazení, ale hlavně: celým svým ustrojením a výrazem je i dnes nepochybně působivá. Autor ji věnoval K. Ančerlovi, který ji také poprvé uvedl v Brně 1956.

Interpretace v obou případech byla autorsky schválena a svou muzikantskou úrovní je vskutku vzorová. Také zvuk těchto už novějších nahrávek je velice dobrý.


ftipy a jedovatiny

Gustav Mahler potkal jednou ve Vídni skladatele Goldmarka a mezi řečí mu nabídl svou ředitelskou lóži na Wagnerova Tristana, kterého večer dirigoval. Goldmark se poděkoval "… že se nechce vystavovat Wagnerovu vlivu, který na sobě stejně už cítí. Mahler na to "Jíte přece také hovězí a není z vás proto také vůl….."

Moskovskij, polský skladatel kdysi oblíbených Španělských tanců, byl dotázán, co soudí o Straussově Elektře. Řekl: "To se musíte zeptat nějakého odborníka, já jsem jen muzikant…."

Strauss o Schönbergovi: "Než drápat po notovém papíru, to by udělal líp, kdyby odklízel sníh…"


Dobrá zpráva o B. Martinů s Alešem Březinou Bohuslav Martinů má po světě hodně příznivců, ale i menších či větších sdružení, která se starají o propagaci, koncertní uvádění a někdy i o vydávání CD s hudbou tohoto autora. Také v dalekém Japonsku. Jenže Praha je cosi jiného, tady to berou jaksi profesionálně, takže se ptám:

U nás je více sdružení, která jsou tak či onak nakloněna dílu B. Martinů a přiznám se, že se v tom nevyznám …
Existuje Nadace, Institut a Společnost Martinů - lépe řečeno společnosti - nejstarší z nich, česká je z roku 1979 a po ní vznikla ještě společnosti japonská, švýcarská a mezinárodní.
Nadace je dědičkou autorských práv B. Martinů a založila ji v roce

1977 Charlota Martinů.
Institut je vědecké pracoviště a informační centrum a založil jej v roce 1995 předseda správní rady nadace B. Martinů dr.Viktor Kalabis.
Společnosti sdružují přátele hudby B. Martinů, jsou to vlastně kruhy přátel. Jsou u nás i v zahraničí.

Vy jste vlastně profesionální organizace, viděl jsem to na vašich propagačních materiálech. Co a jak můžete ovlivnit?
Ovlivňujeme vydávání notových materiálů po celém světě: Martinů má
na 17 vesměs zahraničních vydavatelů.
Nahrávání skladeb B. Martinů, a to jak formou dramaturgického poradenství, tak i finančními příspěvky.
Vytváříme rozhlasové a televizní pořady a dokumentární filmy, nebo jejich vznik iniciujeme a podporujeme.

Podporujeme vědecké bádání, organizuje mezinárodní konference a vydáváme knižní studie.
Vykupujeme originály partitur skladeb a korespondenci B. Martinů.
Pořádáme festival B. Martinů od roku 1995

Máte možnost pustit se i do vlastních větších, dejme tomu vydavatelských projektů?
Domlouváme nové projekty s renomovanými velkými firmami takzvaně na klíč
- nejužší spolupráce nás pojí se Supraphonem s nímž máme na řadu let dopředu domluvený dramaturgický plán nahrávání nových CD a reedic toho nejlepšího z archívu.
Celkově - včetně Supraphonu to je ve světě ročně tak 30 CD.
Připravujeme projekt souborného kritického vydání děl B. Martinů podle nejmodernějších edičních pravidel. Je to projekt na půlku století.

Jaká máte spojení se světem? Viděl jsem na internetu propagační
materiály společnosti B. Martinů (oficiální název teď honem nevím) z Japonska - jsou to dobře vedené www stránky s pozoruhodnými informacemi.
Denně zodpovídáme takových 10 - 20 dotazů z celého světa, většinou zasvěcených, ptají se zejména na skladby pro neobvyká nástrojová obsazení, na dostupnost partitur, na chyby v tiscích, na dostupnost nahrávek, na informace o vzniku skladeb…

Jak to vlastně je se znalostí díla B. Martinů ? Například zrovna jeho hledačství v oblasti opery, což je dnes vůbec aktuální záležitost…
Letos už zaznamenáváme ve světě obrovský nárůst zájmu právě u opery, u nás se také děje dost, proti dříve ojedinělým inscenacím se Martinů začíná stávat stálicí jak českých, tak zahraničních operních domů.
Martinů má také dvě televizní opery: Ženitba a Čím lidé žijí - obě byly premiérovány v amerických televizních stanicích už začátkem padesátých let , Čím lidé žijí byla druhá televizní opera vůbec.
Vznikají i zfilmované verze oper B. Martinů:, Jiří Nekvasil vytvořil televizní verzi oper Slzy nože, Hlas lesa, dále byly zfilmovány Mariken z Nimegue z opery Hry o Marii, Řecké pašije….

O B. Martinů hodně publikoval M. Šafránek, J. Mihule kdysi napsal rozbor části díla B. Martinů, a to ještě v době, kdy se to zrovna "nenosilo", vyšel i soubor skladatelových vlastních statí, článků a úvah… není to všechno - ale to je zpravidla dost dávno -jaký je vlastně dnešní stav literatury o B. Martinů?
Vyšla toho spousta například v zahraničí několik monografií - v Anglii, ve Švýcarsku, ve Francii, v Belgii a samozřejmě i u nás, zejména rozsáhlá monografie J. Mihule z roku 2002
Krom toho řada knížek spíš beletrizujících.

Obecným kamenem úrazu jsou dnes peníze - jsou vaše vyhlídky růžové?
Zatím ano, myslím, že budoucnost je zajištěna.

Plány a výhledy? Lze se nadíti něčeho převratného, nebo na pořadu dne je trpělivá vpravdě mravenčí práce?
Pro mne převratné a překvapivé bude souborné vydání, to je ovšem i spousta té mravenčí práce.

Internet ovšemže používáte:
Trávíme na něm několik hodin denně a to už spoustu dotazů za nás řeší naše www stránky které aktualizujeme takřka každý týden

Co by ještě mělo být řečeno?
Snad jen, že všechny ty aktivity o nichž tu hovoříme, jsou živeny celosvětovým zájmem o dílo B. Martinů, který stoupá až neuvěřitelně.

Lubomír Fendrych




Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: