7.1. TÉMA: Reforma veřejné správy
Tomáš Hajdušek
Přiblížení veřejné správy lidem, úspora nákladů ? V žádném případě !
Průběh nedělní sedmičky a zejména způsob, jakým ministr financí obhajoval reformu veřejné
správy a zejména se snažil bagatelizovat ekonomické dopady této reformy, mne nenechal klidným. Myslím
si, že je třeba, aby už se konečně lidem jasně a srozumitelně řeklo, co to ta slavná reforma je a co
v praxi znamená.
Sliby na začátku reformy
Od 1. ledna letošního roku začala "naplno" fungovat reformovaná veřejná správa. Při přípravě a
schvalování její reformy jsme byli ujišťováni, že hlavním důvodem reformy je snaha zkvalitnit
veřejnou správu a přiblížit ji lidem. Rovněž Evropská unie to prý po nás chce. Ti lidé, ať už to byli
občané, úředníci či politici, kteří říkali, že je holý nesmysl bourat něco, co funguje, byli pomalu
označováni za odpůrce pravého demokratického zřízení. I ekonomové upozorňovali na nebezpečí vzrůstu
počtu úředníků a tím vzrůstu nákladů na výkon veřejné správy. Ze strany vlády byli ubezpečováni, že
přeci zaniknou okresní úřady a počet úředníků tedy zákonitě bude nižší. Jaká je ale realita ?
Srovnání obou modelů
Veřejná správa byla v uplynulých letech vykonávána ve třech stupních : vláda(ministerstva) - okresní
úřady - města, obce. Reformou veřejné správy byl tento model modifikován tak, že funkci prostředního
článku vykonávají odděleně krajské úřady a pověřená města, které si rozdělily funkce zaniklých
okresních úřadů.
Ve funkci starosty obce Katovice jsem od roku 1998 a mohu zde s klidným svědomím uvést, že s modelem
okresních úřadů jsem byl vždy naprosto spokojen. Dodnes jsem nepochopil, jaké závažné nedostatky
tohoto modelu vedly k jeho destrukci. A vzhledem k tomu, že jsem žádné výtky nezaznamenal ani při
projednávání nového uspořádání veřejné správy, nezbude než odvodit, že důvodem pro destrukci tohoto
systému a jeho nahrazení novým uspořádáním jsou pouze výhody, které má nový model přinést. A ty, jak
jsem již uvedl, byly prezentovány především dvě - přiblížení veřejné správy lidem a úspora nákladů na
její výkon .
Přiblížení veřejné správy lidem
O tom, že reformovaná veřejná správa neznamená žádné přiblížení veřejné správy lidem, toho
bylo již napsáno a řečeno dost. Co je platné lidem nebo organizacím z Blatné, že si mohou část věcí
místo ve Strakonicích zařídit v Blatné, když stejnou nebo ještě větší část agendy okresního úřadu
převzal Krajský úřad v Českých Budějovicích ? Je snad přiblížením veřejné správy lidem ten fakt, že
odvolání proti stavebnímu rozhodnutí, kterým Městský úřad ve Strakonicích povolí sousedovi stavbu
hlučné dílny na hranici pozemku pana Nováka z Katovic si on musí podat do Českých Budějovic ? Už
vidím, jak úředníci z Českých Budějovic se rychle hrnou do Katovic, aby tento spor rozřešili. Přitom
ze Strakonic do Katovic je to 5 minut jízdy. A je snad přiblížení veřejné správy lidem ten fakt, že
pokud chce obec opravit kanalizaci, která vede pod silnicí III. tř., jako je tomu u nás v obci v
Liboči, musíme žádat o svolení krajské zastupitelstvo, které zasedá zhruba jednou za tři měsíce ? Já
říkám, že nikoliv !
Úspora nákladů
Z výše uvedeného srovnání obou modelů veřejné správy je patrné, že došlo ke vzniku nového
subjektu, vykonávajícího veřejnou správu, tedy krajských úřadů. Snížit počty úředníků mělo docílit
zrušení okresních úřadů. Skutečností ovšem je, že všichni úředníci okresních úřadů byli delimitováni,
dokonce ze zákona. Z 19 000 jich 15 000 přešlo na pověřená města či krajské úřady, zbytek zůstal ve
svých kancelářích a stali se z nich zaměstnanci úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Pravda je tedy taková, že zrušení okresních úřadů neznamenalo snížení počtu úředníků, a to ani o
jednoho ! Je tedy logické, že všichni úředníci, kteří jsou dnes na krajských úřadech, jsou navíc
oproti stavu před reformou veřejné správy. Opět se tedy naplnil známy Muprhyho zákon, že "S každým
zrušeným úřadem počet úředníků vzroste".
Chudáci pověřená města a jejich starostové
Je mi upřímně líto všech starostů pověřených měst. Těmto městům se asi dostalo největšího
příkoří. Co totiž pro ně reforma veřejné správy znamená ? Ze zákona byla na pověřená města převedena
část výkonu státní správy, doposud zabezpečovaného okresními úřady. A jak jsem již uvedl, ze zákona
na ně byla převedena rovněž většina zaměstnanců okresních úřadů. Ale že by jim stát dal na ně i
peníze ? Ale kdepak ! Na to musí najít prostředky města ze svého rozpočtu. Přitom náklady na jednoho
pracovníka, nejenom mzdové, jsou odhadovány na 400 000 Kč ročně. A tak zatímco stát ušetří, pověřená
města ještě více zchudnou. Ono se to státu, tedy vládě, ale nesmírně hodí. Vždyť každá koruna v době
nákupu zbytečných stíhaček, výstavby dálnic za astronomické ceny a štědrého rozhazování sociálních
dávek je dobrá. A že občané budou chodit ve městech po rozbitých chodnících a komunikacích, nebudou
peníze na sport a volný čas apod. ? Za to vláda nemůže, kamenujte svého starostu ! Ač ateista,
zvolávám "Zaplať pánbůh", že nějakého šílence nenapadlo udělat z Katovic pověřenou obec.
Utopie na závěr
Nesluší se jenom kritizovat, závěrem každé kritiky by měl být návrh na řešení. Okresní úřady,
jak před časem uvedl v tisku Ing. Josef Kalbáč, bývalý přednosta, fungovaly v českých zemích před
jejich zrušením 152 let, a fungovaly úspěšně. Z tohoto vycházím. Obávám se ale, že můj návrh na
řešení je utopie. Já bych totiž zrušil krajské úřady, nebyla by žádná pověřená města a opět by
vznikly okresní úřady. Diskuse by se mohly vést nad jejich počtem, možná by byl vhodnější zhruba o
třetinu až polovinu vyšší počet než před reformou. Celé bych to spojil se zrušením senátu a snížením
počtu ministerstev. Konečně by tak došlo k naplnění mého přesvědčení, že pouze štíhlý, skromný a málo
peněz přerozdělující stát je nezbytnou podmínkou pro svobodného a bohatého občana.
Na závěr si neodpustím jednu radu. Až se zase někdy vylíhne v chytrých hlavách nápad na
reformu veřejné správy, pak ať se spočítá, kolik peněz se na tom tratí a nechal bych tuto škodu,
kterou všichni utrpíme, zaplatit ty úředníky a poslance, kteří nám ji způsobí. Možná by se pak
konečně naučili počítat !
Ing. Tomáš Hajdušek, starosta obce Katovice
|