Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 16.1.2003
Svátek má Ctirad




  Výběr z vydání
 >FEJETON: O peripetii
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Lepší polovičky
 >POLEMIKA: Válka v Iráku
 >PENÍZE: Přijdeme s eurem o úspory?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Moralistické holčičky
 >PSÍ PŘÍHODY: Půlnoční procházky
 >NÁZOR: Možnost lacino koupit stíhačky
 >HISTORIE: Když povstali -Boxeři- (část 4.)
 >OHLAS: Naposled k Potížím s píárem
 >NÁZOR: Prsten
 >POSTŘEH: O energii
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >VÝDAJE: Pojištění
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >SVĚTOVÉ DĚJINY: Turecko v letech 1918 - 1923 (mapa)

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zdraví  
 
16.1. ZDRAVÍ: Lze jíst sojové maso?
Jiří Široký

K sojovému masu má poměrně velká část populace jakousi averzi. Proto společnost Country Life uskutečnila zajímavý experiment. V období od 25. listopadu do 1. prosince 2002 „přinutila“ deset nevegetariánských domácností ke konzumaci sojového masa a sojových výrobků. ¨

„Do projektu jsme zapojili lidi odlišných věkových kategorií, povolání a z různých lokalit, abychom získali relevantní vzorek konzumentů. Pro vyšší objektivitu výzkumu a napravení „reputace“ sóji a sójových produktů u veřejnosti jsme vybrali pouze „nevegetariánské“ domácnosti,“ říká Pavel Smolka, marketingový vedoucí společnosti Country Life.

Respondenti měli k dispozici produkty značky Provamel (sójový nápoj, sójový dezert, sójový jogurt, slunečnicový margarín, sójová smetana) s potřebnými informacemi, radami a recepty pro co nejlehčí adaptaci zdravé stravy ve vlastní domácnosti. Průzkum byl rozdělen do tří částí, pro které byly vytvořené speciální dotazníky, do nichž respondenti průběžně zaznamenávali názory a zjištění.

První část „před testingem“ byla zaměřená na očekávání a postoje konzumentů. Druhá „testovací“ sekce měla za cíl zjistit názory na vlastnosti připravovaných jídel ze sójových produktů. Třetí závěrečná část „po testingu“ je zaměřená na jeho celkové zhodnocení, změnu názorů a postojů konzumentů.

PŘED TESTINGEM
– postoje a očekávání Všichni konzumenti vařili racionálně alespoň někdy z důvodu prevence a zdravého životního stylu. Každý z nich již sójové produkty někdy vyzkoušel, přičemž šlo hlavně o sójové maso, sójové mléko a sójový sýr Tofu. Všem sójové produkty chutnaly, ale záleželo též od konkrétní úpravy. 70 procent z nich tyto produkty kupovalo alespoň někdy a jednalo se hlavně o sójové maso. Téměř všichni (80%) zastávali názor, že racionální výživa je ve větší míře uplatnitelná v každé domácnosti. Šlo zejména o využití zdravých produktů pro přípravu tradičních jídel (čína, guláš, těstoviny, lečo, karbanátky, omáčky atd.). Překážkou pro intenzivnější uplatňování zdravé výživy byla neznalost přípravy jídel, zažité stravovací návyky rodiny a nedostupnost produktů v menších městech. Motivací pro testování byla hlavně zvědavost, získání přehledu v oblasti zdravého stravování a zpestření rodinného jídelníčku. Respondenti očekávali, že získají množství nových informací a receptů, které budou moct dále ve vaření využívat.

V PRŮBĚHU TESTOVÁNÍ
– testování pokrmů Jednotlivé recepty konzumenti bez problémů využili k přípravě všech denních jídel, přičemž nejčastěji to byly obědy a večeře. Přípravu považuje víc než polovina z nich za jednoduchou a časově nenáročnou, třetina to přirovnává k přípravě tradičních jídel. Pozitivně oceňují tipy na chutné a rychlé snídaně či svačinu. Vzhled pokrmů považuje víc než polovina za pěkný, vyniká hlavně barevnost pokrmů. Téměř třetina to přirovnává ke vzhledu klasických pokrmů. Téměř všichni (90%) oceňují vůni a chuť pokrmů, desetina je vnímá stejně jak u tradičních jídel. 70% domácností tento typ stravování přijalo pozitivněji než klasické vaření. Respondenti oceňují velkou variabilitu receptů a sami je dotvářejí. Vlastnosti výrobků Provamel srovnávají s jejich klasickými mléčnými alternativami.

PO TESTINGU
– celkové hodnocení, změna postojů Vaření z produktů Provamel bylo pro 90% respondentů alespoň stejné jak klasické anebo lepší, přičemž více než polovina z nich byla příjemně překvapená. Polovina respondentů bude určitě v tomto stylu vaření i nadále pokračovat, 40% z nich bude zdravě vařit občas. Nečekali tak výbornou chuť a vzhled pokrmů, rychlost jejich přípravy, rozmanitost pokrmů a ocenění ze strany rodiny. Z produktů zaujaly chutné a nekalorické sójové dezerty a slunečnicový margarín. Oceňují kvalitu produktů Provamel, jejich využití ve vaření, tak i samotný vzhled / balení výrobků. Nejvíc jim k uplatnění této výživy v domácnosti pomohly připravené recepty a vlastní zvědavost. Víc než polovina by sójové produkty doporučila i jiným domácnostem, nejenom pro chuťové vlastnosti, ale též pro zkvalitnění výživy a dodání potřebných živin do organizmu. 20% procent to doporučuje pouze částečně, jako vhodnou změnu klasického stravování. Vaření ze sójových produktů oceňují v kombinaci s tradiční kuchyní. Zaujala je hlavně pestrost jídel a možnost jejich přípravy doma, na chatě i na pikniku. Sójovou výživu považují za lehkou a výbornou. Rádi by vyzkoušeli i vaření z dalších racionálních produktů: celozrnné rýže, pohanky, různých druhů mouky apod.

Závěr
Výsledky průzkumu ukázaly, že sójová výživa je nejenom prospěšná pro zdraví, ale konzumentům i výborně chutná, nabízí širokou škálu pokrmů a její přípravu zvládne každý bez problémů. Pro spotřebitele, kteří mají zájem sójové mléko Provamel vyzkoušet, jsou připravené pravidelné ochutnávky v prodejnách a restauracích Country Life v Praze.

Další informace naleznete zde




Další články tohoto autora:
Jiří Široký

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: