Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 4.2.2003
Svátek má Jarmila




  Výběr z vydání
 >ZE ZAHRANIČNÍHO TISKU: Příklad pro nás? (3)
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Poprvé...
 >POOHLÉDNUTÍ: Amerika víc než černobílá
 >HUDBA A ZVUK: Muzikologie poněkud netradičně
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Strýc Podger na cestách 2
 >PSÍ PŘÍHODY: Ohromná výhoda hotového oběda
 >PRAŽSKÝ CHODEC: Žebrák a klasik - pražské figurky ještě žijí!
 >ARCHITEKTURA: Pozvánka na výstavu Brněnští stavitelé 30. let
 >POLITIKA: Prezidentské pravomoci v rukou ČSSD
 >POLITIKA: Vládní koalice chce loutkového prezidenta
 >NÁZOR:Jsem proti přímé volbě prezidenta!
 >EKONOMIKA: Trhy jsou nervózní
 >OHLAS: Proti USA!
 >STÁVKA: Pyrrhové u Chlumce
 >NÁZOR:Havlova krajina po bitvě

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politický cirkus  
 
4.2. Odborářští bossové pražských tramvajáků bez glancu
(nov)

Poté, co srpnové povodně vyřadily z provozu metro, se pražští tramvajáci ukázali jako chlapi. Zabránili, aby se v hlavním městě MHD propadla do chaosu a, jak říkával Jan Werich, neztratili glanc. Počátkem letošního roku pak šéf jejich odborů Antonín Dub vyrukoval s požadavkem na rovnost platů s řidiči autobusů a pohrozil stávkou. Na jednání za přítomnosti primátora pak odkývl návrh, nechť o oprávněnosti mzdového požadavku rozhodne odborná expertíza, která srovná náročnost obou profesí.

Expertíza samozřejmě potvrdila, že řízení autobusu je náročnější. Koneckonců i laik se dobere faktu, že řízení vozidla, kde si hlídáte jen rozjíždění a brždění, je snadnější než u vozidla, kde musíte navíc točit volantem. Nu a po tomto výsledku zřejmě v panu Dubovi a dalších tramvajáckých odborářích bouchly saze, když se nedokázali smířit s výsledkem odborné arbitráže, se kterou sami souhlasili, a nečekaně a zbrkle vyhlásili na pondělí 3. února celodenní stávku. A to nejen za dorovnání platů (rozdíl činí 400 Kč), ale i za odvolání generálního ředitele DPHMP Milana Houfka, který je prý urazil, když řekl, že nejsou řidiči.

A opět je faktem, že když přijdete do autoškoly a požádáte, aby vás naučili řídit tramvaj, tak neuspějete, neboť kurzy řidičů tramvají si podniky MHD zajišťují samy, aniž by se vyžadovala jakákoli předchozí řidičská praxe. U řidiče autobusu je tomu naopak - kurz v autoškole mohou absolvovat jenom ti, kteří již jsou zkušenými řidiči nákladních aut. Nedá se věřit, že pan Dub a spol o těchto rozdílných předpokladech nevědí, že nevědí, že průkaz řidiče tramvaje jako vnitropodnikový "papír" z principu nemůže mít tu váhu jako "státní" průkaz řidiče autobusu.

Nejen klukovským popřením výsledků expertízy, se kterou sami souhlasili, nejen požadavkem na odvolání generálního ředitele, za nímž stojí uražená ješitnost, ale i provedením stávky samé ztratili odborářští bossové pražských tramvajáků glanc. V pondělí ráno normálně vyjela z vozoven nejméně třetina tramvají, před polednem jich už bylo 70 % a odpoledne 90 %, což jednoznačně svědčí o neschopné organizaci a minimální podpoře stávky ze strany zaměstnanců.

Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub svedl neúspěch stávky na brutální postup policie a podnikové ochranky, jejíž příslušníci ve vozovnách odvlékali z kolejí ty řidiče, kteří chtěli zablokovat výjezdy vozů se "stávkokazy", avšak policie a vedení DPHMP nařčení z brutality odmítlo a hodlá na organizátory stávky podat žalobu za to, že stávku podle zákona včas nenahlásili a nepředali seznamy stávkujících.
Také Federace řidičů tramvají se obrátí na soud - kvůli útoku policie a podnikové ochranky na svoje členy. Ať už ty soudy dopadnou jakkoli, jedno je jasné už teď: Pražští tramvajáci by udělali dobře, kdyby si pro budoucí půtky ze zaměstnavatelem - v nichž už může jít o oprávněné mzdové požadavky - zvolili nové odborové předáky, kteří glanc ještě mají.

Mrož


Další články tohoto autora:
(nov)

Komentáře ke článku

Počet přístupů na stránku: