11.3. TÉMA: Kolik stojí české televize?
Nikolaj Savický
Je Česká televize “postkomunistický gigant” a “nehospodárný bumbrlíček” jak tvrdí Mrož,
nebo “efektivně hospodařící podnik”, jak prohlašuje její prozatímní
ředitel Petr Klimeš? Není složité zjistit, jaké jsou příjmy a výdaje České
televize, jak se vyvíjely, kolik čeho vyrobila a vysílala atd. To všechno je
standardním obsahem jejích ročenek, výročních zpráv Rady České televize a
v různých sestavách byly tyto údaje mnohokrát publikovány i jinde. Tato
absolutní čísla, jakkoli přesná, však neodpovídají na tu nejprostší otázku: je to hodně nebo málo?
Jinými slovy: je Česká televize z pohledu diváka laciná nebo drahá?
Chybějící možnost srovnání logicky vytváří prostor pro slovník operující
pojmy jako “bezedná černá díra” či naopak “úsporně poskytovaná veřejná služba”, aniž by se
ten, kdo podobné pojmy užívá, musel namáhat věcnou argumentací. Máme možnost
získat odpovídající referenční rámec a učinit si představu o tom, zda je toto
vysílání laciné či drahé, máme možnost zjistit, kolik nás vlastně stojí?
Kupodivu ano, a není to ani příliš komplikované. Konkrétně a názorně se o tom
můžeme přesvědčit na příkladu loňského roku.
V České republice existují čtyři volně dostupné televizní kanály,
dosažitelné pro více než 90 % obyvatelstva: ČT1, ČT2, TV NOVA a Prima TV. Jejich
vysílání lze přijímat dvacet čtyři hodin denně. To stojí hodně peněz,
v současnosti v úhrnu více než 10 miliard korun ročně. Jakým způsobem
televizní stanice tyto peníze získávají? Cestou, která se z pohledu občana (a
záměrně neříkám
televizního diváka) ze všeho nejvíce podobá dvojímu druhu zdanění.
U veřejnoprávních institucí je tato analogie zřejmá na první pohled. Podstatnou
část příjmů televizí veřejné služby zpravidla tvoří výnos televizních
poplatků. Konkrétně Česká televize získala z televizních poplatků v roce
2002 celkem 2,95 miliardy korun. Z právního hlediska sice nejde o daň, neboť
výnos poplatků neprochází státním rozpočtem, ale jde o platbu stanovenou zákonem a
placenou za držení televizního přijímače. Můžeme ji tedy snadno přirovnat k přímé dani. Jenomže
dalších 0,97 miliardy korun získala loni Česká televize na výnosech z reklamy.
Lze tyto peníze chápat také jako jakousi obdobu daně?
Snadno. Televizní reklamu platíme nedobrovolně všichni v každém zboží
denní spotřeby, a je přitom úplně jedno, zda se díváme na tu či onu televizní
stanici. Svůj díl platí televizím každý, kdo kupuje např. kávu, prací prášky,
jogurty, pivo či toaletní papír, a to samozřejmě i v případě, že žádný
televizor nevlastní. Platí dokonce i při nákupu těch komodit, které nejsou v televizi
inzerovány, neboť většinou nakupuje v super- či hyper-
marketech obchodních řetězců, které zadávají svou vlastní reklamu a výdaje
na ni opět platí ze svých obchodních výnosů. Vychutnejme si tu absurditu: existují řádově desítky tisíc
militantních odpůrců televizního vysílání obecně (nebo třeba “nemravné” TV
NOVA konkrétně - desítky tisíc lidí jsou z pohledu televizního vysílání
malé počty), kteří však stejně proti své vůli každou televizi a tedy i tuto stanici financují každým
koupeným sýrem či lahvičkou šampónu… V tomto smyslu představuje reklama
mechanismus, fungující naprosto přesně jako nepřímá daň, konkrétně jako daň
z přidané hodnoty.
Od DPH se částka za reklamu liší především tím, že ji na účtence nikdy
neuvidíme jako zvláštní položku, a snad je to i dobře. Útlocitnou hospodyňku by
informace o tom, že někdy i více než 50 % finální ceny některé její oblíbené
značky mléčných výrobků či těstovin představují náklady na reklamu, mohla
těžce ranit. Ve skutečnosti je to však nesmírně užitečná daň, možná prospěšnější než
mnohé jiné. Díky těmto penězům si totiž můžeme za přijatelnou cenu kupovat ne
jedny, ale troje nebo čtvery noviny, sledovat ne jednu, ale čtyři televizní stanice a
vybírat si mezi nimi, a v neposlední řadě se dostat k naprosté většině
často navštěvovaných volně dostupných stránek na internetu. Je to – obrazně
řečeno – daň za svobodný přístup k informacím.
S daní má však televizní reklama ještě něco společného: o její výši
stát sice nerozhoduje (ta závisí – opět stejně jako DPH - na výkonnosti českého
hospodářství jako celku a na kupní síle obyvatel), ale zcela zásadním způsobem
ovlivňuje rozdělení jejích výnosů. Vysílacích frekvencí pro analogové televizní
vysílání je omezený počet. V České republice jsou k dispozici jen čtyři jejich celoplošné
sítě. O jejich přidělení rozhoduje stát. Stát také reguluje množství času pro
vysílání reklamy. Aby zajistil ekonomické fungování modelu duálního televizního
vysílání, dal komerčním stanicím právo vysílat nejprve 10 % reklamy z celkového denního
vysílacího času (§7 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání) a poté dokonce 15 % celkového denního vysílacího času
(§50 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání). Právo
vysílatele ze zákona (tj. veřejnoprávní televize) vysílat reklamu naproti tomu
omezil na 1 % celkového denního vysílacího času. To je velmi účinný nástroj
přerozdělování výnosů z reklamy.
Podle kvalifikovaného odhadu činily v roce 2002 náklady na televizní reklamu
na čtyřech českých celoplošných televizních kanálech celkem 7,35 miliard korun.
Tento odhad je očištěn od obvyklých slev a barterových obchodů, takže vyjadřuje
objem peněz, které skutečně do televizí vstoupily. Podíl České televize na zájmu diváků (share)
činil v roce 2002 celoročně v celodenním průměru 30 % (ČT1 21 %, ČT2 9
%), v hlavním vysílacím čase (prime time) pak 29 % (ČT1 23 %, ČT2 6 %). Tomu by
odpovídal výnos z televizní reklamy přibližně ve výši 2,2 miliardy korun. Vzhledem k možnosti nabídnout
zadavatelům reklamy jen patnáctinu plochy, kterou mohou nabídnout komerční televizní
stanice, však Česká televize získala prodejem reklamy pouze necelou jednu miliardu
korun. To v důsledku znamená, že Česká televize sice na jednu stranu přijala v roce 2002 bezmála tři miliardy
korun na televizních poplatcích, ale na druhou stranu zase díky diskriminačním
ustanovením zákona o rozhlasovém a televizním vysílání dotovala částkou nejméně
1,2 miliardy korun komerční televizní stanice.
Náklady, které občané České republiky vynaložili v roce 2002 za právo na
přístup k volně dostupnému celoplošnému televiznímu vysílání, byly rozloženy
přibližně takto:
- 6,35 miliardy korun komerční stanice (TV Nova, Prima TV);
- 3,92 miliardy korun (z toho 2
,95 mld.
korun poplatek, 0,97 mld. korun reklama) televize veřejné služby (ČT1, ČT2).
Tato čísla nejsou úplná, neboť nezahrnují sponzoring, teleshopping a reklamu v
teletextu, na nichž televize rovněž vydělávají, ale celoroční výnosy těchto
aktivit se pohybují pouze v řádu desítek milionů korun, čili jinak řečeno: i
v součtu mohou do výše zmíněných čísel zasáhnout výnosy z těchto
aktivit nanejvýš na úrovni desetinných míst.
Televizní poplatek platíme za domácnost. Pro názornost si tedy tato čísla
můžeme promítnout i na jednotlivou domácnost. V České republice je přibližně
3,8 milionu domácností. V roce 2002 tedy průměrná domácnost zaplatila za
přístup k vysílání
- TV NOVA a Prima TV celkem 1 671 Kč;
- ČT1 a ČT2 celkem 1 031 Kč.
Což pro zajímavost u komerčních televizí činí 139 Kč na domácnost měsíčně,
u televize veřejné služby 86 Kč na domácnost měsíčně. Je Česká televize drahá
nebo laciná? Je to neekonomický postsocialistický moloch nebo efektivní organizace
veřejné služby? Nevím. Lze však snadno doložit, že pro občany České republiky je to přinejmenším od roku
2001 zdaleka nejlacinější cesta k volně dostupnému televiznímu vysílání.
Nikolaj Savický
Analytik strategického rozvoje České televize
|