Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 18.3.2003
Svátek má Eduard




  Výběr z vydání
 >EKONOMIKA: Investoři hledají jistotu
 >NÁZOR: Nedemonstruji
 >NEVNÍMÁNO: Oběti a vrazi
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Co zbývá Saddámovi
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Rozpaky nad čištěním bot
 >PSÍ PŘÍHODY: Po čem pátrá Bart
 >POLITIKA: Proč Tvrdík nemluví pravdu?
 >KOMUNIKOVÁNÍ: Čeští mobilní operátoři odhalují svou pravou tvář
 >ARCHITEKTURA: Chcete bydlet v karlínské sýpce?
 >HUDBA A ZVUK: Měříme poslechem
 >POOHLÉDNUTÍ: Krokem do manželství krok do Ameriky
 >NÁZOR: Válka v Iráku budí rozpaky
 >TÉMA:O tramvajích, universitních platech, a přežití
 >NÁZOR: To přece každý ví
 >NÁZOR: Ne válce v Perském zálivu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
18.3. HUDBA A ZVUK: Měříme poslechem
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 292

Úterý 18.3.2003 Forbína Komentáře - přípodoteky časopis His voice o opeře; v klášterním kostele hlásili - vyprodáno - recenze Test audio - ftipy - Měříme poslechem s Václaven Syrovým
Přípodoteky Forbína
> Tak se nám diskuse v Komentářích přece jen rozbíhá - jinak, jestli jde o speciální dotaz, můžete mi jako vždycky majlovat přímo, stačí dole kliknout na "podtrženého fendrycha" .

Jsem rád, že zatím, abych to nezakřikl, jde spíše o věci faktické, než o vzájemné ukazování zubů a příslušné vrčení. Nerad bych, aby se to stalo místem vylévání emocí, často zašpiněných hněvem, nebo čím já vím ještě, jako tomu bývá víc než milo na Psu v diskusích na politická témata. Ale v komentářích o Haz by to skutečně bylo mimo mísu a hlavně mimo u hudbu. To bych pak tu rubriku dělal vlastně zbytečně.Ona vážná hudba emoce vzbuzuje a ne málo - mezi skladateli, kritiky, posluchači…to je pravda, ale přece jen je to tu jaksi maličko ušlechtilejší.


přípodoteky
>Nové číslo HIS VOICE uvažuje nad současnou operou. Hlavním tématem, je stav současné opery. Tereza Havelková ve svém článku uvažuje nad tendencemi ve vývoji žánru v posledních letech. K situaci v Čechách se v rozhovoru vyjadřuje šéf opery Národního divadla Jiří Nekvasil. Na otázku, zdali dnes někdo potřebuje novou operu, odpovídala v anketě řada českých i slovenský skladatelů.

I v novém čísle se HIS Voice věnuje elektronické hudbě, post-jazzu, improvizaci a world music. Kromě jiného přináší reportáž z významné berlínské přehlídky mediálního umění Transmediale, článek Pavla Klusáka o hudbě ve filmu Láska shora a recenze knih Svět jiné hudby a Česká filmová hudba. Rozsáhlá rubrika recenzí CD nabízí například pohled na nové nahrávky Heinera Goebbelse, Evana Parkera nebo

divadla Vizita.

Obsah čísla včetně on-line verzí některých textů najdete na nové internetové adrese www.hisvoice.cz. Již stálou součástí stránek je i aktualizovaný glosář ze světového tisku a on-line formulář pro objednávku předplatného.

Se změnou internetové adresy se mění také e-mail. Nový kontakt je: redakce@hisvoice.cz. Adresy redaktorů jsou ve tvaru např. kratochvil@hisvoice.cz.

V klášterním kostele hlásili vyprodáno "nadějně vyprodaný zahajovací koncert Šumperské klasiky, který se uskutečnil v úterý 11.března v prostorách klášterního kostela v Šumperku, byl pro posluchače a příznivce koncertního cyklu krásným zážitkem a velkou lahůdkou zároveň". Tolik z propagačního textu koncertu, který se konal v nevytopeném kostele. Proč to tu uveřejňuji: především mne zaujal program, kde vedle Malé noční Hudby W. A. Mozarta se hrála i Serenáda E. Suchoně a kde Šumperský dětský sbor a sólistky Šárka Malínková a Karolína Berková přednesli Stabat mater G. B. Pergolesiho, dílo interpretačně nikterak lehké. Interpretace stylová, nikoliv "operní". V kostele vládla přátelská tvořivá atmosféra, kterou mohla narušit snad jen za nehty zalézající zima. Vždyť takový hudební zážitek je pohlazením na duši a povzbuzením. Stalo se v Šumperku, ale mohlo by to být i jinde. Duševní obrodu potřebujeme přece všichni. Pořádala agentura J+D MgA.Roman Janků, proč by nemohly i další?


recenze

Test Audio

CD Hudební fakulta AMU HF 0019

Testovací CD určené především subjektivnému hodnocení, ale přesné tak, že lze s naprostou důvěru použít měřáků. Protože některé testy jsou kritické kvůli možnosti odpálit vysokotónové reproduktory a podobně, jsou všude, kde je potřeba, na disku i v návodu nepřeslechnutelná a nepřehlédnutelná upozornění. Je tu celkem 26 testů od těch základních - polarita, shoda kanálů,lokalizace, kmitočtová charakteristika, růžový šum, nastavení úrovně, hudební nahrávka suchá a s dozvukem, linearita D/A převodníků na nízkých úrovních, test digitálních i analogových filtrů, vše o kvalitě vašich reproduktorů i poslechového prostoru se zvláštním zřetelem na kritické kmitočty, dokonce i test cívkových a kazetových magnetofonů, několik kvalitně nahraných zvukových ukázek a závěrem potlesk jako signál, který si může každý prověřit svou vlastní sluchovou zkušeností. Potlesk jistě někde naživo slyšel každý, i když třeba živou hudbu ani nezná,

Doporučuji pozornosti.


ftipy Sny o dirigentech podle Gerarda Hoffnunga -

harfa

Z publikace, která vyšla kdysi dávno v Supraphonu a měla by být docela určitě vydána znova



Měříme poslechem

s Václavem Syrovým

O něco výš je recenze testovacího CD. Není to první ani poslední testovací "deska", kterou slyším, sám jsem spoluautorem dvou takových LP. Toto je projekt zpracovaný důkladně, na špičkových přístrojích a lidmi, kteří v oboru pracují dlouhá léta. Takové CD vydat bylo potřeba: jak máme hodnotit třeba reprodukční řetězec či jeho část, za což dáváme většinou dost peněz, bez možnosti vlastního testu. Nebojme se jej užít v přehrávacích místnostech prodejen Hifi techniky - kam snad zamíří každý, kdo chce doma poslouchat hudbu a ne "artefakty" vyráběné komerčními přístroji.

V Hudbě a zvuku jste už byl zpovídán, takže představení může i nebýt: já bych jen předpodotkl, že je velkým štěstím pro hudebníky všech oborů a samozřejmě i pro zvukové techniky a režiséry, že na hudební fakultě AMU je zřízeno a dobře funguje zvukové studio. Není to jen tak - nahrávání samo je do jisté míry alchymie….

Každá tvůrčí činnost je tak trochu alchymie, a ta se zvukem obzvlášť. Když se podíváme jenom na oblast nahrávání tzv. vážné hudby a porovnáme zvuk stejných skladeb natočených na CD v rozmezí 10 až 15 let, tak se nestačíme divit. A když si ještě odmyslíme technickou úroveň záznamu a zahrneme k tomu i nahrávky na LP, tak musíme konstatovat, ze to, co doznalo zásadní proměny, je právě jejich zvuková stránka. A o tom, jak se změnil zvuk kolem nás vůbec, o tom radši ani nemluvit. Ale práce se zvukem není jenom nahrávání, je to také ozvučování, restaurování historických nahrávek, výroba "samplů", realizace elektroakustické hudby a cela řada dalších činností. K nim také patří realizace měřících a testovacích signálu, které občas potřebujeme k prověření nejenom kvality reprodukčního zařízení, ale v podstatě cele přenosové cesty včetně našich uší. Proto Zvukové studio spolu s firmou Soning Praha zrealizovalo a naše fakulta vydala testovací CD.

Zaplať pánbůh, že tu testovací CD je, řekl bych, že mohlo být i dřiv, nicméně znám ty potíže….bylo to složité?

Jeho realizace trvala 2 roky a už během ní zazněly názory, že testovací CD je dnes v době DVD už zbytečné. Je to otázka úhlu pohledu. Zatím co většina testovacích CD nahrazuje spíše signální generátor a tudíž vyžaduje odpovídající měřící techniku pro vyhodnoceni vlastnosti přenosu, tak u našeho CD si vystačíte pouze s ušima. A pokud by toto CD melo byt "labuti písní" testovacích CD, pak na labuť "zpívá" docela pěkně. Ve zvuku jakožto nezastupitelném komunikačním prostředku nejde o to co naměřím, ale o to co slyším.

Všechny testy jsou důležité, ale některé přece jen vyžadují víc pozornosti….

Domnívám se, že si každý testující posluchač přijde na své. Za pozornost určitě stojí např. ověřování vlastností poslechového prostoru, nebo nahrávka různých hudebních nástrojů z "mrtvé" komory. Ale přijdou si na své i majitele zvukoměrů, osciloskopů i spektrálních analyzátorů.

Řekl bych, že právě tak jako reprodukční zařízení bude si "testovatel" zkoušet i vlastní uši - možná, ba většinou vůbec poprvé.

Naše studio má velké zkušenosti s poslechovými testy, které se např. týkají prováděného výzkumu barvy zvuku hudebních nástrojů. Před několika lety jsme u nás natočili CD s českou slovní audiometrii, v současné době dokončujeme speciální poslechovou místnost - laboratoř

pro poslechové testy. Do akustiky, i té v podobě nahráváni hudby stále více proniká psychofyziologie sluchového vjemu. Vedle toho dnes každá automobilka hodnotí nejenom hlučnost vozu, ale i poslechové podmínky v jeho interiéru, hodnotí se příjemnost zvuku

vysavačů, holících strojků a dalších naprosto nehudebních zdrojů zvuku. Takže ověřeni kvality přenosu hudby v profesionálních podmínkách i doma u sebe v pokoji na své vlastní uši není ničím zbytečným, ba právě naopak. V současné době nás zvuk zajímá, hlavně když škodí nebo obtěžuje. Zapomíná se na to, ze zvuk není jenom fyzika, ale také psychologie a estetika. Ale to je na trochu jiné povídání.

Na co všechno by si tedy měli testující dávat pozor?

Než každý zasune testovací CD do přehrávače, ať si pečlivě přečte cely booklet, třeba i vícekrát. Při neuposlechnuti návodu si můžete "odrovnat" reproduktory. Pozor také při poslechu tohoto CD na sluchátka, tady už může jít o uši.

Vidím že se fakulta činí - vydala svou snad první publikaci: Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky, autorem jste Vy. Je to oblast rozsáhlá a tam asi nejvíc práce dalo vybrat nejdůležitější a vysvětlit to málo slovy.

Je to první - samozřejmě vítaná pomoc, nicméně mělo by následovat cosi obsáhlejšího…já vím, finance….leč?

AMU má již své vlastní vydavatelství a nakladatelství, které má svůj bohatý ediční plán. Malý slovník je však skutečně první v řadě publikací Akustické knihovny Zvukového studia a druhá, podstatě závažnější a rozsáhlejší publikace je již na cestě. Bude to Hudební akustika, nad kterou jsem strávil skoro pět let a ve které, jak doufám, si každý akustik, zvukař, muzikant, hudební nástrojař, ale i zasvěcený posluchač hudby nalezne to svoje.

Zbývá dodat, kdeže je zdroj onoho poučení: na dolním rohu Nerudovy ulice, když jdete od tramvaje (22, 23,12) po levé straně je HAMU, kde v krámku můžete zakoupit jak testovací CD, tak i onen slovník a ovšem i mnoho jiného.


Lubomír Fendrych




Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku