Neviditelný pes  |  Europe's  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 1.4.2003
Svátek má Hugo




  Výběr z vydání
 >FILM: Pupendo
 >POLITIKA: Špidla nad propastí
 >POLITIKA: "Nerozuměl jsem. Nic jsem neříkal."
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Z hlediska ptactva
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Už jsi vzhůru?
 >PSÍ PŘÍHODY: Psí trumfování
 >POLITIKA: Vláda zrušila kontrakt na stavbu dálnice D47
 >NÁZOR: Strategická analýza irácké války v Ekonomu
 >NÁZOR: Máme opět nadstranického presidenta
 >UVAHA: Musí být ministr odborníkem v daném oboru ?
 >ARCHITEKTURA: Nenasytná krabice - nekonečné interiéry MVRDV
 >HUDBA A ZVUK: Skladatel a jeho řemeslo
 >POLITIKA: Přestaňme švejkovat!
 >EKONOMIKA: Trhy nevnímají ekonomické zprávy - pouze Irák
 >POSTŘEH: O frontě

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
1.4. HUDBA A ZVUK: Skladatel a jeho řemeslo
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 294

Úterý 1.4.2003 Forbína testovací CD - přípodoteky opera o hokejistech; Jana Semerádová dostala cenu - recenze Fireworks of Classic (Česká komorní filharmonie - Klaus Linkel); Con tutta la forza - árie (T. Teslia, M.Dvorský) - ftipy - Audio na duben - Stereo&Video na duben - Skladatel a jeho řemeslo…..LF
Přípodoteky Forbína
> Na dotazy jak lze zakoupit již dříve recenzované testovací CD lidu mimopražskému uvádím adresu onoho krámku: AMU Malostranské náměstí 13. Praha 1, Psč. 110 00. jen ještě znova připodotýkám: přečtěte si návod raději dvakrát, abyste nesprávným nastavením ovládacích prvků neodpálili reproduktory. Každý test vyžaduje své a nelze se tomuto riziku nikterak vyhnout, mají - li být výsledky poslechu a eventuálního měření přesné a spolehlivé.

Právě mi řekli, že to CD ještě v krámě nemají, takže tady je pražské telefonní číslo, kde si testovací CD lze objednat 257533620.


Přípodoteky
> Opera Národního divadla uvede operu o hokejistech ?- přesně řečeno o jejich vítězství v Naganu v roce 1998. Ten fakt považují její tvůrci za novodobou českou legendu a tedy za vhodný námět. Nehodlám předpovídat uslyšíme, uvidíme - ono se na těch zápasech dost …no, křičí, takže určitý zvukový základ by tu byl. " Autorem libreta je známý herec a moderátor Jaroslav Dušek, výtvarníkem Ondřej Havelka…"

Tuhle informaci jsem četl v novinách - co je příznačné není tu uveden autor hudby. Ano, opera stůně: coby´žánr hudebně dramatický se dostal do područí literátů, výtvarníků a režisérů. Ale opera má být skutečně provedena - prý příští duben ve Stavovské divadle. Bude - li tomu tak skutečně, (píše se 1. dubna), ještě se - především k hudbě - vrátím.

Jana Semerádová, hráčka na barokní příčnou flétnu a umělecká vedoucí pražského souboru Collegium Marianum, získala vynikající ocenění na mezinárodní soutěži historických dřevěných dechových nástrojů Telemann-Wettbewerb v Magdeburku, která se konala od 9. do 16. března 2003. V konkurenci 65 účastníků z 21 zemí obdržela 3. cenu, přičemž 1. cena nebyla udělena a 2. cenu získal hráč na zobcovou flétnu. V porotě zasedaly významné osobnosti staré hudby - Gustav Leonhardt, Paul Dombrecht, Konrad Hünteller, Robert Ehrlich a Peter Reidemeister.


recenze

>Fireworks of Classic

Česká komorní filharmonie - Klaus Linkel

CD GZ Digital Media L 10524

Výběr a úpravy slavných melodií světových autorů - jen příkladmo: Beethoven, Albinoni, Dvořák, Smetana, Grieg, Bizet, Brahms… zahraných stylově čistě a s pravým českým, těžko napodobitelným grifem. Jsou to snímky snímané oním původním způsobem: dva kulové mikrofony nainstalované vzhledem k podmínkám nahrávacího prostoru a tak,a by byl zajištěn stereofonní dojem. V dávných dobách se jinak nenahrávalo. Problémem je akustika sálu - zde byl využit akusticky výhodný prostor kostela sv. Šimona a Judy v Praze. V textu bookletu je doporučení, aby se nahrávka přehrávala na kvalitním stereofonním zařízení a s vyšší úrovni hlasitosti. Jenže ono to je tak: nahrávky byly pořízeny pro vícekanálové stereo, které vydala na DVD -Audio firma Tatsuo Nishimura Düsseldorf, takže dvoukanálová stereofonní aparatura nedává zcela uspokojivý zvukový obraz. O něco lepší je poslech na stereofonní sluchátka, ale samozřejmě nejlepší při poslechu vícekanálovém, a to zřejmě nejen u zmiňovaného DVD - Audio, ale i tohoto "dvoukanálového" stereofonního CD.


>Con tutta la forza

Beethoven, Čajkovskij, Smetana, Puccini, Mozart, Verdi

Tatiana Teslia, Miroslav Dvorský, Moravská filharmonie Olomouc, Český filharmonický sbor Brno - Milan Kaňák

CD Arco Diva UP 0063

Beethoven předehra Egmont, árie z Mozartovy Figarovy svatby, Čajkovského Pikové dámy a E. Oněgina, Pucciniho Tosky a Madame Butterfly, Verdiho Luisy Millerové, Maškarního plesu, Macbetha, sbor z Trubadúra, Smetanovy Prodané nevěsty předehra, árie Jeníka a sbor. Vše v prvotřídním, stylovém podání, zvukový obraz průzračný, dobrý poměr vokálu a instrumentální složky. CD k potěše i jako dárek.


Ftipy

opus - kódové označení určité skladby, číslo ke kterému se doberou po celoživotním úsilí autoři tematických katalogů. Největšími překážkami jejich úctyhodného a prospěšného díla jsou hlavně skladatelé a vydavatelé.

ornament - nadbytečné noty, které se používají hlavně v předklasické hudbě kvůli vyplnění skutečných (i domnělých) hluchých míst - tj. takových, která tehdejší autoři opomněli ve spěchu dopsat, anebo je záměrně nechali na libovůli interpretů.

ornamentace - praxe, která dodávala interpretům na sebevědomí: šlo o přeplňování poměrně jednoduchých partů - zpěvních i instrumentálních o přírazy, trylky, obaly. Dost chatrnou výmluvou pro tu činnost byl poukaz na příliš suchou akustiku míst, kde se hudba provozovala.

ozdoby - viz výše : noty, které byly do skladby bezdůvodně přidány.


Audio duben

Z novinek snad jen domácí kino do dlaně a Novinky od Sony - je jich celá řada. Testy prošly jednak subwoofery vyšší cenové třídy, tunery nižší a střední třídy,, mikrosystémy nižší třídy; ještě k nim přiřaďme duel přehrávačů SCAD/DVD - Audio/Video firem Onkyo a Yamahy. A také přehlídku patnácti nejlepších DVD/CD/MP3 přehrávačů.

Je tu analogový koutek, z teorie Úvod do prostorové akustiky a z dějin zvuku kapitolka o etiketách. High End přináší zprávu o pěkně těžkém (77 kg) analogovém gramofonu, který krom své váhy a ceny svědčí o renesanci starých dobrých LP deskách. A ještě inzerce a obvyklá hudební příloha.


Stereo&Video na duben > Tématem měsíce je zpráva z největší výstavy spotřební elektroniky světa v USA, je to už její druhá část. Z novinek, kterých je tu převelice, jen kuriozitu přehrávač MP v botách, přesněji řečeno v podpatcích. Je tu popis, fotky - možná J nejde o apríl.

Reportáže upozorňuji na nové digitální fotoaparáty firmy Olympus, a na jarní kolekci JVC. Testy probírají stereo minisystémy pod 20 000 Kč, Jukeboxy do kapsy a velice drahé videoprojektory. Z mnoha profilů vybírám zařízení pro bezdrátový přenos televizního signálu, přenosný DVD přehrávač a televizní kartu pro počítač. Součástí čísla je jako vždy hudební příloha Volume.


Skladatel a jeho řemeslo

Nedivte se: krom tak vznešených věcí jako je nápad, téma, sonátová forma, instrumentace, existuje i skladatelské řemeslo - on totiž tu vytvořenou architekturu musí někdo zapsat - i kdyby jen proto, aby se nad rukopisem kritici ušklíbali a muzikologové hádali. A nejsou to psací výkony nikterak malé - ani v dobách skladatelských programů.
Antonín Dvořák

Velké výrazové prostředky, stále vzrůstající nároky na podrobnost zápisu a pořád větší složitost projevu - to všechno způsobuje, že pracovní tempo skladatelů je čím dál pomalejší. Ty tam jsou doby, kdy Mozart psal své skladby rovnou do partitury. Ovšem ještě i Suk napsal konečný tvar Finále své Serenády přímo do partitury. Ale když jde o orchestr tak si skladatel nejdřív pořídí tužkovou skicu, pak ještě jakýsi partičel, to obyčejně už perem - tady je vypracováno úplné znění díla, takže se z něj pouze přidělí party jednotlivým nástrojům v konečném zápisu - partituře. Jsou ovšem i autoři, kteří instrumentují rovnou z tužkové skici.

Edward Grieg

Symfonie mívá asi tak 200 partiturových stran, celovečerní opera 600 i víc. Dvořák sice dokázal napsat 50 stránek Rusalky denně. Ale to je výkon zcela mimořádný. Dnešní skladatel je rád, když mu vyjde jedna stránka partitury na půl hodiny, ale ani dvouhodinové plahočení na zvlášť husté stránce není výjimkou.
Leoš Janáček

Partitura má na stránce 30 až 40 notových linek a každé jednání opery vydá počtem stránek za celou symfonii. U půlhodinové symfonie (cca 18 stran) připadne 6 stran na minutu poslechu - to je ovšem jen průměr. Nejpomalejší takt může totiž zabrat stejně místa jako tak nejrychlejší i když je v časovém trvání mezi nimi velký rozdíl: ostrá tempa hltají papír. Klavírní výtah Libuše je docela útlý proti Dvěma vdovám. Nejen pro převahu rychlých temp ve Vdovách, ale i pro četné sbory. A přibarví -li skladatel barvu orchestru rychlým během harfy nebo klavíru přes celý rozsah nástroje, vejdou se mu na stránku partitury tak dva takty, někdy jenom jeden - ve výsledném dojmu to je jenom odstínek, kterého si všimneme nejspíš jenom tehdy, kdyby tam nebyl.

Někteří skladatelé píší i partitury tužku, pak ale dají dost peněz za opis a navíc jim hodně času zabere činnost velice mrzutá - korektury. Nehledě na to, že tahle nutnost mnohé svádí to či ono napsat jinak…..

Ti kdož píší perem jsou přece jenom pohodlní a přepisovat třeba několik stran kvůli několika notám se jim nechce. Přivedli techniku vyškrabování a mazání k téměř absolutní dokonalosti. Tak třeba na vyškrabané místo se musí napsat správné noty tužkou, a teprve pak perem, jinak by se to rozpilo. A svrchovaně dovedou zacházet s všelikými vodičkami, které dají zmizet i rozsáhlým chybám a umožňují přepsat na bílou plochu tím, co tam má být.

A jsou i tací, co pohrdají notovým papírem, linkují si čistý papír sami, a to jen tam, kde hodlají cosi napsat. To je věru hlavolam, a opisovače takových partitur třeba vyvážit zlatem. Opisovač Janáčkova díla by mohl vyprávět…..

Pravda dnes jsou skladatelské programy: v něčem práci ulehčují, v něčem ne - není vždy tak docela dobře, jde-li psací řemeslo příliš lehce - to pak mohou v partituře zůstat i noty, které tam být neměly, nebo aspoň nemusely. A také: ze skladatelského rukopisu lze vyčíst mnohé, co ze "strojového" zápisu možné není. Badatelé, ale i interpreti tak přicházejí o zajímavý a někdy i svrchovaně důležitý materiál pro výklad díla.

Lubomír Fendrych





Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku