Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 1.7.2003
Svátek má Jaroslava




  Výběr z vydání
 >ŠAMANŮV DOKUMENT: Opravdové německo-české porozumění podle Witikobundu
 >POLITIKA: Přímý přenos z jedné hospody
 >TÉMA: Reforma - Nereforma financí.
 >KOMUNIKACE: České internetové diskuse jsou duševní žumpy
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Italská domácnost? Něco navíc!
 >PSÍ PŘÍHODY: Podvodníkův trik
 >PRÁVO: Prohlášení FSF k SCO versus IBM
 >ARCHITEKTURA: Podivuhodné stavby - kubistická vila v Litoli
 >HUDBA A ZVUK: Letmo o Japonsku s Pavlem Kohoutem
 >OHLAS: Pištíkova agitace
 >SPOLEČNOST: Zaveďme daň z hlavy
 >EKONOMIKA: Potvrdí výsledky společností růst akcií?
 >TÉMA: ODS prostřednictvím poslance Tlustého zabodovala.
 >MOBY DICK: Týden č. 26 v Českých Textárnách
 >HUDBA: Zamilovaný metal

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
1.7. HUDBA A ZVUK: Letmo o Japonsku s Pavlem Kohoutem
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 307

Úterý 1.7.2003 Forbína když se žádá o peníze - přípodoteky Schůze Asociace ředitelů symfonických orchestrů - recenze Jan Werich Fimfárum (Jan Werich); František Kmoch To byl český muzikant (různí interpreti) - ftipy - Harmonie na léto - Audio na léto - Jak naši mladí cestují…. Letmo o Japonsku s Pavlem Kohoutem
Forbína
Ten poněkud úřední přípodotek o valné hromadě Asociace ředitelů symfonických orchestrů podle mne dobře vystihuje situaci, v níž naše krajské orchestry pracují. Podle mne to je až příliš kulantně řečeno, nicméně tak se to asi musí, když jde o peníze.


Přípodoteky
Valná hromada Asociace ředitelů symfonických orchestrů ČR se 13. a 14. června sešla v Karlových Varech Za účasti zástupců Ministerstva kultury ČR se představitelé patnácti profesionálních těles v České republice zabývali zejména ekonomickým zajištěním a provozem orchestrů, které tvoří páteř hudebního života naší republiky a patří v mezinárodním měřítku k nejúspěšnějším oborům české kultury.

Ředitelé zdůraznili klíčovou úlohu zřizovatelů, tj. měst a krajů v zajišťování finanční rovnováhy a kvalitní umělecké práce orchestrů a uvítali již osvědčenou koncepci Programu podpory orchestrů ze strany ministerstva kultury. Významný přínosem pro ekonomiku těles bude připravovaná dohoda s Ochranným svazem autorským (OSA), která současně vytvoří příznivější podmínky pro uvádění soudobé tvorby. Značnou pozornost věnují profesionální orchestry také projektu Česká hudba 2004, v jehož rámci si veřejnost připomene nejen výročí zakladatelů české národní hudby.

Představitelé orchestrů se také seznámili se složitou situací Karlovarského symfonického orchestru, tělesa s více než stopadesátiletou historií, které se obává o ztrátu Dvořákovy koncertní síně v Lázních III (zvažuje se prodej tohoto objektu) i ubytovacích kapacit pro více než polovinu členů orchestru. V této souvislosti připomněli význam orchestrů a dalších regionálních uměleckých těles a aktivit nejen pro prestiž měst a krajů, ale především pro udržení a aktivní šíření kulturního dědictví jako jedné z nejzákladnějších hodnot života společnosti.


recenze

>Jan Werich Fimfárum

Vypravuje Jan Werich

2CD Supraphon SU 5481

Až opadá listí z dubu, František Nebojsa, Lakomá Barka, Splněný sen, Fimfárum.

Nové pohádky, které se už zařadily k těm klasickým. V kouzelném podání Jana Wericha to je velice přitažlivý titul. Myslím, že by bylo škoda, aby takové album, vlastně trvalka, nebylo aspoň občas připomínáno. Rád tak činím i já, a myslím, že by se to mělo stát dobrým zvykem i u dalších titulů. Tak jak to už dlouho dělá Supraphon citlivým využitím svého bohatého archívu. Na skutečné hodnoty se zapomínat nemá. Ostatně jsou to pohádky moderní, dobře se hodící do naší doby.


>František Kmoch

To byl český muzikant

Různí interpreti

CD Supraphon SU 5463

Od doby kdy si František Kmoch sestavil v Kolíně sbor trubačů stal se kapelníkem. To byl základ jeho budoucí proslulé kapely. Od té doby uplynulo mnoho vody, ale jeho charakteristické úpravy i skladby mají na repertoáru nejrůznější tělesa i filharmonie. Základem jeho hudby je lidová píseň, sokolské pochody a dobové vlastenecké písně. Dal jim svižnější ráz, čímž leckterou zbavil sentimentu a unylosti.

Mistrem nade všechny byl v oblasti pochodů - charakteristická jsou jejich tria - většinou lidové melodie, které byly hudebníky i zpívány. Třeba dodat: stal se doma nepominutelným každému, kdo později psal skladby pro dechovku - ať užitkové nebo poslechové - a zakladatelem velice dobrého jména, jemuž se u nás dost opovrhovaný žánr ve světě těší - tam je česká dechovka pojem.

Se zahraničím začal už Kmoch svými koncertními cestami po Evropě, Rusku i Americe.

Tento titul má připomenut Kmochovu hudbu jakož prokázat její univerzálnost v podání nejrůznějších těles i dob. Autentické nahrávky to ovšem nejsou, to už bychom chtěli moc. Nicméně zájemcům o cesty naší hudby, hlavně těch jejích světově úspěšných odnoží, doporučuji.


Ftipy

Opus - kódové označení skladby, které jednak určuje zcela jednoznačně - často proti vůli autorově a někdy i proti vší logice, o kterou skladbu se jedná. Pojmenování opus dílo jaksi obzvláštňuje a použijeme-li jej v rozhovoru, zcela jistě stoupneme v ceně. A to vcelku bez rizika, zvláště u autorů starých, veleplodných.

Ornamentace - přidávání nejrůznějších přírazů, zdob, trylků - dnes už bez většího smyslu. Viz dále.

Ornamenty - kdysi vyplňovaly hluchá místa - buď pokud jde o akustiku místnosti, nebo - většinou - měly zastírat prázdnotu, kterou po sobě zanechávali příliš rychle a nepořádně píšící autoři.


Harmonie na červenec a srpen
Věnováno Talichovi, skladatelem měsíce je Philippe de Monte, sedmou tváří polyfonie je madrigal - zde Monteverdi a najdete tu recenze a vůbec hodnocení Pražského Jara. Ještě Dorůžkův fundamentální článek o budoucnosti jazzu a recenze.
Audio na červenec a srpen
Test discmanů, univerzální Denon - SCAD/DVD-audio video, Tuner Magnum Dynalab je třída, Swans Siva Nivia, Xavian XN185 II světová premiéra v Audiu.

Audio Mat převodník aneb líp to už snad ani nejde. Hudební příloha a mnoho jiného.


Jak naši mladí cestují
letmo o Japonsku s Pavlem Kohoutem

Japonsko je co do hudby dost počeštěno, také varhaníci od nás tu byli. Jak ses tam dostal a jaké to bylo?

Česká hudba a zejména čeští hudebníci se těší v Japonsku velké oblibě. Tato koncertní cesta byla již mojí druhou návštěvou Japonska. Poprvé jsem tam zavítal v roce 2000 a důvodem byla účast na mezinárodní varhanní soutěži v Tokiu. Inu štěstěna mi přála a já jsem proti svému očekávání obdržel 1. cenu a zároveň cenu za provedení děl J. S. Bacha. No a můj červnový výlet do Tokia je asi tak trochu odezvou na můj debut v Tokiu z roku 2000.

Cos hrál, co se líbilo a bylo - li dost obecenstva a jakého....

Repertoár jsem jako obvykle přizpůsobil možnostem nástrojů a samozřejmě myslel na japonské publikum, a tak do programu uvedl i "proklatě" známou Bachovu Toccatu d moll. Jinak jsem představil tak trochu i českou a polskou varhanní hudbu, samozřejmě vše s mírou.

Velmi hezký ohlas získalo podání Schumanových fug na B-A-C-H, nebo několik z mých oblíbených Versettů italského skladatele romantismu Vinzenza Petraliho.

S obecenstvem jsem byl velmi spokojen, na mém prvním koncertu bylo kolem 600 posluchačů, na druhém kolem 300. Jednoduše řečeno, plno.

Tady to je napsáno co jsem hrál
>Říká se, že tam mají dobré sály s výbornou akustikou….

První koncert zazněl v budhistickém chrámu a přestože to byla prostora celkem veliká, akustika nic moc. Japonci, jak známo, se ve vnitřních prostorách zouvají a na podlaze jsou koberce, které akustiku velmi důkladně dokáží utlumit. Varhany zde postavila německá firma E.F. Walker a svojí kvalitou patří k poměrně zajímavým, v romantickém stylu postaveným nástrojům.

Druhý koncert byl v moderní kapli na nástroj, který postavila varhanářská firma Mascioni z Itálie v roce 1998. Jedná se o velmi pěkný nástroj, zvukově postavený spíše "v barokním oděvu", ale již s nejnovějšími současnými atributy jako jsou např. digitální paměťové kombinace. Kromě mnohých objednávek ze zahraničí, působí v Japonsku několik varhanních firem, které kromě důležité údržby nástrojů staví také nové velmi kvalitní instrumenty. Kaple byla vyprodaná, a tak dozvuk, který tu byl, se pod oblečením zase ztratil. No, nemáme to varhaníci lehké…

Moc času neměls , ale které, i když letmé dojmy na Tebe zapůsobily?

Určitě lidská ohleduplnost a uctivost všeobecně. No a samozřejmě japonská kuchyně.

Myslíš, že se tam vrátíš?

Ano, doufám. Koncem října a začátkem listopadu plánuji již delší koncertní turné, zahrnující např. koncerty na univerzitě v Tokiu a Hokkaido. Těším se moc na japonský podzim, protože je prý velmi krásný a samozřejmě na příležitost uplatnit se ve svém oboru coby koncertující varhaník.

Lubomír Fendrych





Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku