Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 15.7.2003
Svátek má Jindřich




  Výběr z vydání
 >ARCHITEKTURA: Pozvání na Pražský hrad a jeho méně známé partie
 >PŘEKLAD: Přednáška G.Sorose o USA a otevřené společnosti
 >PARODIE: TAH na Hrad!
 >SPOLEČNOST: Vlastenci ve frontě
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Mobil v hajzlu - příběh pokračuje
 >PSÍ PŘÍHODY: Procházka se ženským pokolením
 >PRÁVO: Dostál mě zase dostal
 >APOLLO 11: První člověk na jiném nebeském tělese
 >HUDBA A ZVUK: Dobrá hudba, dobré varhany a něco o duchovní hudbě dneška
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak chytit lachtana?
 >MEDIA: Jaro 2003 s Českou televizí aneb Co lze vyčíst z údajů o sledovanosti?
 >ÚVAHA: Obchod s nadějí - od nigerijských dopisů až ke kampeličkám...
 >NÁZOR: Ať žije deflace!
 >EKONOMIKA: Americké trhy přinášejí investorům bohatství
 >GLOSA: Tiskový odbor Hradu pokračuje v boji.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
15.7. HUDBA A ZVUK: Dobrá hudba, dobré varhany a něco o duchovní hudbě dneška
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 309

Úterý 15.7.2003 Forbína Salieri na Psu - přípodoteky - Boni pueri v roli evropského ambasadora - recenze Boni pueri Český chlapecký sbor, profilové CD - ftipy - Dobrá hudba, dobré varhany a něco o duchovní hudbě dneška…. s Karlem Hinerem
Forbína
>Salieri se objevil - i když mimoděk - na Psu v úvodníku. Jako příklad zapomenutí …možná inspirovaný shlédnutím Formanova velkofilmu. Potěšila mne reakce části pisatelů Komentářů k onomu úvodníku. Jednak prokázali, že jméno a hlavně hudba Salieriho je známá a že je oceňována těmi, kdo ji slyšeli, zadruhé rozlišením - ano, Mozart to opravdu není - to je o míře talentu, kterou má dobrý skladatel a kterou naproti tomu vládne genius. A konečně, že ten pohled není ovlivněn Formanovým filmem v němž je téměř vše - ale to hlavní totiž vztah Mozart a Salieri zcela určitě - na štíru se historickými fakty. Je to pomluva na niž je vystavěno umělecké dílo. Je-li to etické, estetické (to by pak nebylo moc co filmovat) nechť si rozhodou diváci sami - ovšem s vědomím, že nejde o historická fakta, ale pouhou fikci - v tom by klamání být neměli. Už jsem to kdysi v Haz uváděl na pravou míru.


Přípodoteky
Roli "evropského ambasadora" plnil Český chlapecký sbor Boni pueri v rámci mezinárodního festivalu pěveckých sborů v italském městě Lecco. Ve dnech 9. - 13. července 2003 byla provedena v Basilica di S. Nicolo, Lecco a v Basilica S. Maria Maggiore v Bergamu "Requiem" Gabriela Faurého a dále se představil v jednom samostatném koncertu /Zelenka, Eben, Mozart, Bruckner, Lasso etc./ a v rámci slavnostní mše, která bude vyvrcholením pětidenního festivalu.


recenze

>Boni pueri

Český chlapecký sbor

CD Supraphon SU 3764

Toto je profilová deska a zároveň splněné přání mnoha prodejců, kteří zachytili značný zájem veřejnost i o tento hudební žánr. Je to trocho div, protože jde o žánr vysloveně menšinový ve srovnání s komořinou či symfoniemi. Ale k desce samé:

Má pět dílů: začíná hebrejskou melodií, pak jsou ukázka renesanční polyfonie, pak C. Franck, Händel - prostě co se zvlášť líbí- i dnes a je součástí repertoáru. Zadruhé stará česká hudba včetně Zelenkovy Sub olea pacis , dále Dvořák, Smetana a dvě lidové k tomu, pak přídavkový repertoár zřejmě nutný na zájezdech -Waltzing Matilda atd. A konečně Broadway Medley s Hello Dolly aj.

Provedení jaké očekáváme od ostříleného koncertního sboru, zvuk čistý, velice ulehčující práci nahrávacímu týmu. Celkově znějí nahrávky z různých prostředí nahrávka víc, než dobře. Možná trochu ubrat (lineárně) hloubek kvůli varhanám, kdo nemá akusticky upravenou poslechovou místnost a přitom má slušné reprosoustavy. Dobrý titul, doporučuji.


Ftipy

Portamento - schopnost přejít z falešně zahraného tónu na správný nejen tak, aby si nikdo nevšiml původní chyby, ale aby to vypadalo i navýsost umělecky.

Posuvka - označuje notu, která tam byla vepsána naschvál.

Programní hudba - dává většinou posluchači k zamyšlení příjemná témata, popřípadě ho vede k tomu,aby si myslel co chce. Už proto je tolik oblíbená mezi nehudebníky, takže se stala trvalou, ba většinovou součástí koncertů.


Dobrá hudba, dobré varhany
a něco o duchovní hudbě dneška
s Karlem Hinerem

Varhaníků bylo v Haz několik a vždycky se ukáže, že ne ještě dost. Měl jsem před ušima jednu nahrávku, recenzoval jsem ji (Haz 303 3.6 a omylem přidal autorovi do jména r). je velmi dobrá - doporučuji. .... Vím, nepíše se to zrovna dobře, ale měli bychom přece jenom začít několika slovy o Vás - jakési malé představení, literát by řekl medailonek

Narodil jsem se v Hrobě u Teplic a prožil krásné dětství v ještě nepokažených Krušných Horách. Na přání babičky jsem začal velmi brzo hrát na klavír.

Myslím,že mě ani moc do cvičení nemuseli nutit. Radost pro mne bylo zahrát si na varhanách v cisterciáckém klášteře v Oseku. Postupně jsem vychodil naše hudební školství od základní až po vysokou. HAMU v Praze (obor hru na varhany) jsem vystudoval pod vedením prof. Milana Šlechty. Následovala různá pracoviště - dramaturg Plzeňského rozhlasového orchestru, korepetitor opery Zd. Nejedlého v Ústí n. Labem, učitel ZUŠ v Chocni, Kolíně, regenschori a varhaník v Kutné Hoře a Církevní konzervatoř v Kroměříži.

Ze všeho nejraději hraju sám aktivně na varhany ať koncertně, nebo při liturgii.

Je to recital (?) zaměřený poněkud víc duchovně, než bývá u nás zvykem - to je asi

záměr: vydavatele?

Předem nutno říci, že CD nebylo zamýšleno jako recitál. Při sestavování programu jsem byl veden duchovními podněty, potom krásou kutnohorských chrámů a zvukově zajímavými nástroji.

Uznávám, že tento rozměr hudby je třeba propagovat - což se daří nejspíš tam, kde to pro interepreta nejsou jen noty.....třeba Dvořák, Foerster... snad víte o dalších

Každý věřící umělec má a bude mít touhu vyjádřit svůj vztah k Bohu. Máme skladatele, jejichž dílo o tomto vztahu svědčí. Např. Petr Eben, Milan Slavický, Mgr. P. Josef Olejník ... O mladých umělcích nemám až takový přehled, přesto nemám o budoucnost duchovní hudby obavu.

Má u nás duchovní hudba - podle Vás - budoucnost? To jest skladatele věřící a schopné svou víru do hudby přesvědčivě přenést?

Nerad bych se tu zaplétal do hodnocení, co je ještě duchovní hudba a co není. Chtěl bych říci, že to, co je duchovní, má trvalou hodnotu a takové umění snad ani není třeba záměrně propagovat.

Nahrával jste což znamená, že jste nejdřív hrál na ty instrumenty v Kutné Hoře nejspíš ne poprvé: jaký je charakter těch varhan a jak jsou v reálu "posazeny" do prostoru Každé varhany jsou jinak zajímavé. Barokní "malé" varhany u sv. Jakuba mají zvonivé a lesklé pleno, sametový principal 8´... Velké varhany mají zajímavě řešené rozložení píšťal do prostoru. Zvuk celého nástroje je mohutný. Varhany v chrámu sv. Barbory vynikají intonační vyvážeností jednotlivých hlasů, jemností a bohatostí barev. Mají ušlechtilé pléno.

Jak se Vám nahrávalo? Ona spolupráce s nahrávacím týmem je někdy oříšek... Nahrávání bylo náročné, vyčerpávající myslím pro všechny, protože probíhalo ve dvou dnech (nocích) a ještě časově omezeně provozem v chrámech, uklidňováním štěkajících a vyjících psů a pod.

Atmosféra však byla tvůrčí a řekl bych duchovní.

Dopadlo to podle mne výborně až ukázkově - čím to?

Bylo to díky zaujatosti, nadšení všech zúčastněných. I městská policie obětavě pomohla zastavováním dopravy kolem chrámu svatého Jakuba.

Děkuji za Vaše vysoké hodnocení.

Je to asi Vaše první CD, jaké máte plány - ty reálné i ty, k nimž by měl trochu přispět snad i zázrak?

Snů a plánů mám mnoho. Zatím žádný z nich nenabyl reálnější podoby.

Zaujala mne francouzská barokní varhanní hudba, zvláště dílo Nicola de Grigny. Chtěl bych hodně poznávat a cestovat, abych neustrnu.l

Lubomír Fendrych





Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku