Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 5.8.2003
Svátek má Kristián




  Výběr z vydání
 >TÉMA: "Manželství" gayů a lesbiček
 >HISTORIE: Totální válka aneb dějiny per partes
 >POLITIKA: Extremismus Josefa Zieleniece
 >POLITIKA: Je Klaus obětí propagandy?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Vilínovo vzkříšení
 >PSÍ PŘÍHODY: Rychložrout obecný
 >TÉMA: Podpořit homosexuální manželství?
 >NÁZOR: Vodáci, znásilnění... atd. (díl.3)
 >HUDBA A ZVUK: Jak vlastně tu hudbu posloucháme
 >ŠKOLSTVÍ: Ach ty naše školy
 >EKONOMIKA: V ekonomice USA začíná růst
 >LITERATURA: Postkomunistická brutalita a starokomunistický řehot ze záhrobí
 >GLOSA: Nová kapitola tragédie českého soudnictví.
 >FILM: Líbejte se, s kým je libo
 >PENÍZE: Sliby chyby českých bank

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Hudba a zvuk  
 
5.8. HUDBA A ZVUK: Jak vlastně tu hudbu posloucháme
Lubomír Fendrych

Hudba a zvuk 312

Úterý 5.8.2003 Forbína končí 6. ročník Haz-- recenze Smetana Quartet: Schubert Piano Quintet "Trouth"; String Quartet No. 12 Quartetsatz in c minor; Beethoven String Quartet No.1- ftipy - Jak vlastně tu hudbu posloucháme ------s B. Martinů
Forbína
Číslo 312 uzavírá VI. ročník Hudby a zvuku a vypadá to na to, že celých šest let vycházíme bez jediného výpadku - i když v té době byly tři samozřejmě nedobrovolné návštěvy nemocnic a jedna vážná operace.

Teď už takové rezervy nemám a tak někdy nastane výpadek,možná i větší - omlouvám se předem.


recenze

>Smetana Quartet

Schubert Piano Quintet "Trouth"; String Quartet No. 12 Quartetsatz in c minor; Beethoven String Quartet No.1

CD Supraphon SU 3738

Schubertův klavírní kvintet "Pstruh" je výjimečné dílo nejen v kontextu Schubertovy tvorby: už obsazení dává napovědět, že to je dílo řádně promyšleného šťastného nápadu. Kontrabas místo druhých houslí dává mnohem příznivější pozadí klavíru, vedeném tu jako zpěvní instrument - tedy nikoliv akordicky - mimochodem není tak jednoduché udržet tu komorní charakter, v laciných interpretacích se to vskutku místy zvrhává až v koncert s doprovodem. Schubertova "Kvartetní věta" je příkladem autorova přístupu k vlastní tvorbě - zdálo-li se mu, že by už nedokázal dílo podle svých kriterií uspokojivě završit (a překonat tak hudbu vět předchozích) prostě zanechal dílo nedokončené (má tedy těch nedokončených víc).

Ne vždy právem, ale to je jiná. Beethoven než přistoupil ke kompozicím pro smyčcový kvartet dlouho váhal a radil se i hledal odpověď na leckteré přímo technické otázky u Mozarta i Haydna- tedy v jejich skladbách. A když konečně vydal šestici kvartetů op.18 kam patří i tento (zde nazvaný první kvartet) teprve řekl, že ví, jak kvartety psát. Ve skutečnosti patří ta hudba ještě k letům učednickým, nicméně tam, kde se Beethoven učí, leckterý skladatel končí. Takže teď pár slov k interpretaci:

U Schuberta udává tón přece jenom Panenka u klavíru - ne jeho rasancí, ale spíš názorem na věc a jako(snad) průbojnější muzikant. Kvartetní skladby tíhnou, jako u Smetanovců vždycky, k zdůraznění melodické složky a k vypracování detailů.


Ftipy > Smyky - heslo společné například automobilistům a hudebníkům na smyčcové nástroje. Taktéž modla všech pedagogů. Zvukové projevy smýkání jsou taktéž shodné, především skřípot.

Sonáta - skladba kde je aspoň jedna věta v sonátové formě (viz tamtéž). Je to zpravidla první část. kterou kritika zpravidla poctívá mlčením.

Symfonie - dobrá náhražka, nedostaví - li se, sólista nebo není-li dost peněz na prvotřídní sólistický recitál. Hrává se zpravidla dosti hlučně, nevyžaduje od obecenstva tolik předstírání pozornost


Jak vlastně tu hudbu posloucháme
s B. Martinů
> Bohuslav Martinů byl také prvotřídní pozorovatel života a dovedl psát vtipně, názorně a na tělo. Škoda, aby jeho postřehy na toto téma zapadly citovány nejvýš v nějakém posmrtně vydaném sborníku.

Ale posuďte sami - k věci se ještě vrátíme, protože je a pro hudbu v nás i mimo nás až příliš důležitá. Ostatně co jiná umění? Neměla by se chytit taktéž za nos? Ono snést se z éteru na reálnou zemi nebývá neužitečné.

Emoce při poslechu hudby

Podle teorie bychom měli být upoutáni hudbou od prvního do posledního okamžiku a měli mít spoustu emocí z té hudby vyplývajících. Pokusím se udělat na sobě analýzu skutečných fakt, která jsou ovšem trochu zkreslena mým profesionálním postojem, ale vcelku se možná tolik neliší od ostatních posluchačů. Pozoroval jsem jako hráč z pódia reakci obecenstva, často i reakci kritiků i estetiků.

Musím předem říci, ze plné upoutáni hudbou sice existuje, ale že je to jev dosti vzácný. Sledujme průběh zájmu, myšlenky a předpokládejme, že nejste příliš rozrušen a že se můžete oddat hudbě. Děje se toto: Dirigent zvedne taktovku, zazní první akordy. Orchestr je dnes v dobré formě, to je slyšet, hned na začátku. Zvláštní způsob modulace. Co to mohlo být? Škoda, že nelze proud zastavit; proč se ta dáma vedle stále vrtí, zdá se mi, že jsem ji už někde viděl; zase ta krásná modulace, a jak krásně je rozvedené téma, ale je to téma, nebo si už nevzpomínám na začátek; připomíná mi to něco, co jsem už slyšel, ale co to může být, nedávno to hráli, muselo to být v opeře, ++++ (značím tímto pozorné poslouchání), pohnul jsem se, ++, někdo na blízku zakašlal, + , je slyšet ruch za dveřmi, že si lidé nezvyknou chodit včas, ostatně jsem včera také přišel pozdě, neslyšel jsem první větu Brahmse; teď neví jak to rozvést, unavuje sebe i mne, není to dost výrazné, 000 (značím jako pasivní dobu pohodlí); jak je to s tím oběhem krve při poslouchání hudby, 0000, stále někdo kašle ++ 0000; je to příjemné takto se nechat ovívat hudbou, trochu dlouhé, pan S. není na svém místě, co dělá, vždyť nevynechá ani jeden koncert. A konečně, ++++++, znamenité, báječná pasáž, +++, a už zase napětí povolilo; bicí nástroje se připravují, to bude vyvrcholení, 000, nezajímavé; kde mám klíče od bytu, přece jsem zavřel, aha, zde jsou, zajímavá hlava toho houslisty; dnes je docela jiné obecenstvo než obvykle, 0000, rád bych potkal v pauze slečnu P.; říkala, že zde bude, samozřejmě s maminkou, O+O+O++++, překrásný závěr, skutečně požitek, hudba je opravdu posilující atd. atd.

To není psáno pro zábavu (B. M. : fun), tak se to skutečně děje. Někdy vás hudba opravdu zaujme a je větší množství +++++ a částečně i okamžitá únava O O a vysazeni (B. M.: relax) na chvilku. Snad to nebudete pokládat za důkaz, ale připustíte možnost a pravděpodobnost.

Vyšlo v Bohuslav Martinů Domov a svět SHV 1966; uspořádal M. Šafránek

Lubomír Fendrych





Další články tohoto autora:
Lubomír Fendrych

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku