Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 21.8.2003
Svátek má Johana




  Výběr z vydání
 >FEJETON: Úloha myčky nádobí v dějinách
 >INFO: Šance pro studenty - nebojte se vědy!
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Trauma generace
 >MROŽOVINY: Byl také Čech
 >PROHLÁŠENÍ: K srpnu 68
 >POSTŘEH: O inzerci
 >GLOSA: Tradice československých legií
 >FILM: Mufíme si pomáhat
 >PENÍZE: Překvapení mezi řádky pojistných smluv
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >AUSTRÁLIE: Obrazy současných domorodých umělců z Austrálie v Praze
 >GLOSA: Jen taková malá otázka - je to ženské pokrytectví?
 >VÝSTAVA: Hergetova cihelna - výstava Šperk objektem, objekt šperkem
 >FEJETON: Praktická žena
 >HISTORIE: Morava

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Malířství  
 
21.8. AUSTRÁLIE: Obrazy současných domorodých umělců z Austrálie v Praze
Kateřina Polívková

Jedinečná možnost se nabízí všem zájemcům o umění kultur ze vzdálených koutů světa. V Toskánském paláci na Hradčanském náměstí se představuje 15 současných australských aboriginských malířů s obrazy z osmdesátých a devadesátých let 20. století. Výstava je otevřena už jenom do konce srpna.
V Praze je to úplně první možnost prohlédnout si "naživo" větší soubor obrazů australských domorodců. Přesto, že se jedná o soudobé umění, je z obrazů cítit propojení s tradičním aboriginským uměleckým projevem. Každý, kdo se o Austrálii a její původní obyvatele trochu zajímá, zná tento nezaměnitelný způsob zobrazování. Objevoval se na skalních kresbách, na tělech domorodců při duchovních obřadech, na předmětech jejich denní potřeby. Dnes se typické tečkované vzory malují hlavně na turistické suvenýry - boomerangy a didgeridoo. Ale tyhle obrázky už mají s tradičním duchaplným aboriginským uměním jen málo společného.
Aboroginská kultura patří k nejstarším na světě a obrazy vystavované v Toskánském paláci v sobě nesou jednu z jejích dnešních podob. Přijďte se podívat. Vstup na výstavu je zdarma.
Kateřina Polívková
Australis
telefon 724 234 678

Nejstarší umělecká tradice světa
Originální díla aboriginských umělců zná dnes čím dál více lidí. Ať to jsou po tisíce let obnovované skalní malby nebo užité umění zdobící předměty běžné potřeby. Nejrůznější skalní rytiny a malby se nacházejí po celé Austrálii, byly a jsou vytvářeny různými technikami, vyznačují se různorodým stylem. Nejnádhernější najdeme v Arnhemské zemi na severu Austrálie.
Je těžké určit jejich stáří. Jednak hlinky, kterými jsou obrazy namalovány, neobsahují téměř žádný uhlík, podle jehož radioaktivního rozpadu se nálezy běžně datují. Navíc jsou malby pravidelně každý rok obnovovány, takže se z fyzikálního hlediska zdají být mladé, ačkoliv obnovované vzory mohou být samy o sobě staré stovky i tisíce let.
Na nalezištích z doby před více jak 50 tisíci lety se našli kusy okru, používaného domorodci ke kreslení. Nejnovější vědecké datovací metody umožňují datovat i velmi malé vzorky organických materiálů. Bylo tak zjištěno pravděpodobné stáří vzorku pigmentu smíšeného s lidskou krví (10 700 let) a stáří rudé barvy na stěně skalního převisu v Sandy Creeku (24 600 let). Jinou z nových metod byl odhadnut věk rytin z jihu Austrálie na více než 40 000 let, to znamená zatím nejstarší skalní umění světa.
V současnosti jsou z Austrálie známy tisíce nalezišť s domorodými obrazy a rytinami, které odrážejí různorodost domorodého umění. Skalní umění žije, je stále vytvářeno a obnovováno. A tak je tato kultura jednou z nejdéle trvajících uměleckých tradic světa.
Nejhojnějšími a nejkrásnějšími nástěnnými malbami oplývá Arnhemské země, zejména její západní část. Bohaté vyzdobené jsou oblasti Oenpelli a okolí Východní aligátoří řeky (East Alligator River) a dále oblast směrem ke Katherine Gorge a k řece Roper. Krajina východně a jižně od obou Aligátořích řek (Jižní a Východní) se stává kopcovitou a v podstatě přechází v kamennou tabulovou krajinu, neboli "kaielli" (kamennou krajinu), jak ji nazývají domorodci. Obsahuje mnoho skalních převisů a vhodné skalní stěny, které domorodí malíři využívají, aby na nich vyjádřili své myšlenky.
Znakem odlišujícím skalní malby z Arnhemské země od jiných oblastí je intelektuální přístup k většině předmětů. Projevuje se zejména ve vysoké úrovni a v množství motivů malovaných rentgenovou kresbou. Malíř maluje nejen zevní tvar zvířete, ale i část toho, o čem ví, že je uvnitř tohoto tvaru. Na obraze je tak vidět páteř, plíce, srdce, střeva a další orgány. To znamená, že většina povrchu - šupiny, srst nebo peří - není zobrazena.
Historii, kulturu, umění původních obyvatel a ještě mnohem více z Austrálie nabízí multimediální CD-ROM Australis. Za příznivou cenu k dostání na internetu a v obchodech. Najdete na www.australis.cz.




Další články tohoto autora:
Kateřina Polívková

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku