Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pondělí 1.9.2003
Svátek má Linda




  Výběr z vydání
 >CITÁT: Labyrint světa a ráj srdce
 >ŠKOLY: zmatek nad zmatek - a nejen s platy
 >FEJETON: O biflování
 >AUSTRÁLIE: Služba občanům.
 >LOĎSTVO: Nebyl jenom Kursk (1)
 >PROBLÉM: Co s magnetofonovými páskami?
 >PENÍZE: Chci vlastní byt. Značka: levně
 >SPORT: Návrat koloběhu v Čechách
 >INFO: 7. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava 2003
 >OUTAGE: Ententyky, dva špalíky
 >VÍKENDOVINY: Na obzoru plachta bílá - jsou to uši krokodýla! 11.
 >DOPRAVA:České dráhy pokračují v tápání ode zdi ke zdi
 >MOBY DICK: Procesy směřující k zefektivnění Českých Textáren
 >PRÁVO:-): Zákon blbosti
 >ŠKOLY: Stávkujte za privatizaci a deregulaci, ne za vyšší platy

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Film  
 
1.9. INFO: 7. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava 2003

7. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava 2003
23. 10. - 28. 10. 2003
Filmový festival, který je jediný svého druhu a rozsahu ve střední Evropě. Potvrzení středoevropského charakteru jihlavského festivalu je tématem letošního ročníku. Spolu s plánovanou prezentací festivalu v českých centrech evropských měst a pozváním mnohem většího počtu zahraničních hostů bude letos udělena cena pro nejlepší středoevropský film, o jejímž držiteli rozhodne mezinárodní porota. Nově budovaná sekce "Mezi moři" představí v nově koncipované velké filmové mozaice obsáhlý průřez tvorbou dokumentaristů ze Slovinska, Maďarska, Polska, Slovenska, Rakouska a České republiky.
Pravidelnou sekcí jsou Průhledné bytosti, jejichž letošní osobnosti zde již uvádíme:

Průhledné bytosti jsou hutné retrospektivy významných filmových tvůrců. Posláním profilů je zviditelnit tvorbu, která se k českému (československému) diváku nemohla v předchozím kulturně-politickém klimatu dostat. Pokrývají mezery jak vědomostní - představované osobnosti jsou významné pro vývoj filmového umění, tak hodnotové - odkrývají pohledy hodné konfrontace a zamyšlení. 7. ročník MFDF Jihlava představí Čecho-Američana Alexandra Hackenschmieda (Hammida), Rakušana Ulricha Seidla a Kanaďana Mika Hoolbooma.
Avantgardní filmař Alexander Hackenschmied (nar. 1907, Praha) patří k legendárním osobnostem českého experimentálního filmu, vévodil československé avantgardě 30. let. Jeho prvním autorským snímkem byla v roce 1930 Bezúčelná procházka. O rok později ukončil definitivně práci fotografa a začal se výlučně věnovat filmu. Ve 30. letech se podílel na vzniku a práci Baťových filmových ateliérů ve Zlíně. Muž s vyzrálým a neotřelým pohledem na svět, který začínal jako filmový architekt a asistent produkce, se stal vynikajícím dokumentaristou; kromě autorské režie (např. Na Pražském Hradě (1932)) však spolupracoval na mnoha jiných filmech jako kameraman a střihač.
Jeho exteriérová kamera umocnila poetické ladění prvního hraného filmu O. Vávry Listopad, byl autorem dynamického střihu filmu režiséra a etnografa K. Plicky Zem spieva, spolupracoval též s Josefem Kodíčkem, novinářem a kritikem čapkovské generace, při natáčení filmů podle divadelních her. Psal filmové kritiky (revue Studio).
Dnes 96-letý Newyorčan v r. 1939 odešel před nacisty poté, co spolupracoval jako kameraman a střihač na filmu amerického režiséra Herberta Klinea Krize. V USA pracoval pod jménem Sasha Hammid a velmi brzy se úspěšně prosadil.
Pro Národní úřad pro informace zde natočil dokumentární filmy Kongresová knihovna, Toscanini, Údolí řeky Tennessee, Zapomenutá vesnice. Další zakázkové filmy točil pro OSN. Všechny však nesou otisk jeho výjimečného vizuálního rukopisu. Se svojí tehdejší manželkou Mayou Derenovou vytvořil několik filmů, např. Osidla odpoledne, mnohými považovaný za základní kámen amerického experimentálního filmu. V 70. letech točil reklamní 3d filmy pro IMAX.
Za krátký film To be alive (Žít!, 1965) získal Oscara.
Mezinárodně uznávaný rakouský dokumentarista Ulrich Seidl (nar. 1952, Vídeň) si proslulost získal především na festivalech oceňovanými filmy jako Dobré zprávy (1990), Zvířecí láska (1995), Modelky (1999). "Ještě nikdy jsem se nedíval tak přímo do pekla filmu," řekl o Zvířecí lásce Werner Herzog, jenž Seidla řadí mezi deset svých nejoblíbenějších filmařů. Někteří kritici považují jeho témata za společensky těžko snesitelná. Seidlův pohled je neobvykle odvážný a otevřený, mnohdy šokující, zobrazuje lidství drsně naturalisticky, a to i v nejintimnějších okamžicích, které jsou většinou osamoceností odděleny od pohledů okolního světa. Vyvolal četné debaty o metodě cesty čiré autenticity ve filmu.
On sám říká: "Je mi samozřejmě jasné, že filmy, jako jsou ty moje, v době vysoké poptávky po zábavnosti stěží obstojí. Podle mne má ale film zcela jiné určení. Je součástí života. Film ovlivňuje život, stejně jako život ovlivňuje film. Pro mě otázka nezní: nakolik je možné nebo nemožné naplnit divákova očekávání, ale jak živě dokážeš zprostředkovat divákovi nějaký pocit, dojem."
V r. 2001 získal Velkou cenu poroty na 58. MFF Benátky jeho hraný debut Psí dny - deziluzivní snímek o rakouském maloměšťáctví skrývajícím tiché zoufalství z osamělosti a prázdnoty. Zadřením do intimity, do úchylek společensky pečlivě přikrývaných tradicionalistickou morálkou, do místy hnusné, ale přitom tak blízké reality vzbuzuje odpor i nadšení. Na otázku, které hranice podle sebe překračuje, odpovídá otázkou - existují nějaké hranice?
Mike Hoolboom (nar. 1959, Toronto) je jedním z nejznámějších kanadských experimentálních filmařů, hlasatelem postmoderního filmu, dvojnásobným vítězem MFF Toronto v kategorii nejlepší kanadský krátký film. Jeho krátký film Frank's Cock se stal známým především pro názorné a podrobné zachycení gay sexu. Tom (2001) je polodokumentární film o Hoolboomově příteli - americkém filmaři Tomu Chomontovi.
Metodou přilepování a vlepování zpracovává found footage ("nalezené" cizí filmy, do nichž různými formálními postupy zasahuje, a tím si jejich matérii i ideje přivlastňuje), klipy z Chomontových prací, home videa a rozhovory či útržky hollywoodských mainstreamových filmů - tím Hoolboom typicky vyživuje svoje filmy. (Dále třeba Panic Bodies, Letters from Home.)
Jeho zaujetí sado-masochismem a fetišismem a detailně názorné předvádění je na druhé straně vyváženo fascinujícími vizuálními a narativně strhujícími momenty. Video pro sebe objevil jako novou formu vyprávění příběhů. Obrazy jsou vytrhnuty z původního kontextu a vynalézavou montáží zrekonstruované do elementů příběhu. Jeho život byl hodně bouřlivý - hrozné dětství s incestními zážitky, boj s různými nemocemi; ani diagnóza HIV pozitivní však nepozastavila jeho plodný tvořivý život.

Ceny vyhlášené pro letošní festivalový ročník:
Cena pro nejlepší středoevropský dokumentární film 2003
Cena pro nejlepší český dokumentární film 2003
Cena diváků
Cena za přínos světové kinematografii

Středoevropský prostor je pro zástupce festivalů ze západní Evropy velmi nepřehledný. Proto se většinou filmy z těchto zemí neobjevují v programech velkých festivalů. Chceme tedy zpřehlednit (a díky dobrým kontaktům s těmito festivaly) i pomoci novým středoevropským filmům k větší publicitě a zmnožení příležitostí k jejich projekci.

Jihlavský festival není jen místem projekcí originálních filmů, ale i platformou pro tvůrčí a kritické diskuse. Důležitým vybídnutím k dialogu, kromě rozhovorů a besed s hosty po filmech, jsou i textové výstupy: originální autorský katalog, který letos poprvé v rozborové rovině doplní sborník odborných textů do, mapou festivalových dnů bude již tradiční festivalový deník Dok. revue, hutným informačním zdrojem jsou pak i festivalové webové stránky www.dokument-festival.cz, které loni během dvou měsíců navštívilo přes dvě stě tisíc návštěvníků.
Diváky festivalu jsou kromě tvůrců převážně mladí lidé, studenti a návštěvníci středního věku s intenzivním zájmem o reflexi světa, sociální a politické situace, ale i tendencí ve vývoji audiovizuálního umění, estetických průniků a extenzí dokumentárního filmu. Každoročně Jihlavu navštíví stovky významných hostů - domácích i ze zahraničí. Uzávěrka diváckých i novinářských akreditací bude 10. 10. 2003, akreditační formulář - brzy k dispozici na webové stránce.
Další informace: Marek Hovorka / ředitel festivalu / +420 608 183 048 /
Andrea Slováková / media manager / +420 777 594 234 /
andrea@dokument-festival.cz




Další články tohoto autora:

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku