Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 16.12.2003
Svátek má Albína




  Výběr z vydání
 >LETECTVÍ: Před sto lety se bratři Wrightové vznesli do vzduchu
 >REAKCE: Zlý sen nebo česká realita?
 >KOMENTÁŘ: Žumpa Jana Martinka
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Zastavte Renegáta aneb K čemu české supersoniky a Proč Gripeny
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Napadl sníh
 >PSÍ PŘÍHODY: Cos to zase přines
 >ARCHITEKTURA: Baštování
 >Dopadení Husajna a boj s terorismem
 >POLITIKA: Není strana jako strana
 >POLITIKA: Poděkování polským přátelům
 >EKONOMIKA: Trhy by měli táhnout vzhůru exportéři
 >ZE ŽIVOTA: Městská policie a její ředitel
 >FEJETON: Blíží se slunovrat, milá Lucie
 >PENÍZE: Private banking: služba nejen pro vyvolené
 >FEJETON: Sardinky

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politika  >>  Armáda  
 
16.12. ŠAMANOVO DOUPĚ: Zastavte Renegáta aneb K čemu české supersoniky a Proč Gripeny
Jan Kovanic

Když se zeptáte techniků, proč teď potřebujeme nadzvuková letadla a proč si nepočkáme na ta, co se právě vyvíjejí, začnou se smát a řeknou vám, že až ta letadla, co se teď vyvíjejí, budou v provozu, budou se vyvíjet ještě lepší letadla, proč bychom si tedy na ně nepočkali ještě dále. Lítá se na tom, co je teď k dispozici, ne na tom, co se asi tak deset let vyvíjí a další roky vylepšuje...

Když se zeptáte vysloužilých pilotů, proč teď potřebujeme supersoniky, odvětí vám, že jejich nejdražší součástky už máme - totiž zatím nevysloužilé piloty. Když teď nebudou lítat čeští piloti na českých strojích (strojích České armády), ztratíme celou jednu generaci pilotů, miliardy investované do jejich výcviku - a možná už nikdy žádné piloty mít nebudeme! (Proč máme mít piloty? A armádu? A suverenitu? Nevím, ale tak nějak staromilsky jsem pro tu suverenitu.)

Když se na hlavním velitelství spojeneckých sil v Evropě (SHAPE) v belgickém Monsu zeptáte lidí jejich vrchního velitele (SACEUR), proč máme mít vlastní nadzvukové letectvo, odpovědí, že je to čistě naše věc. Že to záleží na možnostech našeho rozpočtu a našem rozhodnutí. Dodají, že v Evropě jsou i země, které se bez letectva obejdou vůbec: Bosna a Hercegovina, Monaco a Vatikán...

Diplomaté z bruselského hlavního kvartýru NATO se ovšem kolem roku 1998 ptali našich diplomatů, k čemu, proboha, potřebujeme tak nákladné stroje. "Chcete snad válčit s Polskem nebo s Rakouskem?" Političtí činitelé "starého" NATO se nechávali slyšet, že supersoniky nám jsou na nic, že snad máme jiné priority. Přitom z vojenského hlediska bylo jasné, že se nějak o své vlastní území musíme postarat. Zdálo se, že budou stačit ALCY, vyzbrojené raketami. V případně nutnosti přijde alianční výpomoc z blízkého zahraničí. Taky jsem si to myslel. Čas však oponou trhnul a datum onoho trhu je 11. září 2001.

Dnes vystoupil problém s kódovým označením "Renegát". Renegát je ten gauner, který unese letadlo a zamíří s ním někam... raději nebudu uvádět možné cíle. NATO se tímto problémem zabývá, ale zatím neumí nalézt alianční řešení. Je to problém politický, nikoli technický. Posuďte sami:

Letadla země Iks mají v zemi Ypsilon sestřelit letadlo země Zet, které má pasažéry zemí Á, Bé, Cé. Toto je úkol pro právníky na roky - a musí se rozhodovat v minutách. Proto NATO problém Renegáta ponechává na jednotlivých zemích. Ty se samy musejí postarat o renegáty ve svém vzdušném prostoru. Pak vláda (ministr obrany (velící důstojník protiletecké obrany)) země Iks vyšle zachycovací stíhačku ("interceptor") ze země Iks proti odpadlickému letounu nad územím země Iks a pokud atd...., sestřelí unesený letoun podle právní úpravy země Iks. A s odpovědností země Iks. Ale země Iks na to musí mít prostředky! Tedy supersoniky. Ty potřebují svojí rychlostí překonat i určitou vzdálenost - a na tom místě, kde je třeba být, být včas.
(Pro srovnání: Maximální rychlost Gripenu ve výšce 12.000 m je 2128 km/hod (M=1,8) což je solidní poměr parametru výkon/cena. Stíhačka F-16 je na tom s rychlostí lépe - dosáhne v 11.000 m přes 2M (2414 km/hod). ALCA v podobné výšce vytáhne až 936 km/hod - ale prý bez raket... Tak jak má Renegáta, letícího cestovní rychlostí 950 km současných dopravních letadel, dohonit? A předhonit. A "zachytit"??? BTW: Ani rychlé F-16, které vystartovaly na pomoc uneseným letadlům 11.9. 2001, se kvůli vzdálenosti nedostaly na své rendez-vous včas. A územní obrana supermocnosti s hrůzou zjistila, že když vyšle tři dvojice interceptorů, nemá na východním pobřeží už žádné další stroje!!! Tolik ještě k počtu letících/připravených k vystřídání a /odpočívajících strojů+pilotů...)

Když se zeptáte Šamana, proč bychom nemohli sestřelit Renegáta raketou země/vzduch nebo vzduch/vzduch ze vzdálených L 159, odpoví vám, že sestřelit bychom ho mohli. Ale znakem stíhače-interceptora ("zachycovače") je, že svou prostou fyzickou přítomností dokáže psychicky i fyzicky únosce zdeptat natolik, že ho může od jeho záměru odradit. Letadla míhající se kolem, letadla, která podlétáváním ubírají vztlak, letadla střílející z kulometů trasírky vedle pilotní kabiny dokážou vetřelce zlomit, a ten leckdy od svého úmyslu ustoupí a nechá se dotlačit na přistávací dráhu. A co když je to "jen" obyčejný únosce? Renegáta by z něj udělala teprve neexistence našich supersoniků - která by tak byla vina za ty zbytečné hromady mrtvol!!!

Pokud by se unesené letadlo nepovedlo donutit k přistání, dokáže pilot stíhačky - spíše nežli raketa - sestřelit odpadlíka (i s dalšími cestujícími) v místě, kde to způsobí nejmenší škody. Pokoj pak budiž duši pilotově!

Ale hrozí nám vůbec problém typu "Renegát"? Stalo se to před dvěma lety, dnes hrozí jiná nebezpečí - co se dopravních letadel týče, jde o pěchotní protiletadlové rakety. (Připravte se na zdražení letenek - civilní stroje se začnou vybavovat protiraketovou ochranou...) Ale další důvody, které jsem výše uvedl, mne vedou k závěru, že nějaké supersoniky pořebujeme. To tvrdím už dávno, ovšem už dříve jsem se ptal, jestli na ně máme? Vypadá to, že na JAS-39 mít budeme.

Nuže - jak je to v tom případě s tou nekompatibilitou Gripenu se standardy NATO?

Když se zeptáte techniků, začnou se smát a řeknou vám, že varianta "C", která je nám nabízena, kompatibilní je - pokud nepoletíme do Iráku.

Když se na totéž zeptáte vysloužilého pilota, řekne vám, že když se mohl stát kompatibilním MiG 21, určitě to půjde i u Gripenů.

Když se na to zeptáte v SHAPE, odvětí vám, že pokud chceme létat v Evropě, bude evropský stroj jistě dobrý - stejně jako jakýkoli jiný. Řeknou vám, že letectvo devatenácti států NATO se sestává ze sedmnácti (mínus Island a Lucembursko) různých národních letectev s různými stroji. Když se jich zeptáte, jestli si máme pořídit eF šestnáctky nebo švédské nenaťácké stíhačky, odvětí vám, že je jim to jedno, že si můžeme klidně koupit třeba Eurofighter. Jenom, dodají s ustaraným čelem, jestli na to budete mít. K nenaťácké švédskosti připomenou, že Gripeny jsou z polovičky britské...

Když se zeptáte naťáckých politiků, jestli není nebezpečné rozpustit armádu, řeknou vám, že stejně nebezpečné může být i nechat si zruinovat státní rozpočet...

JE TO NA NÁS! (Tedy na našich zástupcích. Tedy vládě. Která se zeptala expertů...) Tlustá slova velvyslanců, prezidentů, lobbyistů a dalších herců politického zábavního průmyslu jsou určena vlastním voličům v domácích státech.

Šaman hlasuje na přechodné desetileté období pro Gripeny - se všemi těmi benefity.

A pak se uvidí.

Psáno v Praze dne 14. prosince 2003


Další články tohoto autora:
Jan Kovanic

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku