Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 6.1.2004
Tři králové




  Výběr z vydání
 >ARCHITEKTURA: Tajuplné pražské ghetto
 >FRANCIE: Kde ty hroby jsou, kde jsou ti vojáci ?
 >EKONOMIKA: Rok 2004 bude znamenat pro akciové trhy pokračování růstu
 >ŠAMANŮV KALENDÁŘ: Jak můžete býti bez ovocného stromoví?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Po malé pauze na lyžích (na běžkách)
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak se Bart nepopral
 >NÁZOR: Euručíme větru dešti !*
 >SVĚT: Předvánoční plavba : Panama a její průplav
 >PIG BEAT: Není prasárna jako Prasárna
 >Korupce? Američané mají jiné starosti
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >FEJETON: Inteligentní intelektuálové
 >REFORMA: Pán bůh s námi a Špidla pryč.
 >POLITIKA: Evropská konventitida - krize politického konstruktivismu
 >SVĚT: Nový rok v Nepálu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politický cirkus  
 
6.1. Zimní matematika
(nov)

Když František Věk v zimě vyjížděl z Dobrušky nakupovat plátno, termín sněhová kalamita neznal. Čím více bylo sněhu, tím lepší byla sanice, pokud ovšem nepřišla skutečná vánice. To pak zůstal doma a hrál si na klavír.
Dnešní doba si na kalamity potrpí. Je na ně jaksi citlivá. Když v noci z neděle na včerejší pondělí se přiměřeně na roční dobu rozsněžilo a v Praze napadlo 2 cm sněhu, muselo ruzyňské letiště od tří do půl deváté přerušit provoz, zrušit několik letů a další odložit. V jižních Čechách napadlo sněhu na čtvrt metru a především v Českých Budějovicích byla narušena silniční doprava, takže nepochybně pěkná řádka řidičů proklínala silničáře, kteří si zase stěžovali na jejich nekázeň. Jako obvykle a jak se ještě několikrát stane - pokud se zima zachová, jak se zima chovat má.

Řidičské nadávání na silničáře prostě patří k folklóru a ideálně vyhovuje české skepticky podezíravé a šťouravé povaze. Přitom se jedná o situaci, která nemá exaktní řešení. Technika pro zimní údržbu silnic - pluhy, sněžné frézy a posypové vozy - je totiž ve většině případů jednoúčelová a většinu roku prozahálí na parkovištích nebo v garážích. Je to vlastně "mrtvá" investice, včetně platů řidičů a dalších zaměstnanců, která se plně "zhodnocuje" jenom právě v těch kalamitách, jak se dnes označuje každé sněžení. Proto pro její pořizování a provoz platí zákony statistiky počítající s průměrnými sněhovými podmínkami. Ty se, vzhledem k oteplování, neustále zhoršují, což v kombinaci s nepříliš dobrou finanční situací krajů vede k tlaku ořezávat neproduktivní investice - tedy i k omezování parku odklízecí techniky a volbě lacinějších firem. Kupříkladu k včerejší kalamitě v Českých Budějovicích došlo proto, že smlouva o údržbě komunikací kvůli nedohodě s magistrátem právě přechází z jedné firmy na druhou.
I v případě jakéhosi ideálního, byť finančně neúnosného přesycení odklízecí technikou a neomezeného počtu pracovníků se nedá zajistit nepřetržitá sjízdnost komunikací určených pro moderní choulostivá vozidla s mizernou průjezdností, kterou na dostatečné úrovni marketingová politika automobilek vyhradila pouze "off roadům" s cenou kolem milionu korun a výše. S ohledem na Gaussovu křivku rozložení pravděpodobnosti vždy může nastat situace, že silničáři by neudrželi průjezdnost, ani kdyby měli sněžný pluh či sypač na každý kilometr vozovky.
Proto musíme počítat s tím, že každý centimetr sněhové pokrývky znamená odložení původní sjízdnosti o několik hodin. Lepší to nebude a žádné proklínání silničářů nepomůže, spíše to sednutí ke klavíru. Taková je zimní matematika.

Mrož


Další články tohoto autora:
(nov)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku