22.1. RODINA A PŘÁTELÉ: Porsche bude jezdit v Praze
Ondřej Neff
Mezi roky 2005 a 2007 by měla plzeňská Škodovka dodat do Prahy dvacet nových tramvajových
souprav. Což o to, ale jak vypadají! Skvělý design je od návrhářů z ateliéru Porsche.
To je významný ateliér - například odtud pochází design některých modelů digitálních
fotoaparátů FujiFilm. Když tak koukám na ten obrázek, říkám si - je to příliš krásné na to,
aby to byla pravda... Zatím jsme byli zvyklí na to, že všechno co erár zřizuje je takové
usmolené, prťácké. Samozřejmě s výjimkami. Nedávno otevřeli tramvajovou trasu nahoru na
Barrandov. To je úžasné inženýrské dílo, navíc krásné - stanice a zastávky jsou řešení ve
stylu opravdu jednadvacátého století, před pár lety bych si myslel, že je to nějaká
dekorace do sci-fi filmu.
Loni jsem obdivoval moderní tramvaje, které jezdí ve Štrasburku. Jestli
nějaká prokorumpovaná partička , jak je u nás zvykem, nesestřelí jednomyslné rozhodnutí
Výběrové komise Dopravního podniku a neprosadí nějaký uhlák vyráběný někým, kdo nikdy
tramvaje nevyráběl, tak se dočkáme něčeho skutečně originálního a průkopnického. Praha by
si to zasloužila. Když v roce 1891 Křižík zaváděl v Praze první tramvajovou linku, byla to
teprve třetí tramvajová linka v celé Evropě. Takže budu držet palec plzeňské Škodovce i nám
všem, aby se podařilo projekt přivést do realizace.
Pokud cítíte pod mými řádky skepsi, pak je to skepse založená na zklamání nad osudem
vagónů pro pražské Metro, ale to je zase jiná kapitola.
|