Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 24.2.2004
Svátek má Matěj




  Výběr z vydání
 >EKONOMIKA: Americká ekonomika bude i letos oporou světových burz
 >PODVODY: Výnosný kšeft zvaný konkurs?
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Boží zákon o společném zdanění manželů
 >PRAHA: Plastické graffiti aneb Ozdobu nutno odstranit!
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Patálie s lavičkami
 >PSÍ PŘÍHODY: Náš hodný Bart
 >MÉDIA: Boj o ČT je bojem o demokracii
 >SVĚT: Špidla tu byl, ale oslnil Klaus
 >SVĚT: Návraty v politice
 >PŘÍBĚH: Mořská štika
 >Šedá myška jménem Travis
 >PENÍZE: Stavební spoření není výhodné pro každého
 >SVĚT: Hodnocení výkonů doby - II.
 >POLITIKA: Špidla, Kužvart, Svoboda - evropská ostuda
 >REAKCE: Noví spojenci USA…

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  >>  Hudba  
 
24.2. Šedá myška jménem Travis
Pavel Košek

Z poklidné naléhavosti tří předchozích alb skupiny Travis se vždy vynořila píseň, která spustila vlnu zájmu o tuhle pozoruhodnou partičku. Jak ale vyčpívala v rádiích, popularita Travis hasla a stejně úmorné bývalo i překvapení bloudů, kteří v nepochopitelném očekávání plytkých hitů nedokázali jít na zbytku alba pod povrch tvrdé krusty zdánlivě ospalého projevu. 12 MEMORIES je album nadmíru vyvážené a vypadá to, že syndrom Creep se mu zdaleka vyhne.

Syndrom Creep - to je tak veliký úspěch jediné písně, že jej skupina začne nenávidět. To se stalo Radiohead na albu Pablo Honey. Naštěstí Why Does It Always Rain On Me? (2000) i Sing (2001) vstoupily do doby, kdy rádoby hitových zrůdností plnících rádia je tolik, že není třeba lovit ve vodách melancholického rocku.

Travis se do posluchačů zakusují tupou pilou. Špatně řeže, více to bolí a úplně nejhůř se to hojí. Oproti výše zmíněným hitovkám, které si bez jakýchkoliv výčitek klidně a klidně můžete pouštět dokola a dokola, aniž by vás omrzelo klouzat po povrchu, je 12 MEMORIES zase o něco komplikovanější a zároveň otevřenější.

Svoje písně staví Travis i do příslušného sociokulturního kontextu, když se se třetím singlem Love Will Come Through angažují v pomoci lidem se zraněnou páteří, stejně jako když s předchozím The Beautiful Occupation vystoupili v protiválečných aktivitách. Vzhledem k množství empatie mě nejvíce oslovila prostě nesená Mid-Life Krysis. Nejenom kvůli milému textu ve stylu „nemůžeš vyhrát, nemůžeš se vzbudit z téhle noční můry“. Pokud to ve vás vzbuzuje úsměv, zkuste najít bonusovou skladbu, dvanáctou Some Sad Song. Možná vás to přejde.

Kup-to-měr: 87 %

TRAVIS: 12 Memories. SONY Music/Bonton, 2003. 45 minut a 2 sekundy


Další články tohoto autora:
Pavel Košek

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku