Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 13.5.2004
Svátek má Servác




  Výběr z vydání
 >ZE ŽIVOTA: Vodní plémě - zvláštní rod
 >PRAHA: Zepelín nad střechami
 >PENÍZE.CZ: Zákon o DPH: jak odpovídá ministerstvo
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: O Pražském povstání - nikoli ironicky, ale německy...
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Umění žebrati
 >PSÍ PŘÍHODY: Bart zachráncem oběti chlastu
 >EKONOMIKA: Růst sazeb se přiblížil
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >MEZI PAPUÁNCI : Letadlem do současnosti 3.
 >POLITIKA: Nová komunistická internacionála
 >VÝSTAVA: Mašinky, mašinky a nejen mašinky
 >MEJLEM: Vtip
 >PENÍZE: Zaplaťte si vedení účtu 'zdarma'
 >ZE ŽIVOTA: Kunštok

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
13.5. VÝSTAVA: Mašinky, mašinky a nejen mašinky
(Artforum)

J.Bouda: Decimálka
Do seznamu umělců vystavujících ve virtuální galerii ArtForum přibylo další známé jméno a s ním samozřejmě i nová výstava. V květnu tu návštěvníkům představí svou tvorbu Jiří Bouda a tak každý, kdo se jen trochu zajímá o svět české grafiky ví, že si na své přijdou především věční kluci, kteří zůstávají věrní lásce k mašinkám a všemu kolem železnice. Stejným dílem však budou při návštěvě galerie obdarováni i milovníci nostalgických obrázků připomínajících staré dobré časy začátku minulého století.

Květnová výstava jubilanta Jiřího Boudy (70) může být kromě uměleckého zážitku i startem do letošní turistické sezóny. Návštěvníci virtuální galerie ArtForum se mohou podívat jak, čím a odkud se vydávali naši dědečkové a babičky na výlety či kam chodili na dostaveníčka. Především jsou však grafiky Jiřího Boudy věnované mašinkám, vláčkům a železnici vůbec. A třebaže jde i u tohoto umělce, podobně jako u všech pánů, propadlých doživotně tomuto koníčku, o pokračování dětské záliby, je zároveň jeho zájem i vysoce profesionální. Jiří Bouda se po ukončení studia na vysoké škole dokonce stal na čas železničářem a od roku 1968 se jako předseda skupiny pro studium a dokumentaci železniční historie podílel na záchraně celé řady významných technických památek. Je také spolutvůrcem řady výstav s železniční tématikou v našich technických muzeích.

Lokomotivy, nádraží a jejich interiéry jsou v grafikách Jiřího Boudy zachyceny do detailu. Přesto si přes svou realistickou podobu ponechávají nezaměnitelnou atmosféru své doby, a jak i názvy litografií "Krasin", "Bába s nůší", "Košicko-Bohumínská", "Dvěstědvaadvacítka", "Koloss", "Šlechtična" či "Torpédo" napovídají, nejde jen o suchou faktografickou ilustraci vývoje lokomotiv, ale spíš o vyznání a hold.

Druhým velkým tématem, které ovšem podtéma dopravy a železnice obzvlášť nevylučuje, jsou městské motivy např. "Praha z Nebozízku", "Praha z Hanavského pavilonu" , "Viadukt v Karlíně" , ale i motivy z cest např. "Notre-Dame pod Pyrenejemi" . Jiří Bouda se jim začal věnovat po několikaleté restaurátorské práci na Langweilově modelu Prahy, při které si pomáhal studiem Morstadtových obrazů s pražskými motivy. Zalíbily se mu natolik, že začal podobné malovat sám.

Některé litografie např. "Pardubická juniorka" nebo "Upozorňovadlo" lze námětově srovnávat s tvorbou Tomáše Bíma, který ovšem bývá více optimističtější, což je především otázka použití barev. Bouda si vybírá z palety méně zářivých lomených barev, které jsou jakoby ztemněny šedavým tónem věčného kouře parních mašinek. V použití barev, ale i stylu kresby je patrný odraz rukopisu autorova slavného otce Cyrila Boudy. A třebaže nejde v žádném případě o nějaké kopírování, je tu něco, co otce a syna spojuje i jako umělce.

Máte-li rádi prostředí a atmosféru doby, kdy doprava byla věcí parních strojů, nezapomeňte si otevřít stránky virtuální galerie ArtForum a alespoň na chvíli se do těchto časů podívat. Vstup na nástupiště je zde.

Zuzana Ottová




Další články tohoto autora:
(Artforum)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku