14.6. SPOLEČNOST: Trochu opomíjená fronta
Jan Beneš
Seděl jsem, onehdy, co host u maturitních zkoušek na N-tém gymnasiu, když padla zmínka o Prvé světové. Snažil jsem se jí napomoci odkazem, že to přece zná ze Švejka (jednalo se o vstup Itálie do války) a kupodivu to zabralo a správně dodala květen 1915. Zajisté, ve Švejkovi je to zaznamenáno.
Ale mnohem méně, ba vůbec tam není zaznamenáno, že Haškův 91. regiment podstoupil těžké boje hned v červnu 1915, právě na této frontě v dnešním Slovinsku a tak jsem byl překvapen i já, když a týden později, doslova pár kroků od jezera Bohinja, nalezl hřbitov tohoto pluku. Nutno dodat že hroby s maďarskými jmény zdobily čerstvé maďarské trikolory a mně to nedalo, sjel jsem do Bohinjské Bystrice nakoupil pár metrů trikolor a vyzdobil hroby se jmény českými - pokud zásoba stačila. Naštěstí je slovinská i naše trikolora shodně trojbarevná. Děsně lilo, jedinou fotografii a nepříliš kvalitní dostal Dr. Hulík, neb v tom hrobě byl pohřben jeho předek.
Ano, ve Švekovi se dočteme jak dostávala rakouská armáda na Soči na kalhoty, takže stačí když se rozhlédneme při cestách západním Slovinskem a východní Itálií kolem a těch hřibitovů ( byť ne tak zastrčených) tam nalezneme povícero.
Hlavním problémem rakouské fronty na Soči byly přísunové cesty. Existovala sice železniční trať z Bohinjské Bystrice do Most na Soči s veledůležitým tunelem Františka Josefa I. (otevřen 26.V.1904 letos se konaly oslavy jeho stého výročí) jenže jeho východní ústí bylo záhy a už v samém začátku této války po italské dvojí ofensivě pod palbou italského dělostřelectva.(Itálii stál tento "útok do kopce" východních Alp čtvrt milionu mužů a svého strategického zámyslu, spojení s bojujícími Srby, nedosáhl.
Rakousko tudíž hned roku 1915 přikročilo k výstavbě strategické silnice přímo přes hřebeny Triglavu. A to za pomoci 10 000 ruských válečných zajatců - přes dvě třetiny jich tam zahynuly, hlavně v důsledku lavin, jež ovšem nemíjely ani jejich strážné.
Silnice, dnes¨jedna z turistických atrakcí Slovinska, stoupání / klesání místy až 23%, je lemována jejich památníky a péčí ruské emigrace tam byl ve dvacátých létech vybudován i kostelík.
Co následovalo je známé. Stagnace východní fronty v důsledku rozkladu Ruska, možnost stáhnout z této fronty jednotky právě na frontu italskou a po dokončení oné silnice rakouský průlom italské fronty u Caporetta (dnes slovinsky Kobarid) 28.října 1917, s následným postupem do prosince 1917 až k řece Piavě a v Dolomitech i za ni, až k řece Adiži a jezeru Garda. Itálii tehdy zachránil před porážkou jen rychlý přísun francouzských a britských jednotek (chyběly na západní frontě).
Právě do Dolomit jsem se vydal hledat hřbitovy našich legionářů, kteří tam byli nasazeni v červnu roku 1918 v síle čtyř pluků (31.-34.) plus části 39. výzvědného pluku, kde sloužili Čechoslováci už před zřízením Čs. armády v Itálii.
Nalezl, nalezl i jejich památník v Roveto, kde je navíc skvěle vybavené a udržované Museum války v Dolomitech, včetně snímků z poprav těch našich legionářů, kteří upadli do rakouského zajetí. Jen na okraj poznamenávám, že u hrobů našich vojáků byly věnce, třeba pobočky Obce legionářské z Hradce Králové, ale marně jsem hledal nějaký z našeho velvyslanectví.
Pobřeží jezera Garda je dnes turisticky znehodnoceno, naleznete tam množství plastikových brontosaurů a jiných atrakcí tohoto vrhu, ale jinak nic. Pokud však vyjedete kamkoli na jeho východní stranu do hor, a vydáte-li se navíc ještě pěšky někam do skalních masivů, naleznete zbytky tehdejšího válčiště takřka nedotčeny.
Možná, že to nebyla ta nejdůležitější fronta oné války, ale umíralo se tam stejně nedobře jako jinde.
|