Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 18.6.2004
Svátek má Milan




  Výběr z vydání
 >Jaká cena za Špidlovu hlavu?
 >POLITIKA: Musí vláda skutečně padnout?
 >DETEKTIVKA: Případ s dopisem na rozloučenou.
 >FEJETON: Znovu o "Česko"?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - kdy to rupne
 >PSÍ PŘÍHODY: Otázka priorit
 >PRÁVO: Diag Human a CME: Není arbitráž jako arbitráž
 >PRAHA: Pozoruhodnosti pražského metra
 >NÁZOR: Reaganův význam převyšuje běžné prezidenty
 >ŽIVOT: Příhoda s policistou
 >VÍKENDOVINY-KROKODÝL: Tam kde je Balaton, má hudba správný tón - část A
 >PENÍZE.CZ: Rybičky, rybičky, rybáři jedou
 >NÁZOR: Naposledy se smál Míla Superstar Ransdorf
 >POSTŘEH: O radosti
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
18.6. NÁZOR: Naposledy se smál Míla Superstar Ransdorf
František Schilla

Pro Sámera Issu, až do volebního víkendu horkého favorita pěvecké soutěže Česko hledá Superstar, přišly volby poslanců do Evropského parlamentu v ten nejméně vhodný okamžik. Optimálně byl naopak termín eurovoleb načasován pro Miloslava Ransdorfa.

Lídr komunistické kandidátky, který se před volbami hojně prezentoval v médiích i na velkoplošných plakátech, má osobní image s nepřehlédnutelnou vizuální dominantou - pokřivenými rty. Zkřivená ústa jsou dokonce v obecném povědomí spojena s Ransdorfovou osobou natolik, že v lidové mluvě vznikl už před časem obrat "udělal se mu na hubě ransdorf".

"Ransdorf na hubě" má ovšem v nespočetných variantách ještě spousta a spousta dalších lidí. (Může vzniknout také např. v důsledku obrny lícního nervu apod.) V mírnější podobě snad dokonce většina lidí. Leč, a to zdůrazněme, doposud naprosto žádná mediální hvězda! Hvězdy a hvězdičky se snaží opticky se zkrášlit a nejrozmanitější (zejména obličejové) asymetrie za pomoci plastické chirurgie eliminovat. (Na okraj upozorněme, že Dolly Buster absolvovala zkrášlující chirurgické zásahy i na obličeji.)

Představují mediální hvězdy a hvězdičky s poopravenými obličejovými i jinými asymetriemi typický vzorek obyvatelstva? Nepředstavují. Žádný jedinec není od přírody dokonale (stoprocentně) symetrický, a to ani v obličeji. Hvězdy a hvězdičky s poopravenými asymetriemi představují spíše jakousi projekci (promítnutí) ideálu tělesné dokonalosti...

K nejnovějším výkřikům mediálního věku nicméně patří tzv. REALITY SHOW, jež pracují s jedinci "z ulice", s jedinci přikrášlenými nanejvýš pouze provizorně a jednorázově (pro dané vystoupení). Mezi tisíce a tisíce lidí s výrazněji pokřivenými ústy patří i jakýsi Sámer Issa. Před pár měsíci ještě zcela neznámý studentík z Děčína, v předvolebních týdnech však v rámci jedné takové modifikace REALITY SHOW již miláček davů.

Těsně před volbami došlo v České republice k průniku dvou množin. Mlask! Jakých dvou množin? Množiny miliónů diváků populární pěvecké soutěže na straně jedné a množiny miliónů adresátů předvolební kampaně na straně druhé. (V důsledku obdobného průniku množin dostává údajně v každých amerických prezidentských volbách určitý zlomek voličských hlasů figurka Micky Mouse, jež ovšem na prezidenta nikdy nekandiduje.)

Do naší předvolební kampaně patřila, připomeňme, i vystoupení různě věhlasných postav zábavního průmyslu, někdy dokonce přímo v roli kandidátů. (Propagační show, jež předváděla chirurgicky zdokonalená "krasavice" Dolly Buster, bylo navíc natolik kontraproduktivní, že ji lze jistě interpretovat jako nepřímou a nechtěnou propagaci opaku chirurgicky dosažené "krásy", tedy fakticky jako propagaci "křivé huby".)

K projevům výše zmíněného průniku množin, který u nás v celonárodním měřítku nastal po sametové revoluci poprvé, patří paradoxní úkaz mediálního věku, který u nás ve výraznějším měřítku od listopadu 1989 zřejmě rovněž nastal poprvé - jakási nepředvídatelná druhotná interakce dvou zcela jinorodých mediálních kampaní (zábavně zaměřené kampaně na straně jedné a politicky zaměřené kampaně na straně druhé). Jako výsledek paradoxní interakce dvou kampaní lze pochopit tři zdánlivé sociologické záhady z volebního víkendu:
1) Oproti všem prognózám i jisté elementární logice zbyly po vypadnutí dosavadního horkého favorita ve finále populární soutěže Česko hledá Superstar dvě dívky. (Fanynky jakoby "ochably", "vystřízlivěly", "prohlédly".)
2) Ve volbách českých zástupců do Evropského parlamentu dosáhli oproti předvolebním průzkumům komunisté o celých pět procentních bodů lepšího výsledku.
3) Přestože Miloslav Ransdorf byl komunistickým volebním lídrem (a podle předvolebních průzkumů se tedy měl do Evropského parlamentu dostat v každém případě), obdržel spoustu jakoby "nadbytečných" preferenčních hlasů.

V určitém schematizujícím zjednodušení se jako odpověď na uvedené tři zdánlivé sociologické záhady nabízejí tato vysvětlení:
1) Sámer Issa, mladík s nepopiratelným charismatem, šel před eurovolbami mediálně nahoru. Zároveň na obecné rovině nesmírně popularizoval "ransdorf na hubě".
2) Ve volební pátek a o volební sobotě Miloslav Ransdorf maximálně profitoval nejenom z přímé předvolební kampaně, ale nepřímo i z obecně Sámerem Issou zpopularizovaných "křivých úst".
3) V neděli přišel "zpětný náraz" (zděšení z výrazného úspěchu komunistů) z voleb. Rovněž fanynky populární soutěže vystřízlivěly z obdivu k "ransdorfu na hubě", a projevily pak méně přízně Sámerovi, dosavadnímu miláčkovi davů.

Po víkendu byl Miloslav Ransdorf vysmátý (a snad přemýšlel o nové, aktuální interpretaci Leninovy teze o "užitečných idiotech", uzpůsobenou poměrům ve věku hromadných sdělovacích prostředků). Sámer Issa plakal.

Sámere, nic si z vyřazení nedělej. Stoprocentně symetrický obličej nemá ani Šárka Vaňková, ba ani Aneta Langerová. Uměle "dokrášleným" Dollinkám již v masových médiích odzvonilo. Nebýt nešťastné souhry okolností (konjunkce dvou mediálních megakampaní, jaká zatím u nás od listopadu 1989 nenastala), stal by ses novou superstar Česka určitě Ty, a ne Míla!



Další články tohoto autora:
František Schilla

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku