Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 25.6.2004
Svátek má Ivan




  Výběr z vydání
 >VÍKENDOVINY: Tam kde je Balaton, má hudba správný tón - část B
 >TÉMA: Na dolním Labi nejde jen o přírodu
 >REAKCE: Labské jezy
 >POLITIKA: Klaus nechápe Evropu
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Vesnické funusy
 >PSÍ PŘÍHODY: Ještě k úkazu na obloze
 >MÉDIA: Kouzlo nechtěného
 >NÁZOR: Poněkud šílený komentář, aneb Pan premiér to má spočítané...
 >FEJETON: Ministr kouření varuje - zdravotnictví škodí zdraví
 >MÉDIA: Reakce ČT na nezvýšení televizních poplatků
 >NÁZOR: Nulová tolerance
 >O KNIZE: Volné navázání na čekání "Až to rupne"
 >POSTŘEH: O instantnosti
 >NÁZOR: Poslední svobodné volby
 >PENÍZE.CZ: S kartičkou zdravotní pojišťovny na cesty po Evropě?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  
 
25.6. REAKCE: Labské jezy
František Ptáček

Několik poznámek k článkům pánů Ivana Breziny (NP 22.6.2004), ale zejména pana Vladimíra Fárka (NP 23. 6. 2004) na thema "Labské jezy".
Poznámka první - údaje o nákladní dopravě podle Ročenky dopravy ČR 2002
Nákladní doprava "mezinárodní", a pouze té se "stavba jezů" týká, (zahrnuje dovoz, vývoz, a transit) vykázala v roce 2002 přepravní objem po železnici 49,3 mil.tun (57,8%); po silnici 35,2 mil.tun (41,3%); po vodě 0,8 mil.tun (0,9%). Přepravní výkon dosáhl po železnici 9.152 mil.tkm (24,5%); po silnici 27.648 mil.tkm (74,1%); po vodě 516 mil.tkm (1,4%). Vodní doprava je výhodná pro hromadné a levné zboží, a proto je využívána pro přepravu agrárních produktů (jednotková cena 4 až 7 Kč/kg), nerostů a surovin (jednotková cena 1 až 10 Kč/kg), a hnojiv (jednotková cena 3 až 6 Kč/kg). Přepravné obvykle převyšuje cenu zboží v místě odeslání . Železniční přepravu využívá zboží s jednotkovou cenou do 25 Kč/kg, silniční dopravu obvykle zboží s jednotkovou cenou 25 až 125 Kč/kg. Průměrná jednotková úspora na přepravném ve srovnání s železniční dopravou (včetně nákladů na překlad v přístavu, který "platí" vodní doprava) je 467 Kč/tunu. Vodní doprava má současný přepravní potenciál asi 2 mil.tun/rok s výhledem jeho zvýšení na 3 mil.tun/rok v roce 2015.
Poznámka druhá - vývozy a dovozy se skutečně prodraží
Pokud potřebuji přepravit zboží, které nakoupím loco za 1 Kč/kg, velmi mi na výši dopravného záleží. Vodní doprava může ušetřit oněch zmiňovaných až 3 mld.Kč/rok (při přepravním objemu asi 3 mil.tun/rok), přičemž tato úspora nezávisí na ceně zboží v místě prodeje, ale na dopravních nákladech při přemístění od dodavatele ke spotřebiteli.
Poznámka třetí - zvýšení hladiny jezů se projeví jen v části úseku a bude je možné regulovat
Zvýšení hladiny se projeví jen v části úseku proto, že MD respektovalo připomínky MŽP a snížilo plánované vzdutí jezu Prostřední Žleb a zejména Malé Březno na úkor prodloužení úseků se zahloubenou plavební kynetou. Kolísání hladin v jezových zdržích na kanalisovaném Labi je i dnes běžnou praxí vyvolanou nejen potřebou regulovat plavební hloubku, ale i jinými vodohospodářskými důvody.
Poznámka čtvrtá - ekonomická
Autor této poznámky se ekonomikou splavnění Labe zabýval několik let a publikoval řadu článků, týkajících se právě přepravních možností (přepravního potenciálu) a ekonomiky splavnění.
Autor této poznámky prohlašuje, že "investice do jezů" (zlepšení splavnosti Labe v úseku Střekov - Hřensko) má vnitřní výnosové procento (IRR) 14,8% a návratnost 6 let při hodnocení celkové úspory z přepravného (v tomto případě ale je stát jako investor splavnění příjemcem pouze části - asi jedné třetiny - úspory z investice).
Autor této poznámky také potvrzuje, že z hlediska státu, pro který je přínosem daň z vyššího zisku dosaženého přepravci, vykazuje tato "investice do jezů" IRR ve výši 3,5% a návratnost (pro stát jako investora) 21 let.
V hodnotovém vyjádření to znamená, že přepravci za 35 let využívání získají asi 48,3 mld.Kč (po zdanění) a stát za tuto dobu kromě investovaných 7,6 mld.Kč získá ještě dalších 15,3 mld.Kč, tzn. stát celkem získá (za 35 let) téměř 22,9 mld.Kč (z daní).



Další články tohoto autora:
František Ptáček

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku