Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 29.6.2004
Svátek má Petr a Pavel




  Výběr z vydání
 >NÁZOR: A co já, volič ČSSD?
 >POLITIKA: Proč padl Vladimír Špidla
 >POLITIKA: Po Špidlovi přichází nejistota
 >KULTURA: Koncert podle Interkoncerts
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Výlet do světa silných strojů II.
 >PSÍ PŘÍHODY: Smutný osud Bartových tenisáků
 >ARCHITEKTURA : Nové stanice metra
 >DOPRAVA: Výsledky crash testů na Václaváku
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Važme si hub
 >EKONOMIKA: Fed zvýší sazby o 25 bodů
 >PENÍZE.CZ: Unie svobody chce kombinovaný systém
 >CHTIP: závěrečné vysvědčení pro Petru Buzkovu
 >PRAŽSKÝ CHODEC: V sobotu jsem byla fotit na Kubě!
 >LIDÉ: Slova na rozloučenou s Jiřím Tancibudkem.
 >POLITIKA: Extrémní pravice v Belgii.

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Architektura  
 
29.6. ARCHITEKTURA : Nové stanice metra
Zdeněk Lukeš

O víkendu jsem se jel podívat na dvě nové stanice metra linky "C". Obě jsou na severu Prahy, kam dosud metro nevedlo. Nechám stranou technologické finesy (např. konstrukci tunelu pod Vltavou) a zaměřím se na architektonické řešení. Jeho autory bohužel neznám, třeba je doplní někdo z vás.

Obě stanice působí celkem jednoduše, je vidět, že se myslelo na údržbu, i když ne vše je v tomto směru bez chyb - chci vidět, jak budou vypadat za pár týdnů betonové plochy kolem kašny v Kobylisích. Poněkud podivně působí dlouhá modrá stěna stanice směrem do ulice v Ládví, dekorovaná jakýmisi žlutými trubkami (viz foto).

Hezké jsou jednoduché vestibuly obou stanic. Skvělý nápad je červený tubus osvětlení nad peronem s názvy stanic trasy. Dalším hezkým detailem je podsvícené kovové písmo s názvy stanic (mimochodem typ písma je posledním pozůstatkem nejstaršího designu, jehož autorem byl Jiří Rathouský; současný návrh log je dílem Rostislava Vaňka). Tento prvek se objevil už na nové stanici trasy "B" Rajská zahrada.

Je dobře, že zmizely zbytečné ozdoby, sochy a hra na umění, což do utilitární stavby, jako je metro, nepatří. Vše je třeba dimenzovat jako pro stádo slonů, jinak dojde k rychlé devastaci. Oceňuji, že samozřejmostí jsou výtahy pro vozíčkáře a rodiče s kočárky.

Takže závěr: dobré, ale žádný zázrak architektury to není, nové stanice metra v Londýně nebo Lisabonu jsou nápaditější. Třeba se dočkáme u prodloužení trasy "A" z Dejvické směr Petřiny a Ruzyně, na niž se už těším. A vaše dojmy?

Zdeněk Lukeš
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998


Další články tohoto autora:
Zdeněk Lukeš

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku