24.7. ZDRAVOTNICTVÍ: Základní teze koncepce systému zdravotnictví ČR
Jozef Kubinyi
Základní teze koncepce systému zdravotnictví ČR
(verze 1.5 -20. červenec 2004)
Obsah :
Úvod
Problémy současného stavu
Návrh řešení
A) Model financování zdravotní péče a
institucionální zabezpečení
Financování zdravotní péče
Zefektivnění výběru pojistného a 100%
přerozdělení
Veřejné finance pod veřejnou kontrolu
Opatření k zefektivnění výdajů za zdravotní
péči
Národní referenční centrum
Sjednocení činností, kompetencí a odpovědností
zdravotních pojišťoven
Institucionální a organizační změny systému
veřejného zdravotního pojištění
B) Síť zdravotnických zařízení
C) Záchranná zdravotnická služba
D) Zdravotní péče včetně regionálních a
zdravotnických ukazatelů a indikátorů kvality
E) Rezortní a Evropský Informační systém
Integrovaný Zdravotnický Informační Systém IZIS
Evropské zdravotnické informační a clearingové
centrum.
Elektronický identifikátor pojištěnců a
zdravotnických profesionálů
F) Veřejné zdraví
G. Posílení role pacienta
Reformní kroky
Závěr
Příloha: Rozdíly mezi navrhovaným systémem a
"Modrou šancí", navrhovanou ODS
Seznam zkratek
CMÚ – Centrum mezistátních úhrad
DRG - Diagnostic Related Groups, skupiny diagnostických případů se statisticky
stejnými nároky na zdroje
EHS – Evropské hospodářské společenství
EU – Evropská Unie
EZICC – Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum
ICT – Informační a komunikační technologie (Information and Communication
Technologies)
IZIS – Integrovaný zdravotnický informační systém
IZIP – Internetový přístup ke zdravotním informacím pacienta
- uchovávání zdravotnické dokumentace pacienta ve vzdálené databázi s chráněným
přístupem prostřednictvím Internetu
MZ – Ministerstvo zdravotnictví ČR
NRC – Národní referenční centrum
PACS – Systémy pro archivaci a předávání obrazových informací (Picture
Archiving and Communication Systems)
SZP – Správa zdravotního pojištění
ÚZIS – Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
VZP – Všeobecná zdravotní pojišťovna
Úvod
Předložená koncepce si klade za cíl vytvoření obecného modelu systému
zdravotnictví, který je navržen nadčasově tak, aby mohl být změnou jednotlivých
parametrů využíván dlouhodobě i při změnách politické reprezentace. Hlavním
cílem je návrh reformních kroků směřujících k naplnění koncepce finančně
stabilního systému při zachování dostupné a kvalitní zdravotní péče pro všechny
občany.
Navrhovaná koncepce vychází z naší ústavy, která garantuje “právo občanů na
ochranu zdraví a bezplatnou zdravotní péči v rámci veřejného zdravotního
pojištění” (článek 31 Listiny základních práv a svobod, která je součástí
ústavního pořádku). Tento článek našeho nejvyššího zákona definuje tři
základní “pilíře”, na kterých spočívá péče o zdraví občana a které má
garantovat stát, který si občané zřizují mimo jiné i s tímto cílem. Jsou to:
- ochrana zdraví
(rozumí se předcházení nemocem)
- zdravotní péče
(služba, kterou občan využívá, když nemoc nastane)
- zdravotní pojištění
(ekonomické zajištění prvních dvou pilířů –
financování)
Základními principy koncepce jsou :
- veřejné zdravotní pojištění, solidarita zdravotní a sociální
- důsledná transparentnost nakládání s veřejnými prostředky
- dostupnost kvalitní péče pro všechny
- vymezení mimostandardní péče
- sledování, vyhodnocování a zveřejňování indikátorů kvality a nákladů
zdravotní péče
- jasné vymezení kompetencí (stát, kraje, pojišťovny)
- svobodný výběr poskytovatele zdravotní péče i zdravotní pojišťovny
- ekonomická rovnováha
- dynamická zpětnovazební regulace
- vyváženost odpovědnosti společnosti a jedince
- posílení role pacienta v systému zdravotnictví
Ústředním prvkem systému je pacient, aby toto tvrzení bylo
pravdivé, je nutné aby měl informace:
- o cenách (veřejná kontrola veřejných financí)
- kvalitě
poskytované péče (veřejné informace o indikátorech kvality
zdravotní péče v zdravotnických zařízeních).
Nosnou myšlenkou koncepce je předpoklad, že ekonomická zátěž občana pacienta
nebude zvýšena a bude zaveden princip spolurozhodování jedince o nákladech na
zdravotní péči při zachování sociální a zdravotní solidarity. Zůstane zachována
vysoká úroveň a dostupnost péče v pružně regulovatelném a finančně stabilním
systému.
Problémy současného stavu
- Nedostatečné zdroje pro stávající rozsah hrazené péče (91,4% - nejvíce ze
všech států OECD) a problematické přerozdělování mezi zdravotní pojišťovny
neakceptující rozdílnou nákladnost jednotlivých věkových skupin a kompenzaci velmi
nákladných případů při nerovnoměrné zátěži obyvatel (na spoluúčasti se
nejvíce podílejí důchodci a chronicky nemocní).
- Objektivně se zvyšující nároky na zdroje v důsledku zvýšených výdajů vlivem
stárnutí obyvatelstva, zvyšující se nemocností, zaváděním nových technologií,
úpravami DPH, úhradami neodkladné péče v cizině, zvyšováním platů ve
zdravotnictví.
- Problematické rozdělování finančních prostředků zdravotními pojišťovnami
poskytovatelům zdravotní péče:
- hradí se nadbytečná péče (provedená opakovaně a to jednak z důvodů
nedostupnosti výsledků předchozích vyšetření a jednak účelovým chováním
poskytovatelů nebo pacientů);
- nasmlouvávají se nadbytečné kapacity poskytovatelů zdravotní péče;
- nerovnost v úhradách stejné péče daná nestejnými úhradovými podmínkami.
- Nejsou přesně definovány plně hrazené standardy a mimostandardy zdravotní péče
hrazené jiným způsobem.
- Nedostatečné vymezení vícezdrojového financování (úhrady sociálně-zdravotní
péče, zdravotnického školství).
- Extenzívní předimenzovaná síť poskytovatelů.
- Nedostatečná role pacienta v systému zdravotnictví.
- Nejsou definovány, sledovány a průběžně vyhodnocovány ukazatele kvality
zdravotní péče.
- Není vytvořen systém motivace k předcházení nemocem (zdravý způsob života,
pravidelné preventivní prohlídky apod.).
- Nejsou vytvořeny dostatečné podmínky pro spolurozhodování a motivaci pacientů k
účelnému čerpání zdravotní péče.
- Nedostatečné legislativní a organizační prostředí, které neumožňuje realizaci
některých nezbytných procesů např. vydání vyhlášky o úhradách zdravotní
péče. Rozdílnost v kompetencích, činnostech a odpovědnostech VZP a ostatních ZP
daná dvěma zákony a složitý systém institucí s nedostatečnou koordinací a
vymezením činnosti (dvě Národní referenční centra, Centrum mezistátních úhrad,
Informační centrum zdravotních pojišťoven, Centrální registr pojištěnců,
přerozdělení …).
Tyto problémy zapříčiňují finanční nerovnováhu systému, nestejnou úroveň
kvality poskytované zdravotní péče a nedostatečnou úroveň prevence.
Návrh řešení
A) Model financování zdravotní péče a institucionální
zabezpečení
Financování zdravotní péče
Veřejné zdravotní pojištění – skládá se z plateb odváděných za
zaměstnance (zaměstnanec a zaměstnavatel), pro které navrhujeme v souladu s
doporučením EU, stanovení maximálního vyměřovacího základu. Dalším kategoriemi
plátců jsou osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), osoby bez zdanitelných
příjmů (OBZP) a státem hrazení pojištěnci. Tato kategorie je nesystémovým
řešením bez analogie v EU. Pro ČR z toho vyplývají nepříznivé dopady při
kompenzaci úhrad mezi státy EU. Kategorii státem hrazených pojištěnců proto
navrhujeme zrušit a nahradit ji:
- zástupnou platbou
, kdy rodinný příslušník ekonomicky závislý na živiteli je
zdravotně pojištěn z titulu zdravotního pojištění živitele (jedná se o děti a
studující do 26 let a matky pečující o jedno dítě do 7 nebo o dvě a více do 15
let). Živitel bude za ekonomicky závislé osoby platit zvýšené pojistné, které bude
kompenzováno zvýšením daňových úlev za vyživované osoby. Zvýšení pojistného
bude procentuální a jeho celková výše bude odpovídat rozsahu dosavadního odvodu za
státem hrazené pojištěnce pro tyto kategorie. Daňové úlevy budou paušální a
jejich celková výše bude rovněž odpovídat rozsahu dosavadního odvodu za státem
hrazené pojištěnce.
platbou pojistného za důchodce a nezaměstnané, kterým by zdravotní
pojištění bylo kompenzováno navýšením důchodu resp. příspěvku v
nezaměstnanosti v rozsahu dosavadního odvodu za státem hrazené pojištěnce pro tyto
kategorie. Způsob hrazení pojistného za další kategorie státem hrazených
pojištěnců (např. osob ve výkonu trestu) bude řešen po dohodě s příslušnými
rezorty.
Limitované příspěvky pojištěnců je nový prvek financování zdravotnického
systému. Slouží především k zabezpečení financování správy systému a
částečně i na úhradu zdravotní péče. Při jeho zavedení předpokládáme
podstatně neměnit celkovou zátěž plátců pojistného – v úhrnné bilanci se o
příslušnou částku sníží procento odvodu zdravotního pojistného. Hlavním cílem
tohoto prvku totiž není zvýšení finančních zdrojů, ale regulace spotřeby
zdravotní péče. Týkala by se příspěvků na administrativní a podpůrné
činnosti v oblasti ambulantní péče (zavedení ambulantního poplatku za návštěvu
lékaře), hotelových služeb při hospitalizaci (nemocniční poplatek), dopravy
nemocných a zpracování receptů a poukazů (poplatek za vystavený recept či poukaz).
Tyto poplatky budou mít roční limity po jejichž dosažení nebudou dál
vybírány a budou daňově odpočitatelné. To dává možnost zachovat zdravotní a
sociální solidaritu i finanční únosnost pro pacienta. Zavedení limitovaných
příspěvků předpokládá jednoduchost jejich používání. Podmínkou je plošné
zavedení čipové karty pojištěnce s evidencí zaplacených příspěvků a jejich
ročních limitů. Čipová karta bude využita i pro jiné účely (pro elektronickou
preskripci, jako přístupový klíč ke zdravotní dokumentaci, jako přístupový klíč
k evidenci k přehledu čerpané péče apod.). Zavedení tohoto mechanismu zprůhlední
finanční toky mezi poskytovatelem a pacientem a omezí daňové úniky poskytovatelů.
Ošetřovatelsko-pečovatelské pojištění je rovněž novým prvkem
financování zdravotnického
systému. 90% obyvatel někdy v životě potřebuje nebo bude potřebovat
ošetřovatelsko-pečovatelské služby na rozhraní zdravotní a sociální péče.
Týká se to zejména seniorů, postižených lidí, lidí po těžkých úrazech apod.
Zkušenosti z EU (Holandsko, Německo, Rakousko) ukazují, že nejlépe financování
těchto služeb zajišťuje zvláštní typ pojištění –
ošetřovatelsko-pečovatelské pojištění. Jsou z něj financovány jak terénní
služby (domácí péče, asistence) tak i služby rezidenční (ústavní péče
ošetřovatelského typu) – v domovech důchodců, domovech pro postižené apod. Jeho
zavedením v citovaných zemích skončily diskuse jaká část této péče bude hrazena
ze sociálního a jaká ze zdravotního pojištění. Předpokládáme, že tento typ
pojištění dosáhne úrovně 1,5-2% hrubého platu a o stejný objem se sníží v
součtu veřejné zdravotní pojištění a sociální pojištění.
Komerční připojištění – definicí mimostandardů pro rozsah péče
nehrazené z veřejného zdravotního pojištění se vytvoří
prostor pro doplňkové pojištění pokrývající péči nehrazenou
z veřejného zdravotního pojištění, ošetřovatelsko-pečovatelského pojištění
(a nemocenského pojištění) – s možností pojištění vlastní osoby i rodinných
příslušníků.
Povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidel – kompenzace nákladů na
zdravotní péči způsobenou dopravními nehodami v rámci tohoto pojištění
– doporučeno Světovou bankou, existuje v řadě zemí např. v Rakousku nebo
Španělsku.
Povinné úrazové pojištění – kompenzace nákladů na zdravotní péči
způsobenou pracovními úrazy (placeno zaměstnavateli).
Dobrovolné havarijní a dobrovolné úrazové pojištění – jsou dalšími
možnými finančními zdroji pro systém zdravotní péče.
Zdroje z jiných rezortů – např. spolufinancování fakultních nemocnic v oblasti
universitní činnosti ze zdrojů rezortu školství
Celý systém financování je koncipován tak, aby měl více možností regulace
nastavováním parametrů jednotlivých finančních zdrojů.
Prvky regulace:
- Nastavení procenta odvodu zdravotního pojištění a změna vyměřovacího základu
(minimální a maximální výše).
- Nastavení celkové výše limitu příspěvků pojištěnců.
- Stanovení výše poplatků limitovaných příspěvků a určení oblastí pro jejich
uplatnění.
- Stanovení podílu odvodu z povinného doplňkového pojištění (např. z povinného
pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel).
- Stanovení rozsahu mimostandardní péče nehrazené z veřejného zdravotního
pojištění.
- Stanovení procenta ošetřovatelsko-pečovatelského pojištění.
- Stanovení výše daňově odpočitatelných položek za komerční připojištění.
- Množství veřejných prostředků státu, krajů a obcí do systému zdravotnictví
(investiční politika).
- Nastavení motivačních prvků v oblasti prevence (např. čerpání z preventivních
programů pojišťoven podmíněno uskutečněnými preventivními prohlídkami).
Zefektivnění výběru pojistného a 100% přerozdělení
Pro nastavení spravedlivých a rovných podmínek pro práci zdravotních pojišťoven
se postupně zavádí 100% přerozdělení vybraného pojistného podle věkových
skupin a pohlaví tak, aby žádná z pojišťoven nebyla zvýhodňována či
znevýhodňována lepší nebo horší strukturou pojištěnců.
Dalším reformním krokem nového systému, který umožní snížit režijní
náklady veřejného zdravotního pojištění bude společný výběr povinného
veřejného zdravotního pojištění – zřízení jednoho společného
výběrčího místa pro všech devět zdravotních pojišťoven.
Další cestu zefektivnění nabízí možnost společného výběru povinného
zdravotního a sociálního pojištění – tento krok ovšem předpokládá
sladění s reformou sociálního a důchodového pojištění, nicméně přinesl by
nemalé úspory na režijních nákladech výběru.
Poněkud futurologickou (avšak reálně uskutečnitelnou) vizí je zřízení clearingového
a informačního centra, přes které by se prováděly veškeré platby fyzickým
osobám – toto centrum (přístupné prostřednictvím zabezpečeného přístupu přes
Internet) by automaticky on-line vypočetlo a (prostřednictvím generovaných bankovních
příkazů) rozeslalo zdravotní a sociální pojistné a zálohu na daň. Čistá mzda by
pak byla poslána na příslušné osobní konto zaměstnance nebo k vyzvednutí do
pokladny zaměstnavatele pro hotovostní výplatu. Toto centrum by podstatně
zjednodušilo mzdovou agendu malých a středních podnikatelů. Pokud by
legislativní úprava zároveň stanovila, že jako uznané mzdové náklady lze uznat
pouze takové, které byly provedeny (nebo evidovány) přes výše zmíněné centrum,
podstatně by to zprůhlednilo ekonomiku a zlepšilo platební morálku odvodu pojistných
dávek.
Veřejné finance pod veřejnou kontrolu
V systému zdravotní péče se uplatňují jak veřejné, tak i soukromé zdroje. Pro
zajištění transparentnosti finančních toků je nutno důsledně uplatňovat zásadu,
že kontrola financí přísluší jejich vlastníkovi. V případě veřejných
prostředků to znamená, že jejich uplatnění musí kontrolovat veřejnost. Z tohoto
důvodu důsledně požadujeme, aby údaje o veškerých úhradách z veřejného
pojištění byly veřejně kontrolovatelné.
Občan tedy musí mít přístup k přehledu všech úhrad provedených z veřejného
pojištění vyúčtovaných na jeho jméno. Proto v navrhovaném systému vytvoříme
podmínky aby občan (prostřednictvím Internetu) se mohl (zabezpečeným způsobem)
podívat na svůj účet vyúčtované zdravotní péče.
Zdravotnické zařízení (bez ohledu na formu vlastnictví), které využívá
veřejné prostředky musí umožnit veřejnosti získat informace o uplatnění těchto
prostředků. Veřejnost tedy bude mít možnost získat úplné informace o hospodaření
všech zdravotnických zařízení s veřejnými penězi: od účetních přehledů, smluv
s pojišťovnami, až po výsledky výběrových řízení a jednotlivé investiční
faktury. Zároveň bude mít veřejnost k dispozici průběžně statisticky
vyhodnocované srovnání nákladů a výsledků (indikátorů kvality) zdravotní péče
jednotlivých zdravotnických zařízení. Obdobné informace musí být dosažitelné i
od zdravotních pojišťoven.
Opatření k zefektivnění výdajů za zdravotní péči
Změna systému dohodovacích řízení
Z důvodu dlouhodobě nefunkčního systému dohodovacího řízení o úhradách
zdravotní péče předpokládáme zásadní změnu tohoto institutu spočívající v:
- rozdělení dohodovacího řízení na segmenty (lůžková péče, ambulantní a
ostatní péče, léky a zdravotnické prostředky) s vlastním režimem dohodování
- vytvoření Rady pro úhradu zdravotní péče pro určení základních parametrů
úhrad a řešení nedohod
- využití Národního referenčního centra pro zabezpečení objektivních podkladů
pro dohodovací řízení
Změna systému úhrad
Současný systém úhrad zejména v akutní lůžkové péči je nevyhovující,
neumožňuje dynamické změny ve struktuře péče a dlouhodobě konzervuje neefektivní
síť poskytovatelů lůžkové péče. S cílem překonat tyto problémy je nutno
provést systémová opatření, která budou v souladu s vývojem v EU spočívající v:
- zavedení systému DRG pro změnu úhrad akutní lůžkové péče a sledování kvality
poskytnuté zdravotní péče
- zavedení jednoročního období úhrad
- optimalizaci rozsahu hrazené péče na základě podrobné analýzy
s využitím standardů; revize seznamu zdravotních výkonů, dopravních výkonů,
seznamu léčiv a zdravotnických prostředků, indikačního seznamu lázeňské péče
s cílem eliminovat dosud hrazené výkony, které nejsou základní zdravotní péčí
hrazenou z veřejného zdravotního pojištění
- redukci úhrad nadbytečně prováděných výkonů
- účinnou revizní činností
- zavedením DRG
- zavedení systému motivace pojištěnce
- limitovanými příspěvky pojištěnců
- zpřístupněním informací o poskytnuté péči
- snížení růstu výdajů za léky a zdravotnické prostředky
- využitím centra účelné farmakoterapie při NRC
- kategorizační komisí pro léky i pro zdravotnické prostředky
- regulačními opatřeními
- preventivní péči – včasným zachycením vysoce nákladných onemocnění a
včasnou léčbou dojde ke snížení nákladů za zdravotní péči
Léková politika
Cílem lékové politiky je zajistit dostupnost kvalitních, bezpečných
a účinných léčiv, včetně krve a krevních derivátů, zdravotnických prostředků
a bioimplantátů pro všechny pacienty, bez ohledu na jejich sociální situaci.
Z hlediska ekonomické stability systému je nutno dodržet zásadu že růst
nákladů na léky nesmí překročit růst příjmů zdravotního pojištění.
V každé ze skupin léčivých látek, které jsou vymezeny zákonnou normou, bude
zajištěno, aby minimálně jeden léčivý přípravek byl plně hrazen
z veřejného zdravotního pojištění.
K zařazení produktů je využíváno regulačních mechanismů, které
respektují aktuální úroveň medicínského poznání, ekonomické možnosti a stupeň
vyspělosti občanské společnosti, s plným respektováním transparentních postupů
při zařazování inovativních léčiv a zdravotnických prostředků do úhradového
systému v souladu se směrnicí 89/105/EHS. Stejný postup se bude využívat i
v případě potravin pro zvláštní lékařské účely.
Za zásadní se považuje postavení pacienta v oblasti spotřeby léčiv a
zdravotnických prostředků. Hlavní koncepční změnou v oblasti lékové politiky je zavedení
systému třístupňových regulačních opatření lékové politiky a spotřeby
zdravotnických prostředků, viz. následující schéma
Úkoly pro dosažení cílů:
- zavedení kontinuálního procesu hodnocení efektivity intervencí
- spolupráce s orgány EHS v oblasti evropské cenotvorby a evropského hodnocení
prospěšnosti léčivých látek
- opatření k zavedení generických léčivých přípravků
- nastavení motivace distributorů a lékáren degresní obchodní přirážkou
- standardizace zdravotnických prostředků a jejich kategorizace
- restrukturalizace sítě výrobců transfuzních přípravků a tkáňových bank –
vznik Národní transfuzní služby
Elektronická preskripce
Další modernizační změnou v lékové politice bude postupné zavedení elektronické
preskripce léků (tzv. e-prescribing). Tato metoda, úspěšně zaváděná v
okolních státech EU (Dánsko, Británie, Švédsko, Finsko, Německo, Nizozemí,
Španělsko, Slovinsko), využívá pro předepisování léků a léčivých přípravků
informační technologie (čipové karty a databáze dostupné přes Internet). Umožňuje
ošetřujícímu lékaři získat informace o všech lécích, které momentálně pacient
užívá (a vyhnout se tak lékové inkompatibilitě). Zároveň prakticky zamezuje
padělání receptů, zjednodušuje a zprůhledňuje účetnictví spojené s preskripcí
a výdejem léků a veškeré související ekonomické operace. Zkušenosti ukazují, že
zavedení elektronické preskripce sníží nadužívání (zbytečné, duplicitní
předepisování) léků.
Národní referenční centrum
V současné době každé zdravotnické zařízení posílá data
všem svým smluvním pojišťovnám a každá pojišťovna posílá data všem svým
smluvním poskytovatelům zdravotní péče. Data od poskytovatelů k pojišťovnám jsou
posílána v jednotném formátu. Neplatí to však o datech z pojišťoven posílaných
zdravotnickým zařízením (tam formát dat často závisí na příslušném softwaru na
straně pojišťovny), což způsobuje jisté komplikace při napojení dat z pojišťoven
do informačních systémů zdravotnických zařízení. Pokud pojišťovny a
poskytovatelé budou spolu komunikovat přes Národní referenční centrum (NRC),
komunikace se zjednoduší – poskytovatelé posílají data o všech svých pacientech
na jediné místo, v Národním referenčním centru se zkontroluje syntaktická
správnost dat, správná data jsou rozeslána jednotlivým pojišťovnám, špatná zpět
k opravě poskytovatelům. Pojišťovny posílají data na jediné místo, odkud jsou data
(v jednotném formátu) rozesílána poskytovatelům. Národní referenční centrum tak
získává průběžné informace pro statistiku i DRG (důležité je, že
data, při zachování ochrany osobních dat, a výsledek jejich zpracování dat jsou
veřejná – není zde žádný datový monopol). Je pak snadné zavést přístup
přes Internet k přehledu o čerpání zdravotní péče pro každého pojištěnce –
jako kontrolu zamezující připisování neprovedených výkonů a vyšetření ze strany
poskytovatelů. Poskytovatelům může Národní referenční centrum poskytnout garantované
informace o závazcích pojišťoven jako podklad pro žádosti o bankovní úvěry
apod. Národní referenční centrum může poskytovat primární data pro
zdravotnickou statistiku – řada statistických šetření se tak zjednoduší.
Kromě informací o úhradách zdravotní péče bude NRC sbírat,
vyhodnocovat a zveřejňovat údaje o kvalitě a nákladech poskytnuté zdravotní péče
agregované na jednotlivé regiony a zdravotnická zařízení. Tímto způsobem
zajistíme informovanost veřejnosti o statisticky srovnávaných indikátorech kvality a
nákladů poskytované péče ve zdravotnických zařízeních což bude důležitou
zpětnou vazbou pro optimalizaci sítě zdravotnických zařízení i podporou pro
rozhodování na úrovni pacienta, pojišťovny, kraje, státu i samotného
zdravotnického zařízení. NRC bude zároveň místem, které bude zpřístupňovat
informace o finančních tocích veřejného zdravotního pojištění jako nezbytnou
podmínku veřejné kontroly nakládání s veřejnými prostředky.
Sjednocení činností, kompetencí a odpovědností
zdravotních pojišťoven
Cílem je sjednocení zákonů o VZP a o ostatních zdravotních pojišťovnách do
jednotné legislativní normy. Chceme dosáhnout toho, aby všechny pojišťovny měly
stejná práva a povinnosti. Činnosti společného zájmu, které v současné době
vykovává VZP nebo ostatní pojišťovny, budou přeneseny do společného orgánu – Správy
zdravotního pojištění (SZP). Nejedná se o vytvoření nového úřadu, ale o
vznik organizační jednotky společně spravované zdravotními pojišťovnami,
ministerstvem zdravotnictví a ministerstvem financí. Informační, technickou a
expertní podporu bude zajišťovat NRC.
Institucionální
a organizační změny systému veřejného zdravotního pojištění
Správa zdravotního pojištění
Správa zdravotního pojištění (SZP) je veřejnoprávní instituce založená
a pracující na základě podmínek a v rozsahu definovaných zákonem. Správa
zajišťuje zejména tyto činnosti:
- Přerozděluje vybrané pojistné v plné výši podle indexů nákladovosti na
zdravotní péči ve stanovených věkových skupinách pojištěnců
i s respektováním rovnosti přístupu k regionům.
- Ve stanovených termínech vypracovává rozbory, ekonomické zprávy a analýzy za
celý systém veřejného zdravotního pojištění pro MZ, vládu, Parlament ČR.
- Zajišťuje sběr dat, správu dat a informací za celý systém zdravotního
pojištění.
- Spravuje registry (registr pojištěnců, plátců, smluvních zdravotnických
zařízení, cizinců atd.).
- Spravuje fondy (společné) systému zdravotního pojištění včetně fondu řešící
problematiku velmi nákladné, nepojistitelné a nepojištěné péče.
- Organizuje a provádí pojistně matematickou, statistickou a finanční činnost ve
zdravotním pojištění.
- Provádí kontrolní činnost – rozsah a pravomoci budou stanoveny zákonem.
- Provádí regulační činnost – vydává pozitivní a negativní lékové listy,
vyhlašuje regulační opatření k efektivnějšímu a účelnějšímu vynakládání
finančních prostředků v systému zdravotního pojištění pro jednotlivé typy
zdravotní péče.
- Sjednává ceny zdravotní péče se zdravotními pojišťovnami a poskytovateli
zdravotní péče na určené období za podmínek stanovených tímto zákonem.
- Navrhuje Ministerstvu zdravotnictví vyhlášení nucené správy nad
pojišťovnou a likvidaci pojišťovny.
- Po projednání a dohodě s příslušnými institucemi předkládá Ministerstvu
zdravotnictví návrhy na úpravy stávajících i nových závazných postupů pro
poskytování zdravotní péče hrazených z veřejného zdravotního pojištění.
Správa předkládá Ministerstvu zdravotnictví návrhy na:
- seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami včetně návrhu na změny v této
vyhlášce, kategorizace výkonů a zařazení nových výkonů do seznamu. Princip
dohodovacího řízení zůstane zachován, ovšem na úrovni Správy, za poradní
účasti subjektů definovaných zákonem
- seznam léčiv
- seznam zdravotnických prostředků
- seznam zvlášť účtovaných materiálů
- seznam stomatologických výrobků
- jednotné podmínky a náležitosti, které je třeba splnit v souvislosti
s předkládáním žádostí o zařazování nových léčiv, nových výkonů, nových
technologických postupů, přístrojů, materiálů atp.(např. z hlediska jejich
efektivnosti, účelnosti a možné kategorizace) pro rozhodování o jejich úhradě
ze zdravotního pojištění
- Zajišťuje v souladu s Nařízením EHS č. 1408 a č. 574/71 a mezinárodními
smlouvami úhradu zdravotní péče poskytnuté českým pojištěncům v zahraničí
a naopak v rozsahu vymezeném zákonem.
- Metodicky řídí pojišťovny v rozsahu stanoveném zákonem (např. ve spolupráci
s MZ a MF v oblasti výkaznictví, jednotných způsobů a postupů účtování,
v oblasti sběru dat, periodických statistických hlášení, revizní činnosti,
kontrolní činnosti, informačních toků, sjednocování softwaru, v oblasti revizní
činnosti, zajišťuje informační vzdělávací akce pro poskytovatele a poskytuje jim
informace v rozsahu stanoveném zákonem atp.).
- Vypracovává a vydává tiskopisy a číselníky potřebné pro systém veřejného
zdravotního pojištění (např. číselník léčiv a zdravotnických prostředků,
zvlášť účtovaných materiálů atp.).
- Oznamuje Ministerstvu zdravotnictví ta smluvní zdravotnická zařízení v nichž
dojde k hrubému porušování zákona v oblasti práv pacienta na bezplatnou péči,
zásadním problémům v oblasti kvality poskytované péče – ohrožující zdraví
pacientů atp.
Sloučení nemocenského a zdravotního pojištění
V členských zemích EU je obvyklé, že nemocenské a zdravotní
pojištění tvoří jednotný celek. Důvodem je vzájemná ovlivnění vynakládaných
prostředků z hlediska účelnosti a délky léčby. Při oddělení zdravotního a
sociálního pojištění lékař není motivován ke snížení nákladů na nemocenské
dávky využitím intenzivnější (ale z hlediska zdravotního pojištění
nákladnější) léčby. Při sloučení obou pojištění a sdílení informací je
možno nastavit optimální proporce mezi výdaji na léčbu a výdaji na nemocenské
dávky.
B) Síť zdravotnických zařízení
Řešením palčivého problému předimenzované extenzivní sítě
poskytovatelů zdravotní péče bude vytvoření následujících nástrojů pro její
optimalizaci:
- metodika plánování kapacit podle koncepcí jednotlivých oborů medicíny
- rozmisťování (provozně či investičně) nákladné zdravotnické techniky bude
realizováno na základě souhlasu nezávislé komise jmenované vládou
- legislativa určující minimální požadavky personálního a
přístrojového vybavení poskytovatele včetně požadavku na minimální spádovou
oblast, podklady pro vytvoření minimálních standardů a jejich aktualizace budou
zajišťovat odborné společnosti a vlastní kontrola splnění těchto požadavků bude
prováděna Českou lékařskou komorou
- krajské zdravotní plány
, sestavené podle jednotné metodiky zohledňující
analýzu zdravotního stavu obyvatelstva, demografické údaje , kvalitu životního
prostředí, dopravní obslužnost
- periodická výběrová řízení na ambulantní i lůžkovou péči
zohledňující kvantitu i kvalitu poskytovaných služeb
- legislativa určující povinnost informovat veřejnost o kvalitě poskytované
péče
Základní prioritou je koncentrace superspecializované a
specializované lůžkové zdravotní péče do optimálních funkčních celků
(podle požadavků současné medicíny) tak, aby bylo jejich využití včetně drahé
přístrojové techniky co nejefektivnější z hlediska kvality a kvantity
poskytovaných služeb i ekonomické bilance. S tím souvisí restrukturalizace
lůžkového fondu nadbytečných kapacit akutní lůžkové péče na lůžka následné
péče a rovněž přesun značné části léčby do ambulantní sféry.
Vymezení kompetencí:
V případě ambulantní a lůžkové péče spadající pod
kraj je rozhodování v pravomoci kraje a pojišťoven (při dodržení platné
legislativy stanovujcící výše uvedené minimální požadavky spádovosti,
personálního a přístrojového vybavení), v případě přímořízených
organizací a superspecializované péče je rozhodování v pravomoci státu
po dohodě s pojišťovnami (výběrová řízení). Pro ekonomicky zvlášť
náročnou superspecializovanou péči (AIDS, hemofilie, transplantace a pod.)
vytvořit zvláštní způsob financování (oddělený fond nebo definování
zvláštních kriterií pro úhrady). U zdravotní péče, která není hrazena z
veřejného zdravotního pojištění (mimostandardní nebo nesmluvní) se výběrové
řízení nepředpokládá, trvá však nutnost dodržení minimálních standardů
personálního a přístrojového vybavení (nikoli spádovosti).
Veřejná kontrola uplatnění veřejných finančních zdrojů:
Použití finančních zdrojů z veřejného zdravotního pojištění
bude kontrolováno prostřednictvím NRC, které bude zpřístupňovat informace o
finančních tocích (úhrady zdravotních pojišťoven a příjmy poskytovatelů za
zdravotní péči, údaje o investicích z veřejných zdrojů apod.) jako nezbytnou
podmínku veřejné kontroly. Současně bude připravován zákon o veřejnoprávní
instituci s vymezením subjektů (perspektivně i některá lůžková zařízení)
spadajících do tohoto režimu.
Možnost výběru zdravotnického zařízení a spádové oblasti:
Bude zachován volný výběr poskytovatele zdravotní péče.
Spádové oblasti budou určeny pouze pro případy nepřijetí pacienta v jiném
zařízení.
Koncepce jednotlivých medicínských oborů:
Součástí koncepce budou v přílohách uvedeny dílčí koncepce
jednotlivých medicínských oborů.
C) Záchranná zdravotnická služba
Po dohodě s hejtmany bude realizováno převedení organizace,
řízení a financování záchranné zdravotní služby pod centrální státní správu.
Poskytování urgentní medicíny náleží k oblastem vymezeným komunitárním právem.
Každý občan EU by měl mít, v případě úrazu nebo náhlého onemocnění,
vyžadujícího rychlý zásah, zajištěnou stejnou péči ve všech státech a regionech
EU. Bude vytvořena nová legislativní norma pro provozování zdravotnické záchranné
služby – pozemní i letecké. Bude zachována dojezdová doba do 15ti minut a budou
stanovena cílová místa převozu, která budou pro tyto účely akreditovaná.
D)
Zdravotní péče včetně regionálních a zdravotnických ukazatelů a indikátorů
kvality
Pro posouzení kvality poskytnuté zdravotní péče, pro zhodnocení zdravotního
stavu obyvatel a pro posouzení schopnosti zdravotnického systému dostát svým
povinnostem z hlediska dostupnosti a kvality poskytované péče bude pravidelně
sledována a vyhodnocována speciální sada informací – Národní zdravotní
ukazatele.
Tyto ukazatele postihují:
- rovný přístup ke zdravotnictví
- kapacita a schopnosti zdravotnického systému
- zabezpečení odpovídající zdravotní péče
- produktivita a účinnost zdravotnického systému
- klinická efektivita
- léčebné výsledky zdravotní péče
- zkušenost pacientů se zdravotnictvím
Tyto Národní zdravotní ukazatele budou vyhodnocovány ve vazbě na:
- průměry zemí EU a porovnávány s nejlepší zemí EU
- regionální hodnocení výsledků práce zdravotnického systému
- místní hodnocení výsledků podle druhu Veřejné zdravotnické služby
Výsledky budou projednány a schváleny Vládou ČR a Parlamentem ČR jedenkrát
ročně s tím, že podle výsledku usnesení budou modifikovány pojistné plány
zdravotních pojišťoven a struktura a funkce veřejných zdravotnických služeb na
úrovni místních komunit, regionů a tím i celého státu. Celý systém se tak dostane
pod odpovídající kontrolu nejen z hlediska dostupnosti ale i ekvity a efektivity
funkce.
E) Rezortní a Evropský Informační systém
V současné době je informační systém v rezortu zdravotnictví
roztříštěn do mnoha center a rezortní projekty probíhají nekoordinovaně. Dochází
k duplikování datových vstupů a zejména k vícenákladům při technickém a
personálním zabezpečení a při realizaci licenční politiky.
V oblastí přeúčtování nákladu za poskytnutou zdravotní péči
v rámci EU se v současné době využívají národní centra, kdy vlastní
přeúčtování je pomalé a nevyužívá se nejmodernějších informačních
technologií. Zejména se zavedením evropského průkazu zdravotního pojištění bude
nezbytností vytvoření centra na evropské úrovni. Další nezbytnou funkcionalitou je
sběr informací pro mezinárodní porovnání, který v současné době není řešen.
Integrovaný Zdravotnický Informační Systém IZIS
Centrem pro rezortní informační politiku je Národní referenční
centrum, které bude jednak datovým centrem pro poskytování informací o poskytnuté
zdravotní péči zejména v oblastí lůžkové péče (podpora úhrad pomocí DRG),
lékové politice včetně elektronického receptu (ePrecribing), registrech
pojištěnců, zdravotníků a také centrem pro poskytování služeb rezortním
projektům zejména v oblasti :
Identifikace a autorizace zdravotnického profesionála
- přístup do systému s přidělenými rolemi
Identifikace a autorizace pojištěnce (elektronický identifikátor
pojištěnce – čipová karta)
- ověření nároku na poskytnutí péče
- přístup do systému pro získání osobních informací a dalších služeb
Zaručený el. podpis
- komunikace mezi profesionály
- komunikace pacient – profesionál
- vedení zdravotní dokumentace
- požadavky na elektronický podpis ve zdravotnictví jsou jiné než zaručuje 1.
Certifikační autorita
Bezpečné rozhraní
- oddělení osobních údajů od citlivých dat
Zabezpečená komunikace
- výměna zdravotní dokumentace mezi zdravotnickými zařízeními a ostatními subjekty
ve zdravotnictví
Ambulantní standardy
- definování doporučeného prostředí (HW, SW, služby) pro praktického lékaře,
snaha o zlevnění a jednotnost
Datový standard MZ
- definice na úrovni dat jako doporučení MZ pro komunikaci mezi IS ve zdravotnictví
Evropské
zdravotnické informační a clearingové centrum.
Pro informační podporu v oblastí zdravotnictví a zrychlení a
zkvalitnění režimu úhrad v rámci smluvních států navrhujeme vytvoření
Evropského zdravotnického informačního a clearingového centra.
Evropské zdravotnické informační a clearingové centrum bude
využívat nejmodernější informační a komunikační technologie a bude se zabývat
zejména:
- vzájemným přeúčtováním nákladů za skutečně poskytnutou zdravotní péči
- přeúčtováním paušálních úhrad a to za důchodce a rodinné příslušníky osob
zaměstnaných v jiném státě
- řešením přeúčtování nákladů na zdravotní péči mezi národními zdravotními
pojišťovnami v rámci smluv o vzdání se úhrad
Další významnou činností centra bude informační podpora
v oblasti:
- sledování nákladů zdravotní péče
- kvality zdravotní péče
- a lékové politiky
- možnost využití centra pro certifikační služby
Základní předpoklady navržené koncepce jsou následující:
- komunikační propojení národních center úhrad, zdravotních pojišťoven a
poskytovatelů zdravotní péče členských států s vysokými přenosovými rychlostmi
v režimu on line
- zachování národních informačních systému zdravotních pojišťoven a
poskytovatelů zdravotní péče a jejich datových rozhraní – převod jednotlivých
národních datových rozhraní bude řešen v centru
- využití Evropského průkazu pojištěnce s identifikací státu, pojišťovny a
pojištěnce
V rámci přeúčtování nákladů za poskytnutou zdravotní péči
budou Evropským informačním a clearingovým centrem realizovány následující funkce:
- ověření pojistného vztahu pojištěnce u kompetentní instituce, kterou může být
zdravotní pojišťovna pojištěnce
- převzetí účtu od poskytovatele a předání účtu k validaci, ocenění, revizi a
vytvoření uznaného účtu výpomocné zdravotní pojišťovně, tj. pojišťovně
v zemi, kde byla poskytnuta zdravotní péče
- předání uznaného účtu k odsouhlasení kompetentní instituci v převedeném
datovém rozhraní té země, kde je pojištěnec pojištěn
- převzetí finančního závazku
- realizace mezistátního clearingu
Teto režim umožňuje naprosto shodný přístup, v rámci
vyúčtování zdravotní péče, k pojištěnci jiné země jako k vlastnímu
pojištěnci.
Výhodami navrženého řešení jsou zejména:
- údržba veškerých národních datových rozhraní a číselníků na jediném místě
- vysoká přístupová rychlost a dostupnost dat pro veškeré účastníky systému
- vysoká kvalita dat
- zabezpečení dat a ochrana proti neoprávněnému přístupu
- jednotná informační základna s možností mezinárodního srovnání
- zjednodušení komunikace (poskytovatel a zdravotní pojišťovna komunikuje pouze
s jedním místem ve svém národním datovém rozhraní)
V kontextu připravovaných reformních kroků je naprosto nezbytné
vytvoření integrovaného informačního systému jak na národní, tak i mezinárodní
úrovni.
Přínosy navrhovaného řešení jsou:
- snižování nákladovosti poskytování zdravotní péče
- minimalizace plýtvání prostředky z veřejného zdravotního pojištění
- garance kvality a jednotnosti poskytované péče
- zrychlení a zefektivnění poskytované zdravotní péče ve zdravotnických
zařízeních
- posílení role pacienta
- transparentní čerpání zdravotní péče v rámci Evropské unie
Elektronický identifikátor pojištěnců a zdravotnických
profesionálů
Jedním ze stěžejních racionalizačních prvků reformy bude využití
informačních technologií a s tím souvisejících elektronických identifikátorů
(čipových karet) pro zdravotnické profesionály i pojištěnce. Elektronické
identifikátory slouží především pro identifikaci jejich nositele v síťovém
prostředí zdravotnických informačních systémů.
Zdravotnický profesionál pomocí své identifikace čipovou kartou získá
příslušná oprávnění k nahlédnutí a zápisům do elektronicky vedené
zdravotnické dokumentace. Tuto dokumentaci může s využitím příslušných klíčů
uložených na čipové kartě elektronicky podepisovat.
Elektronické identifikátory získá i každý pojištěnec – na základě
příslušných dohod v EU bude nutné roku 2008 každého občana vybavit elektronickým
průkazem zdravotního a sociálního pojištění.
Elektronický identifikátor pojištěnce bude v prvé řadě sloužit jako průkaz
zdravotního pojištění, opravňující pojištěnce čerpat zdravotní péči v rámci
EU – bude např. využíván v navrhovaném Evropské zdravotnickém informačním a
clearingovém centru pro ověření pojistného vztahu.
Krom toho v našem systému bude elektronický identifikátor sloužit i jako
přístupový klíč k elektronicky uložené lékařské dokumentaci, dále bude využit
jako klíč osobního přístupu k informacím o čerpání zdravotní péče (účet
pacienta v pojišťovně pro kontrolu účtovaných položek).
Důležitou roli bude hrát pro evidenci o provedených platbách limitovaných
příspěvků a jako nosič informací při elektronické preskripci léků a
zdravotnických prostředků.
F) Veřejné zdraví
Činnost systému ochrany a podpory veřejného zdraví vyplývající
ze zákona o ochraně veřejného zdraví bude nadále:
- zajišťovat kontrolní a správní činnost v oblasti ochrany zdravých životních a
pracovních podmínek, zabránění šíření infekčních a hromadně se vyskytujících
onemocnění
- informovat veřejnost o významu ochrany veřejného zdraví, monitorovat situace,
ohrožující veřejné zdraví, rozhodovat o nápravných opatřeních a v závažných
případech protiprávního jednání ukládat pokuty a stanovit opatření
minimalizující ohrožení veřejného zdraví
- monitorovat zdravotní stav obyvatelstva ve vztahu k životním podmínkám
- uplatňovat dotační politiku programů podpory zdraví a prevence HIV/AIDS
Činnost systému ochrany a podpory veřejného zdraví bude do
budoucna rozvíjena zejména:
- využívání nových forem řízení a aplikace informačního systému v ochraně
veřejného zdraví
- v rozšiřování a prohlubování spolupráce s dalšími členskými státy EU
ve všech zmiňovaných oblastech
- v podpoře veřejného zdraví včetně výchovy ke zdraví
- v tvorbě a realizaci státní politiky péče o zdraví - realizace cílů dokumentů
Světové zdravotnické organizace:
Zdraví pro všechny v 21. století – Zdraví 21 a Akčního plánu
zdraví a životního
- ve spolupráci s příslušnými orgány krajů, měst a obcí při tvorbě a
realizaci zdravotní politiky na úrovni regionu, měst a obcí, v mezioborové a
meziresortní spolupráci,
- v hodnocení zdravotních rizik
- v ochraně obyvatelstva při mimořádných událostech, krizových stavech,
teroristických úroků a projevů extremismu
G. Posílení role pacienta
- Zlepšení informovanosti pacienta v oblastech:
- úhrad poskytnuté zdravotní péče
- kvality zdravotní péče
- dostupnosti zdravotní péče – objednací systém
- Svobodná volba zdravotnického zařízení
- Vytvoření prostředí pro zlepšení vztahu pacient – poskytovatel zdravotní péče
a pacient – zdravotní pojišťovna
- Zvýšení spolurozhodování v oblasti úhrad zdravotní péče (např. placení
mimostandardů z komerčního připojištění, zavedení limitovaných příspěvků
pojištěnců)
Reformní kroky
Koncepce reformy zdravotnictví je rozdělena do tří etap :
Krátkodobé (operativní opatření vedoucí stabilizaci systému):
- zveřejňování výsledků hospodaření přímo řízených organizací MZ
- prohloubení kontrolních mechanizmů ve zdravotních pojišťovnách s cílem zamezit
prohlubování finančního deficitu
- zavádění stoprocentního přerozdělení příjmů zdravotního pojištění
- příprava zákona o zveřejňování ukazatelů kvality zdravotní péče
- zavádění systému úhrad pomocí DRG
- rozšíření činností Národního referenčního centra
- novela zákona o veřejném zdravotním pojištění
- vytvoření metodiky krajských zdravotních plánů
- zřízení nezávislé komise pro nákladnou zdravotnickou techniku
Střednědobé (do roku 2006):
- zákon o zdravotnických zařízeních
- zákon o zdravotní péči
- zákony o zdravotních pojišťovnách
- zákon o veřejnoprávních organizacích
- zákon o zdravotnické záchranné službě
- příprava Integrovaného zdravotnického informačního systému
- příprava Evropského zdravotnického informačního a
clearingového centra
- příprava elektronického identifikátoru a evropského průkazu zdravotního
pojištění
- optimalizace sítě poskytovatelů zdravotní péče
- změna systému financování zdravotní péče
- organizační změny systému veřejného zdravotního pojištění (Správa
zdravotního pojištění, dohodovací řízení …)
- postupné zavedení elektronického identifikátoru a evropského průkazu zdravotního
pojištění (do roku 2008)
Dlouhodobé (po roce 2006):
- rozšíření funkcionality Integrovaného zdravotnického informačního systému
- realizace Evropského zdravotnického informačního a clearingového centra
- pokračování v realizaci kroků střednědobé etapy
Závěr
Reformy zdravotnictví probíhají v současnosti v řadě států Evropské Unie.
Důvodem je globální nárůst možností léčby spojené s nárůstem finanční
náročnosti nových zdravotnických technologií. Současně ve vyspělých zemích
stárne populace a celková nemocnost vzrůstá. Na druhé straně pokrok v informačních
technologiích přináší nové technické i organizační možnosti pro zefektivnění
zdravotnictví jako systému.
Navržená koncepce si klade nemalý cíl vytvořit rámec reformních kroků s obecným
modelem financování s možností pružného nastavení jednotlivých parametrů,
tak aby ve své podstatě byla využitelná dlouhodobě i při změnách politické
reprezentace. Reformní kroky navržené v koncepci jsou dlouhodobého charakteru a
většina z nich je vyžaduje více času než dovolují časté změny ve vedení
rezortu zdravotnictví. Z tohoto důvodu považujeme za nezbytné, aby koncepce prošla
jak politickou, tak i odbornou diskusí, aby mohl být vytvořen základ
dlouhodobých koncepčních změn zdravotnictví.
Příloha: Rozdíly mezi navrhovaným systémem a "Modrou
šancí", navrhovanou ODS
V systému navrhovaném stínovým ministrem zdravotnictví ODS Dr. Julínkem a spol.
(tzv. "Modrá šance") hraje klíčovou roli, obdobně jako v navrhovaném
systému, občan. V Julínkově systému by občan uzavíral smlouvu s příslušnou
zdravotní pojišťovnou, která mu nabídne několik zdravotních plánů. Každý občan
si jeden z nich vybere. Pojišťovna bude pro občana nakupovat příslušné zdravotní
služby u zdravotnických zařízení. Důležitou roli budou tedy hrát zdravotní
pojišťovny a trh pojistných plánů.
V námi navrhovaném systému jsou přesně vymezeny role státu jako "tvůrce
pravidel", "rozhodčího" a poskytovatele informací o nákladech a o
statisticky vyhodnocovaných indikátorech kvality zdravotní péče v jednotlivých
zdravotnických zařízeních. To poskytne důležité informace občanovi, kterému bude
zachována možnost volného výběru zdravotnického zařízení. V navrhovaném systému
se tím podpoří rozvoj trhu zdravotnických služeb.
Zdravotní pojišťovny budou i v námi navrhovaném systému nabízet různé
pojistné plány. Rozdíl však bude v tom, že budeme důsledně zachovávat osvědčenou
ekonomickou zásadu, že kontrola investic přísluší investorovi. V
systému veřejného zdravotního pojištění to znamená, že uplatnění
veřejných prostředků musí kontrolovat veřejnost – proto tak důsledně
požadujeme, aby údaje o veškerých úhradách z veřejného pojištění byly veřejně
kontrolovatelné – občan bude mít přístup k přehledu všech úhrad provedených z
veřejného pojištění na jeho jméno, veřejnost bude mít úplné informace
dosažitelné přes Internet o hospodaření všech zdravotnických zařízení s
veřejnými penězi: od účetních přehledů, až po jednotlivé investiční faktury a
statisticky vyhodnocené srovnání nákladů (podle DRG) a výsledků (indikátorů
kvality) zdravotní péče jednotlivých zdravotnických zařízení. Pacient bude vtažen
i do rozhodování o úhradách zdravotní péče zavedením limitovaných příspěvků
pojištěnce, které budou mít zejména regulativní význam. Bude sloučeno nemocenské
a veřejné zdravotní pojištění, a z veřejného zdravotního (a částečně i
sociálního) pojištění bude vytvořena kategorie ošetřovatelsko-pečovatelského
pojištění pro úhrady pečovatelské a sociálně ošetřovatelské péče.
Využití soukromých prostředků (ze zdrojů přímých plateb pojištěnců a
komerčního připojištění u různých pojistných plánů zdravotních pojišťoven
bude vždy (i ve zdravotnických zařízeních) důsledně odděleno od veřejného
zdravotního pojištění. V navrhovaném systému chceme zachovat princip stejné
dostupnosti (ekvity) péče z veřejného zdravotního pojištění pro všechny občany.
Na rozdíl od našeho návrhu, "Modrá šance" předpokládá stejnou
dostupnost pouze u nákladné a neočekávané péče (tzv. povinné pojištění),
o ostatní části zdravotní péče bude rozhodovat občan. Příspěvky veřejného
zdravotního pojištění a prostředky ze soukromých zdrojů jdou na tzv. osobní účet
občana zřízený u příslušné zdravotní pojišťovny. Z tohoto účtu je hrazeno
výše zmíněné povinné pojištění a o využití zbytku rozhoduje občan.
Pojišťovny budou nabízet v rámci svých zdravotních plánů různé typy nepovinného
doplňkové pojištění, lišící se cenou a krytím nákladů na zdravotní služby nad
rámec povinného pojištění, mírou spoluúčasti, způsobem zajištění zdravotních
služeb a bonusy v závislosti na životním stylu a účasti na preventivních akcích. O
čerpání úhrad z osobního účtu (s výjimkou platby povinného pojištění) bude
rozhodovat občan – bude z něj platit doplňkové pojištění jehož výše bude
určena pojistným plánem, který si zvolí a veškeré přímé platby v závislosti na
výši spoluúčasti závislé opět na zvoleném pojistném plánu. V případě potřeby
nadstandardní péče se občan bude moci svobodně rozhodnout o navýšení částky na
svém osobním účtu ze svých soukromých zdrojů. Ušetřený zůstatek na účtu bude
možno vybrat a použít pro jiné soukromé účely, převést na osobní účet
rodinných příslušníků. Zůstatek na osobním účtu bude součástí dědictví. V
"Modré šanci" tedy splývají soukromé a veřejné prostředky, což
ztěžuje veřejnou transparentní kontrolu veřejných prostředků.
V námi navrhovaném systému je využití soukromých a veřejných prostředků
striktně odděleno, což umožňuje zavést transparentní veřejnou
kontrolu nad úhradami z veřejných prostředků. Na druhé straně však limitované
příspěvky pojištěnců dávají možnost svěřit do rukou občanů
rozhodování o úhradách (zejména režijních) nákladů veřejné zdravotní péče,
avšak na rozdíl od "Modré šance" přesně definovaným a veřejně
kontrolovatelným způsobem. Definováním limitů je možno rozsah těchto příspěvků
regulovat a případně i individuálně upravovat podle s ohledem na sociální stav
občanů, podle jiných kritérií (např. podle účasti na prevenci). Definováním
mimostandardů ve zdravotní péči, v oblasti ošetřovatelské a pečovatelské,
ale i v nemocenském pojištění otevíráme i v našem systému možnost pro
uplatnění komerčních aktivit pojišťoven. Kontrola nad finančními toky
komerčních aktivit plně přísluší pojišťovnám.
Základní rozdíly mezi navrhovanou koncepcí a "Modrou šancí" lze
shrnout:
- v "Modré šanci" dochází k výraznému snížení solidarity, solidární
zůstává pouze nákladná a neočekávaná péče, vše další se hradí z
doplňkového pojištění (různého u různých zdravotních plánů) a ze zůstatku na
osobního účtu. Je výrazně posíleno rozhodování pacienta, který volbou
zdravotního plánu zvolí jakou zdravotní péči potřebuje a kolik je ochoten za ní
zaplatit. Modrá šance neřeší situaci, jak bude naloženo s pacientem v případě
vyčerpání osobního účtu. V námi navrhovaném systému je základem zdravotní
péče solidární veřejné zdravotní pojištění, které v oblasti standardní péče
musí poskytnout stejnou péči všem pojištěncům (princip stejné dostupnosti péče z
veřejného zdravotního pojištění pro všechny občany). Na druhé straně zavedením
limitovaných příspěvků pojištěnců do systému veřejného zdravotního
pojištění vnášíme prvky regulace čerpání poskytované péče – tyto
příspěvky jsou ohraničeny ročními limity z důvodů zdravotní a sociální
solidarity. Obdobně jako v osobních účtech v "Modré šanci" bude mít
občan přístup k finančním informacím o čerpání zdravotní péče, avšak pouze z
důvodů kontroly
- "Modrá šance" výrazně posiluje role pojišťovny (na úkor pacienta) –
pacient má omezen volný výběr (nákupčím zdravotnických služeb je pojišťovna). V
námi navrhovaném systému je v rámci veřejného zdravotního pojištění zachován
volný výběr zdravotního zařízení, pacient dostává pravidelné informace o
statistických ukazatelích kvality jednotlivých zdravotnických zařízení, posiluje se
konkurence zdravotních zařízení. Zároveň se ale definicí mimostandardů otevírá
velký prostor pro komerční připojištění zdravotního,
ošetřovatelsko-pečovatelského a nemocenského pojištění
- kvalitu a účinnost léčby podle "Modré šance" kontrolují nezávislé
organizace (není vymezeno jak a kým budou vybírány), v námi navrhovaném systému
tuto povinnost zajišťuje Správa zdravotního pojištění s využitím informační a
technické podpory Národního referenčního centra.
- Není transparentnost čerpání veřejných financí, soukromé a veřejné prostředky
do jisté míry splývají, kontrola čerpání je převážně na pojišťovně
Na druhé straně námi navrhovaný systém a systém navrhovaný v "Modré
šanci" mají i některé shodné prvky, zejména:
- propojení zdravotního a nemocenského pojištění
- financování a řízení urgentní přednemocniční péče státem
- státem garantované informace o cenách a kvalitě léčby
- posílení role pacienta
- zajištění přístupu občana k informacím o čerpání zdravotní péče (v našem
systému osobní účet však slouží pouze ke kontrole)
celou verzi i s ilustracemi v pdf si můžete stáhnout zde:
http://www.mzcr.cz/index.php?clanek=1112&PHPSESSID=61e872f81a83fe9059be67f1f68cfef6
|