Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 6.8.2004
Svátek má Oldřiška




  Výběr z vydání
 >TECHNOPARTY: Technolidé jsou normální...?
 >POLITIKA: Co všechno musí vyřešit Gross
 >FEJETON: Vzpomínat na Prahu nad ruskou čepicí
 >FEJETON: Královny virtuální krásy?
 >FEJETON: Cestou ke slávě
 >POLITIKA: Jaký mír?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - cigarety a kafe, taky banány
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak kdo blbě vidí
 >VÍKENDOVINY: Lopude Lopude, kdo po tobě pude?
 >DETEKTIVKA: Na vlastní oči
 >EKOLOGIE: Ropná krize je tady. A co dál?
 >SPOLEČNOST: Zábava na stadiónu
 >ZE ŽIVOTA: Vzpomínka na padesátá léta - MANDELINKY
 >POSTŘEH: O háčkovi
 >PENÍZE.CZ: Autentizační prvky a metody pod drobnohledem

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politický cirkus  
 
6.8. Blahoslavení, chudí duchem
(nov)

Je to už sice nějaký ten pátek, co si město Brno pořídilo novou atrakci, ale pořád lepší než zase psát o Grossovi a jeho boys. Dokonce hlavní redakce ČT představila celé republice nějakého pravoslavného kněze, který před vchodem do porodnice na Obilném trhu od rána do večera prozpěvuje litanie, aby protestoval proti interrupcím, které se tam (kromě porodů, asistovaného rodičovství a spousty jiné skvělé práce) provádějí. Ačkoli ruší čekající rodičky, novopečené maminky a lékaře při práci, nikdo a nic s ním nehne. I zastupitelka jedné z městských částí, jež se tam léčila, prohlásila, že neexistuje zákon, který by jeho nehumánnímu počínání učinil přítrž.

Je věcí každého jednotlivce, jak se k problému interrupce staví, je věcí každého, kam si klade počátek živé bytosti, nicméně prvním aspektem této performance je otřes z toho, jak věřící křesťan v podobě onoho kněze aplikuje biblické přikázání miluj bližního svého. Po této stránce je jeho veřejný výstup vlastně velice přínosný, neboť odhaluje tu horší skrytou stránku křesťanství, v tomto případě nenávistný fanatismus příslušníka jedné z církví. Což dělá ateismu tak přesvědčivou propagandu, až se divím nadřízeným pravoslavným šaržím, že svého litanistu ihned zpočátku nezastavili.

Nicméně on není tím skutečným blahoslaveným, chudým duchem, neboť druhý aspekt této záležitosti spočívá v tom, zda opravdu je v tomto případě všechna legislativa na hrnci. Z mladších let, když jsem chodil do autoškoly, si pamatuji, že ony značky s písmenem "H" kromě výstrahy nařizovaly řidičům omezit rámus svých miláčků v blízkosti nemocnice na minimum pod hrozbou pokuty. A tak mi napadá - je opravdu problém, ať už pro příslušnou městskou část nebo přímo pro magistrát města Brna, svolat konšely a odsouhlasit vyhlášku, která by kolem nemocnic stanovovala zónu klidu a jeho porušení nepatřičným a svévolným randálem včetně zpěvu by mastně pokutovala?! Podle mého by to i se všemi byrokratickými průtahy spravilo pár hodin, maximálně půlden. Nebo je pes zakopán v tom, že ve správě Brna hrají značnou roli lidovci a takovou vyhlášku by zablokovali?

Pak přichází do úvahy další návrh - nebýt chudý duchem (i za cenu ztráty blahoslavenosti) a jednat podle principu dát ochutnat vlastní medicínu. Co kdyby se trpící pacientky domluvily a svolali svoje chlapy, aby uspořádali vedle onoho litanisty svůj vlastní happening? Dejme tomu, že by se po celý den střídali v hlasitém předčítání Švejka, obzvláště těch pasáží o feldkurátovi Katzovi. A další den zas. Byl by to sice randál navíc, ale kterou ženskou by netěšilo slyšet svého chlapa, jak se stará. Já vím, bylo by to náročné na vytrvalost a solidaritu, avšak proti náboženským fanatikům se odjakživa dá bojovat jenom vytrvalostí a solidaritou.

Mrož


Další články tohoto autora:
(nov)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku