Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 6.8.2004
Svátek má Oldřiška




  Výběr z vydání
 >TECHNOPARTY: Technolidé jsou normální...?
 >POLITIKA: Co všechno musí vyřešit Gross
 >FEJETON: Vzpomínat na Prahu nad ruskou čepicí
 >FEJETON: Královny virtuální krásy?
 >FEJETON: Cestou ke slávě
 >POLITIKA: Jaký mír?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - cigarety a kafe, taky banány
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak kdo blbě vidí
 >VÍKENDOVINY: Lopude Lopude, kdo po tobě pude?
 >DETEKTIVKA: Na vlastní oči
 >EKOLOGIE: Ropná krize je tady. A co dál?
 >SPOLEČNOST: Zábava na stadiónu
 >ZE ŽIVOTA: Vzpomínka na padesátá léta - MANDELINKY
 >POSTŘEH: O háčkovi
 >PENÍZE.CZ: Autentizační prvky a metody pod drobnohledem

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zábava  
 
6.8. FEJETON: Vzpomínat na Prahu nad ruskou čepicí
Marta Kovářová

Navštívíme výstavní město, líbezný kraj, památky které nás okouzlí, a chceme si koupit nějakou drobnost, připomínku té návštěvy. Přivezeme ji pak komusi jako dárek z cest nebo přizdobí náš byt a budeme ji ukazovat známým, pohledem na ni se nám budou vybavovat vzpomínky na drobné příběhy a situace, pod čelem naskočí polozapomenuté obrazy. Jenže se suvenýry je odvěká potíž, z devadesáti procent jsou to ty nejpustší kýče, bez individuality, půvabu, informační hodnoty, jsou jen primitivními znaky reality či nějakého mýtu vyráběné v milionových sériích. V Paříži koupíte Eiffelky všech druhů a různých velikostí, v Holandsku dřeváky a dřevěné tulipány, v Řecku stylizovanou, nepravděpodobnou "antickou" keramiku, v Čechách Švejky a Golemy. V Egyptě údajné repliky sošek staroegyptských bohů. Osobně jsem se nechala napálit, když jsem v honosném "kamenic-kém" obchodě jednu takovou sošku zakoupila, doma ovšem odborník černý kámen odhalil coby speciální těžkou umělou hmotu. Umělohmotný egyptský Bůh podsvětí se mým vzpomínkám na Egypt spíš pošklebuje, než aby je posiloval. Dříve či později z těchto prefabrikovaných výrobků vyprchá vzpomínka, radost, shazují masku a jsou tím, čím byly od začátku - bezcennými krámy.
Znám profesionálního fotografa, navíc milovníka Prahy, který po několik let mapoval půvab svého města v noci i ve dne, v mlze, ve sněhu, v letním slunci. Vybral pak z mnoha stovek fotografií ty, které návštěvníka Prahy oslo-ví svou poezií, nevtíravým pathosem, které jsou ilustrativní, ale nikoliv pouze popisné. A protože je jako všichni mladí muži kamarád s počítačem, dovedl si prý snadno představit, že pokud si turista koupí jeho CD s Prahou, bude se fotografiemi těšit nejen na obrazovce svého počítače, ale snadno si nechá vybrané snímky udělat v minilabu. Ty nejlepší z nich dokonce ve formátu 30 x 45 cm si může nechat zarámovat. Nadšenec si na vlastní náklady nechal firmou vyrobit pro začátek stovku těchto cédéček a radoval se z jejich povedeného designu, hýč-kal si naději na jejich úspěch na trhu s ošklivými upomínkovými předměty. Dlouho se ale neradoval, začala trap-ná, nedůstojná anabáze po obchodnících se suvenýry, po hotelích a dalších styčných místech, kde by se turisté včetně cizozemců mohli k jeho nafocené Praze dostat. Srdečně přijat, každým odmítán, řeklo by se s básníkem Villonem. Předmětu, který osciluje na hranici mezi uměním, poezií a vizuální informací o Praze se průnik do hájemství zvířátek z broušených kousků skla, mezi plstěné Švejky, Hurvínky a čarodějnice na koštěti nepodařil. Je pravdou, že lidé obecně upřednostňují kýč, balast a tržnicové zboží? Nebo kupují z nezbytí to co je, a trh jim nabízí věci prvoplánově líbivé a nekvalitní, laciné protože masově vyráběné? Vytváří se tak uzavřený kruh zdán-livě masového vkusu, který ovšem nemůže být kultivován, protože výrobci a prodejci šmejdu a bezcenných roz-tomilůstek uzavírají výhodné dohody a ze svého prostoru vykazují konkurenci? V jednom na nikom nezávislém hotelu onen fotograf uspěl, tam si jeho Prahu na CD hoteloví hosté s gustem kupují. Jinak se ovšem přes opatrné, lhostejné prodejce suvenýrů k lidem, kteří by Prahu očima dobrého fotografa mohli obdivovat a ukazovat zná-mým v blízkých i dalekých krajích, tento suvenýr zatím nedostal, neobměkčila je ani přijatelná cena a komisní prodej. Třeba si dezorientovaný turista koupí jako upomínku na Prahu ruskou čepici s rudou hvězdou…




Další články tohoto autora:
Marta Kovářová

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku