Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 6.8.2004
Svátek má Oldřiška




  Výběr z vydání
 >TECHNOPARTY: Technolidé jsou normální...?
 >POLITIKA: Co všechno musí vyřešit Gross
 >FEJETON: Vzpomínat na Prahu nad ruskou čepicí
 >FEJETON: Královny virtuální krásy?
 >FEJETON: Cestou ke slávě
 >POLITIKA: Jaký mír?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - cigarety a kafe, taky banány
 >PSÍ PŘÍHODY: Jak kdo blbě vidí
 >VÍKENDOVINY: Lopude Lopude, kdo po tobě pude?
 >DETEKTIVKA: Na vlastní oči
 >EKOLOGIE: Ropná krize je tady. A co dál?
 >SPOLEČNOST: Zábava na stadiónu
 >ZE ŽIVOTA: Vzpomínka na padesátá léta - MANDELINKY
 >POSTŘEH: O háčkovi
 >PENÍZE.CZ: Autentizační prvky a metody pod drobnohledem

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
6.8. EKOLOGIE: Ropná krize je tady. A co dál?
Jaroslav Mácha

Ve středu dosáhla cena lehké americké ropy rekordních 44,22 dolarů za barel. Thomas McManus, hlavní stratég Bank of America Securities, doporučil USA, aby uvolnily část ropy ze strategických zásob. Důvodem pro alarmující vývoj není ani výpadek irácké ropy, ani doplňování ropných rezerv USA, ani usilovná činnost spekulantů. Jsme bezmocní,zchladit trh nedokážeme, prohlásil president OPEC, citovaný BBC. Další ropa není. Viníkem je paradoxně vzestup světové ekonomiky. Hospodářství USA roste o víc než 4%, Japonsko o 3,5%, Čína růst HDP uměle drží pod 10%. Na rekordním růstu spotřeby se podepsala především Čína, která je dnes druhým největším importérem ropy. Snížení poptávky se konat nebude- i růst ruského HDP se odhaduje na 7%. Ceny benzinu porostou. Existuje nějaká možnost jak ropu nahradit a neplatit šílené ceny? Samozřejmě, je to stará vesta. Benzin z uhlí.
Pamětníci snad vědí, že v Záluží u Mostu se vyráběl ersatz benzin pomocí tlakové hydrogenace práškového uhlí. Německo za druhé světové války vyrábělo z uhlí asi polovinu spotřeby benzinu. Dnes se používá poněkud výhodnější, i když také dávno známý postup. Přes žhavé uhlí se přežene vodní pára, vznikne směs oxidu uhelnatého a vodíku zvaná syntézní plyn. Při Fischer-Topschově (FT) syntéze pak ze směsi plynů na katalyzátoru vznikají podle podmínek reakce různé produkty, od metanolu přes olefiny užívané na plasty až po palivo pro diesely nebo parafin. Díky ropnému embargu OSN v dobách apartheidu tuto technologii perfektně vypilovala společnost Sasol v Jihoafrické republice. V současnosti přešla na trochu levnější přípravu syntézního plynu z metanu a vzduchu a produkuje denně kolem 150 000(!) barelů paliva. Stavba podobné jednotky kombinované s elektrárnou se připravuje v Australii. Zdrojem je ložisko lignitu Salmon Gums, asi 350 mil jihojihovýchodně od Perthu, dodavatelem technologie je americký Rentech, plánovaná kapacita 6000 barelů denně. Doufám, že uvedené údaje uvádí na pravou míru tvrzení o nevýhodné a neúnosně drahé výrobě syntetického benzinu.
Výhodou FT syntézy je poměrně čistý produkt, na rozdíl od bryndy zvané ropa. Zde je ovšem skryté ne čertovo kopýtko, ale pořádné kopyto. Po zavedení výroby syntetického benzinu půjdou obrovské a drahé rafinerie do starého železa, včetně řady navazujících výrob. Ropné a petrochemické společnosti tedy nemají nejmenší důvod k investicím v tomto oboru a lze předpokládat, že pokud jim mohou zabránit, užijí svůj obrovský vliv ve finančním sektoru. Dvojnásob to platí o vládách, manipulovaných vlivnými lobby. Zavedení nové technologie si dovolí jen skutečně nezávislé vlády států kladoucích důraz na strategické plánování. Sasol v současnosti podepsala s čínskou vládou smlouvu o společném vybudování dvou závodů na výrobu paliv z uhlí s kapacitou 440 milionů barelů paliv ročně, kalkulované náklady jsou ve výši 15 dolarů na barel. Takže pro benzin za ucházející cenu budeme jezdit až po létech, k pumpě se jménem Šťastný drak.




Další články tohoto autora:
Jaroslav Mácha

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku