Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 25.8.2004
Svátek má Radim




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Nestejný metr selektivně rozhořčovaných
 >MROŽOVINY: Připravit loď k boji!
 >POLITIKA: Co je korupce obecně, co je v politice
 >POLITIKA: Zelení se vybarvili
 >LITERATURA: Tati, co je to rasismus?
 >FOTOGRAFIE: New York - šílené město se srdeční arytmií
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Chystá se otevření tunelu
 >POLITIKA: ODS není hejno blbů
 >PSÍ PŘÍHODY: Na poslední chvíli
 >PENÍZE.CZ: Kapitálový trh není strašák
 >DOPIS: Pro ZV ROH KPÚ Olomouc ve věci znečištění dvora
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů
 >POLITIKA: Topolánek a jeho poslové
 >POLITIKA: Korupce nebo pouhá nabídka
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Značky sem nevedou

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politika  
 
25.8. POLITIKA: Zelení se vybarvili
Ivan Brezina

Po eurovolbách, které způsobily pád vlády "paranoidního autisty" začínají vyplouvat na povrch informace o podivných zákulisních aliancích, klientelistických protislužbách a pokusech o nátlakovou manipulaci médií. "Naším přirozeným spojencem je Špidlova (podtrhuji: Špidlova) sociální demokracie", napsal loni v září šéf kandidátky Strany Zelených (SZ) Jakub Patočka. Muž, který byl podle zjištění Lidových novin premiérovým neoficiálním poradcem, zároveň fungoval jako jeho neoficiální mediální imagemaker. V Literárních novinách například Patočka tvrdil, že Špidla je pro ČSSD "až příliš dobrý". Na oplátku po Špidlovi požadoval změnu volebního zákona tak, aby se po snížení hranice na 2,5 % Zelení dostali do parlamentu. Výsledkem vzájemně výhodné spolupráce měla podle premiéra být "rudozelená koalice německého typu". Stojí za připomenutí, jakými metodami se ji Zelení snažili prosadit v českých médiích. Protože se totiž zřejmě blíží předčasné volby, mohou to zopakovat.

V předvečer voleb do Evropského parlamentu připravila televize Prima debatu vybraných kandidátů. "Pozvali jsme jen zástupce parlamentních stran a dále představitele seskupení, které měly podle průzkumů největší šanci uspět," vysvětluje mluvčí Primy Jana Malíková, proč se ve studiu neobjevil zástupce Zelených. Podle SZ šlo ale o záměrnou mediální diskriminaci. "Jsme štika v zahnívajícím českém politickém rybníčku," napsal Jakub Patočka. "Politický a mediální establišment z nás má strach a proto se nás snaží umlčet!" Zelení Primě vyhrožovali, že se jí to "vymstí" a pod heslem "Prima je s nima! " uspořádali před budovou televize demonstraci. Kvůli údajnému "zneužívání frekvence k ovlivňování politického boje" si na Primu stěžovali Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. O snaze Primy umlčet Zelené přitom nemůže být řeč už proto, že kandidáti SZ byli před volbami hned dvakrát hosty pořadu K věci.

Zelení se cítili "soustavně diskriminováni" také postupem České televize. "Statisícům vašich koncesionářů, kteří dnes o volbě SZ uvažují, odpíráte informace o našem politickém působení," napsal Patočka řediteli ČT Jiřímu Janečkovi. Důvodem měl být fakt, že ČT neinformovala o všech akcích SZ, na které Patočka její redaktory pozval. Podle stejně podivné logiky ovšem ČT každodenně "diskriminuje" nejen politiky, ale i firmy, PR agentury a desítky dalších neúspěšných zájemců o účelové proniknutí na obrazovku. Do vysílání se nedostanou prostě proto, že veřejnoprávní televize není pasívní služkou politických a komerčních zájmů. "ČT tu není od toho, aby zveřejňovala všechno, co jakýkoli politik považuje za důležité," komentuje pokus SZ o předvolební nátlak na veřejnoprávní televizi její mluvčí Martin Krafl. "Je jen na rozhodnutí šéfredaktorů, které věci vyhodnotí jako podstatné a zajímavé."

Představa, že by měl Janeček svým redaktorům nařídit cílené informování o Zelených připomíná dobu před listopadem 1989, kdy televize povinně přinášela zprávy o politice ÚV KSČ. "Lídři SZ diktují České televizi, co má vysílat," glosoval to na svém internetovém blogu autor, používající pseudonym Hugo. "Co je to za arogantní hlupáky, kteří chtějí přikazovat nezávislému médiu, co má zařadit do vysílání? Celá kauza paradoxně odhaluje, jací lidé jsou ve vedení této partaje." (http://blog.lide.cz/hugojevul/2004/06/05/182).

Když se na podzim 2000 objevilo podezření o ohrožení nezávislosti ČT občanskými demokraty, přivedlo to do ulic desetitisíce protestujících lidí. Dnes se o to samé snaží Zelení. Vypukne tedy další "televizní krize"? "Ne, žádnou petici proti Zeleným psát nebudu, protože jsem na jejich straně," říká autor revolučního prohlášení "2000 slov v roce 2000" Ludvík Vaculík. " Protesty nechystáme," dodává někdejší vůdčí osobnost iniciativy "ČT, věc veřejná" Alena M ullerová. Vaculík přitom v červenci 1999 prosadil instalaci Jakuba Patočky do čela Literárních novin, Mullerová s ním v září 2001 spolupodepsala tzv. Brandýskou deklaraci, což byl de facto předvolební pakt ekologistů a "profesionálních občanů" s politiky Čtyřkoalice.

Česká televize SZ údajně diskriminovala také změnou vysílací doby ekologického pořadu Na větvi. Barbora Šafářová z Ústavu pro ekopolitiku, který pořad spolupřipravoval, tvrdila, že generální ředitel ČT Jiří Janeček pořad "zrušil" po intervenci Jany Dědečkové. Bývalá členka Rady ČT si totiž prý Janečkovi stěžovala, že se této diskuse o předvolebních tématech nezúčastnili kandidáti ODS, které je členkou (http://www.ekolist.cz/txt_tzpr_full.stm?x=183672). Ze všech mimoparlamentních stran navíc dostala pozvání jen Strana Zelených a druhá "ekologická" partaj, Strana pro otevřenou společnost (SOS). Vladimír Just dokonce v Literárních novinách napsal, že Janeček "do pořadu před volbami bezprecedentně zasáhl po telefonátu jedné partajní lobbistky (Jany Dědečkové)." (1). Realita? Že by byl odvysíláním nevyváženého pořadu před volbami porušen zákon nezjistila Česká televize díky telefonátu Dědečkové, ale "vlastními kontrolními mechanismy". V Literárních novinách to uvedl mluvčí ČT Martin Krafl, který zároveň Justa vyzval k omluvě (2).

Pořad na větvi Česká televize nezrušila ani nezakázala - jen ho přesunula na období po volbách. Jen díky tomu nedošlo ke zneužití veřejnoprávního media Zelenými a jen díky tomu se ČT nedopustila porušení volebního zákona. Že záměrem tvůrců pořadu mohla být skrytá agitace SZ mimo oficiální předvolební spoty nechtěně naznačili sami Zelení. Janečkovi totiž napsali: "Žádáme vás, abyste prosadil odvysílání pořadu Na větvi ještě před volbami." (zvýraznění textu IB, blíže viz /3/).

Vztahy tvůrců pořadu Na větvi k vedení SZ jsou přitom mírně řečeno nadstandardní. Lídr zelené eurokandidátky Jakub Patočka letos na jaře tuto ekologickou diskusi sám moderoval, což je ve veřejnoprávném médiu skutečný skandál. Pro srovnání si představme, že by pořad ČT o zahraniční politice před volbami uváděl eurokandidát ODS Jan Zahradil. "Moderátory nelustrujeme," vysvětluje dramaturg pořadu Na větvi Pavel Bezouška. "Lustrovat" ale nikoho nemusel, protože Patočkova kandidatura byla veřejně známa od loňského září. Když si jeden z diváků stěžoval na zneužití veřejnoprávní televize Zelenými, Rada ČT jeho námitku uznala jako oprávněnou. Bezouška pak Patočku na postu moderátora Na větvi nahradil Mojmírem Vlašínem. Pointa? Vlašín byl dalším kandidátem eurovoleb za SZ.

Pokusem vynutit si násilím přístup do televizních stanic ale skandální chování SZ nekončí. Strana, která občanům slibovala přísné dodržování zákonů a etických norem, rozesílala svůj předvolební e-mailový zpravodaj Volte Zelené! jako spam (nevyžádanou poštu). Také na svých předvolebních plakátech použili Zelení taktiku, která překračuje normy férové soutěže. Životní prostředí obyvatel Prahy a Brna totiž "vylepšili" tisícovkami plakátů vylepenými načerno. Svými plakáty dokonce překryli reklamu platících firem a poničili tramvajové zastávky. "Netuším, kde se tam naše plakáty vzaly," tvrdí místopředsedkyně SZ Jana Ulbrychová. Podle pražského radního Pavla Klegy může nájemce reklamního prostoru nebo kterýkoli občan podat podnět městské policii, která s viníkem zahájí přestupkové řízení.

POZNÁMKY:

(1): Pořad Na větvi je spolu s pořadem Nedej se součástí "bloku ekologické publicistiky". Tvůrci Nedej se podle zjištění Etického panelu ČT a Rady ČT v minulosti mnohokrát manipulovali veřejností například v causách Temelín či Národní park Šumava. Pořad je natolik demagogický a špatný, že ho otevřeně kritizoval i někdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart, jehož rozhodně nelze považovat za odpůrce ekologických iniciativ. Vladimír Just, který se v Literárkách tváří jako "nezávislý" zastánce obou ekologických pořadů, je v Nedej se sám velmi častým hostem. Podle evidence ministerstva vnitra je navíc předsedou občanského sdružení Nedej se, založeného tvůrci pořadu a jejich přáteli na obranu před oprávněnou kritikou. Jinými slovy - Just je v přímém střetu zájmů a funguje jako spin-doktor.

(2): Ústav pro ekopolitiku s vice než měsíčním zpožděním uznal, že zveřejnil neověřenou informaci - Jana Dědečková do vysílání ČT nezasáhla (http://ekolist.cz/nazor.shtml?x=190798). ÚPE se proto omluvil jak jí, tak ČT. Na Justovu omluvu zatím čtenáři Literárek stale čekají.

(3): Po povolebním odvysílání pořadu Na větvi už je jisté, že skutečně šlo o nehoráznou agitku Strany Zelených. "Prakticky celý pořad uzurpoval jeden z kandidátů - Jakub Patočka, který komentoval prakticky každý výrok, kladl otázky, známkoval, chválil, kritizoval a poučoval ostatní - spíše statisty ve studiu. Zástupce ODS měl šťastnou chvilku, když se rozhodl tohoto sezení raději nezúčastnit. Byl to takový Patočkův recitál. Když už něco tak propagandistického v České televizi vzniklo, je alespoň nutné, pokud se nepletu, pochválit generálního ředitele, že veřejnoprávní instituci nekompromitoval a nepřipustil odvysílání pořadu v době volební kampaně," napsal Josef Havránek (http://www.virtually.cz/?art=7076).

(Psáno pro časopis 51Pro)


Další články tohoto autora:
Ivan Brezina

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku