Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 7.10.2004
Svátek má Justýna




  Výběr z vydání
 >AMERICKÝ STAV VĚCÍ 5: Průnik ze severu po souši
 >FILOSOFIE: Komunisté jsou případem pro neexistující psychology
 >PRÁVO: Poslanec Křeček a kauza Hučín
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Úprava Mrázovky pokračuje
 >PRÁVO: Stížnost na soudce OS v Přerově Mgr. Michala Jelínka
 >SPOLEČNOST: Bojují odbory opravdu s nezaměstnaností?
 >POLITIKA: Co by měl udělat prezident USA po volbách
 >PSÍ PŘÍHODY: Míček? Supermíček!
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Čtvrtá říše římská
 >PRÁVO: Svoboda slova nebo trestný čin?
 >SPOLEČNOST: Žena-otrokyně?
 >POLITIKA: Úder do vlastních řad
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Hodný, zlý, ošklivý a nedůsledný, část II
 >PENÍZE.CZ: Jsou zaměstnanecké výhody pro zaměstnance?
 >ZDRAVÍ: Prodej alergenní kosmetiky s požehnáním hygieniků

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Zdraví  
 
7.10. ZDRAVÍ: Prodej alergenní kosmetiky s požehnáním hygieniků
Linda Nová

Obchodní řetězce Rossmann /viz - www.rossman.cz/ a Lidl /viz www.lidl.cz/ prodávají řadu kosmetických výrobků, které jako konzervační činidlo obsahují silný kontaktní alergen methyldibromo glutaronitrile /MDGN/. Obě firmy jsem kontaktovala e-mailem, aby mi své neodpovědné chování vůči zákazníkům objasnily, ale na odpověď už dlouho čekám marně. Doufám, že tento článek představitele obou firem popíchne k tomu, aby své chování veřejnosti vysvětlily. Ještě lepší by přirozeně bylo, kdy své chování změnily.

Odborný konzultant českých Greenpeace MUDr. M. Šuta tvrdí, že obě firmy o nebezpečí alergenu v kosmetice ví už velice dlouho, ale že všechna upozornění a výzvy ke stažení alergenní kosmetiky ignorovaly. Šuta dále upozorňuje na to, že vědecký výbor Evropské komise pro kosmetiku už v červenci 2002 označil výrobky obsahující MDGN za příčinu rostoucího výskytu alergie na tuto látku v Evropě. Evropská unie proto v září 2003 vydala zákaz používání MDGN v tzv. leave-on kosmetice, která po delší dobu zůstává na lidském těle, jako jsou různé krémy nebo tělové emulze. Podle Šuty si ale kosmetická lobby prosadila přechodné období dvou let, aby obchodníci mohli zboží s alergenem co nejdéle beztrestně prodávat.

V České republice veřejnost na nebezpečnou kosmetiku s MDGN upozornila právě organizace Greenpeace, která zřídila i speciální internetovou stránku se seznamem výrobků nalezených v českých obchodech /viz - www.greenpeace.cz/kosmetika/seznam.shtml/. Greenpeace také vyjednávali s výrobci a prodejci, z nichž většina postupně ve svých recepturách nahradila alergen MDGN bezpečnějšími konzervačními činidly. Šuta své zkušenosti s vyjednáváním s firmami uvádí: "Hodně mě zklamalo chování Teska, ale nejhorší zkušenosti mám s obchodními řetězci Rossmann a Lidl. Firma Rossmann dokonce prodávala dětskou tělovou emulzi a ´hypoalergenní´ krémy s MDGN. Když si Greenpeace dovolilo na tyhle skutečnosti upozornit zákazníky, pokoušel se nás Rossmann zastrašit podáním trestních oznámení". Zatímco Tesco, Astrid, Altermed nebo Dermacol tedy už ve svých výrobcích nahradily MDGN bezpečnějšími látkami, Rossmann a Lidl dál prodávají kosmetiku s tímto alergenem.

Na zdravotní nezávadnost kosmetiky u nás dohlíží stát prostřednictvím hygienické služby v čele s hlavním hygienikem ČR MUDr. M. Vítem, který však výzvy ke stažení alergenní kosmetiky už rok ignoruje. Až po několika měsících na mé dotazy zareagovala alespoň MUDr. D. Jírová , šéfka Národního referenčního centra pro kosmetiku Státního zdravotního ústavu v Praze /viz www.szu.cz/, a to až když jsem odpověď urgovala u jejího nadřízeného. MUDr. Jírová mi v e-mailu vysvětlila, že podle ní je vlastně prodej kosmetiky s alergenem bezpečný. Pro spotřebitelský časopis Test doslova uvedla, že "obsah MDGN je v souladu s platnými předpisy a výrobky s jeho obsahem nelze považovat za nebezpečné a omezovat jejich distribuci". MUDr. Jírová však kromě omluvy své vlastní nečinnosti, přešla do útoku a ke snaze varovat spotřebitele před alergenem v kosmetice uvedla: "Aktivity některých skupin a distributorů, které jsou namířeny na omezování distribuce výrobků s MDGN, je možno označit jako protiprávní". Prý by tím mohlo docházet k "omezování volného pohybu zboží"! Opačný názor ale vyjádřila šéfredaktorka spotřebitelského časopisu Test, JUDr. I. Rozová: "Ať někdo akce Greenpeace vítal, ať je někdo zatracoval … přesto splnily svůj cíl: informovat toho, koho se věc bytostně dotýká - spotřebitele!"

Naivně jsem se domnívala, že hygieniky si z daní platíme právě proto, aby omezovali pohyb zboží, které může ohrožovat naše zdraví. A pokud vědecký výbor Evropské komise kosmetiku s MDGN považuje za příčinu rostoucího výskytu alergie v Evropě, tak je to v mých očích pořádný důvod k vyloučení nebezpečné kosmetiky z prodeje. Pokud ale sami hygienici považují za svůj úkol dohled na volným pohybem zboží jako je alergenní kosmetika, tak by asi měli být zrušeni jako zbytečná a drahá instituce. Zdravému rozumu se vzpírá logika hygieniků, podle které je "bezpečné" ještě rok matlat alergenními krémy třeba i děti a alergiky jen proto, aby prodejce takového šmejdu neutrpěl ztrátu jeho stažením z prodeje.

Bezohledné chování zahraničních obchodních řetězců jako Rossmann nebo Lidl vůči českým zákazníkům je velice smutné, ale může být pochopitelné, poněvadž jejich cílem je vytvořit zisk pro své německé majitele. V mých očích je horší selhání státu, který od nás -občanů - vybírá daně na provoz hygienické služby, která by nás - spotřebitel- měla chránit před výrobky škodícími zdraví. Péče MUDr. Jírové o volný pohyb zboží místo starosti o zdraví lidí možná zahřeje duši a naplní kasu výrobcům a prodejcům alergenní kosmetiky. Mě z ní ale běhá mráz po zádech. Docela by mě zajímalo, jak je MUDr. Jírové stará. Její přístup mi totiž bohužel připomíná hygieniky z dob komunistické totality. Vzduch se nedal dýchat, potraviny byly otráveny polychlorovanými bifenyly a voda dusičnany, ale soudruzi hygienici na to kašlali a v pohodlí svých kanceláří podepisovali socialistické závazky ke sjezdům KSČ nebo výročím Vítězného února. A špatní nebyli ti, kdo vzduch, vodu a potraviny otrávili, ale chartisté, kteří alespoň za hranice propašovali varovné zprávy ekologických expertů shromážděných kolem B.Moldana a J.Vavrouška.

Dobrou zprávou nakonec je pro nás - spotřebitele - alespoň to, že my sami můžeme do značné míry ovlivňovat chování výrobců a prodejců. Už naštěstí nejsme závislí jenom na hygienických byrokratech, poněvadž občanská společnost nám dává možnost volby. Díky občanským sdružením jako je Test nebo Greenpeace můžeme získat kvalitní informace pro naše rozhodování. A záleží jen na nás - spotřebitelích, jestli alergenní kosmetiku nebo jiný šmejd odmítneme kupovat nebo jestli budeme dál jako ovce nakupovat u firem, které na naše zdraví kašlou jako jsou třeba Rossmann nebo Lidl.




Další články tohoto autora:
Linda Nová

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku