16.11. RODINA A PŘÁTELÉ: Do kina - Svět zítřka
Ondřej Neff
Sedmdesát procent lidí není schopno pochopit ironii, nejsou k tomu psychofyziologicky
přizpůsobeni. To je asi vysvětlení, proč je film Svět zítřka kasovní propadák. I když,
dodejme, první Terminátor byl také propadák a teprve na kazetách diváci objevili
Schwarzeneggera v robotí podobě a vynutili si obnovenou premiéru a tak nastartovala
epopej, která má jako čtvrtý díl za jeviště guvernérský palác v Kalifornii.
Tak daleko Svět zítřka není. Režisér Kerry Conran natočil sci-fi film, který by se
dal charakterizovat takto:
Je to film, jaký by vznikl, kdyby v roce 1939 bylo možné takový film natočit.
Je to "retro" vizuálně, herecky a nádherným rodokapsovým příběhem. Rozumprdi kteří
ovládli filmovou kritiku, taky patří k těm nehumorným bytostem, jež nechápou ironii a
mudrují nad "banálním příběhem". Svět zítřka je blízký "bondovkám" a Hvězdným válkám a
Indiana Jonesovi, ale v podstatě nejblíž je Limonádovému Joeovi, jakkoli
nepředpokládám, že Conran naši koňskou operu někdy viděl.
Na výtvarnou podobu filmu padlo už mnoho chvály, a plným právem. Mistrovsky a hlavně
do nejmenších detailů zvládnuté "retro" má své monumentální vrcholy (vznášející se
letadlové lodi - letadla RAF) i mini-vrcholy (fotoaparát reportérky Polly Perkinsové
(Gwyneth Paltrowové). Dvojice hrdinů Joe Sullivan (Jude Law) a Dex Dearborn (Giovanni
Ribisi) připomíná Bigglese a jeho přítele Gingera. Jako by z bondovky vyskočila
Francesca „Frankie“ Cooková (Angelina Jolie). Vizuální atraktivita by nám ale neměla
zastřít zrak: z řemeslného hlediska je pozoruhodné, jak dokonale debutant Conran
zvládl obrazovou monumentalitu, ale zároveň i drobnokresbu - situační i psychologickou
(samozřejmě v intencích rodokapsového žánru). Takže, Joe Polly pátrají pod dr.
Totenkompfovi, chystajícím se zahubit svět, ale paralelně běží problém, kdy Polly má
ve svém fotoaparátu dvě poslední okýnka filmu a jakožto reportérka setsakra váhá, co
na ně vyfotí. Což je motiv, dovedený ke kouzelné pointě.
Povzdechl bych si, že film je příliš dobrý na to, aby v dnešním zblblém světě mohl
mít kasovní superúspěch. Naštěstí to není pro Conrana poslední příležitost - bude
filmově adaptovat Burroughsovu Princeznu z Marsu; kdo seriál o Pozemšťanovi na Marsu
zná a viděl Svět zítřka, bude se těšit, co mu Conran ukáže. Aby mu čekání rychleji
uteklo, půjde na Svět zítřka znovu - to je metoda kterou zvolím já.
|