Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 9.12.2004
Svátek má Vratislav




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Africké problémy a otazníky
 >SPOLEČNOST: Idiotská propaganda, záruka úspěchu!
 >POLITIKA: Úspěšné země mají tolerantní opozici
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Realita a fikce Pulp Fiction (1)
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Po létech ve Slávii
 >MÉDIA: Novinářský hyenismus
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Krtek je taky jenom člověk
 >PRÁVO: Zrušení senátních voleb a jeho konsekvence
 >PSÍ PŘÍHODY: Ještě necelých čtrnáct dní bude hůř
 >ÚVAHA: Diskriminace dolních končetin
 >POLITIKA: Horký politický víkend
 >CHTIP: Mexičan
 >ÚSTAVA MĚSTA KOCOURKOV: Hlava IV. Kocourkovská městská rada
 >PENÍZE.CZ: Jak se platí na zahraničním sněhu
 >EKONOMIKA: Dolar vyvolává obavy

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
9.12. Z MÉHO PODKROVÍ: Realita a fikce Pulp Fiction (1)
Albert Salický

Tarantinův film Pulp Fiction vyvolal už při své premiéře (1994) intenzivní reakce publika i kritiky. Velice rychle se stal filmem kultovním, a tak stejně jako u všech ostatních kultovních filmů, i zde se novináři, kritici, znalci i amatéři pustili do pátrání po tom, co nám autor vlastně chtěl sdělit, ještě lépe však, co nám chtěl jen naznačit a co spíše utajit. A způsob, jakým Quentin Tarantino tento film (stějně jako svá ostatní díla) pojednal, ponechává objevitelům a spekulantům vskutku rozsáhlé pole k intelektuální gymnastice. Některé kombinace byly již publikovány ve filmových časopisech, o jiných se mezi fanoušky filmu spíše jen mluvilo, pokud ovšem pod pojem mluvilo zahrneme i nepřeberné množství debat na webu.

Název filmu Pulp Fiction, česky uváděného s přídomkem Historky z podsvětí, vychází z laciných dobrodružných magazinů až krváků, jako byly kdysi české Rodokapsy nebo Morzakor. Tedy levný sešit tištěný na levném papíru ze surové celulózy (odtud pojem pulp), s příběhem, který obsahoval podstatně víc krve než hlubokých myšlenek. Již zde si ovšemTarantino s divákem hraje, jeho film totiž obsahuje pořádnou dávku obojího.

Pulp Fiction je samozřejmě trvalým hitem i v Čechách. Proto se autor rozhodl některé z častěji frekventovaných faktů shrnout do následujícího povídání. Na rozdíl od filmu Hodný, zlý a ošklivý, kde si dal skutečně práci a jednotlivé detaily sám prozkoumal a odhalil, nebo článku o Sedmi statečných, ve kterém zpracoval podklady z různých, nicméně většinou dobových a velmi autentických zdrojů, zde se bude zabývat bezohlednou kompilací pramenů velmi nejistých. Přesnost informací si samozřejmě ověřoval nemohl a ani nechtěl. Až totiž jeho články jednou vyjdou knižně, budou mít podtitul Breviář nekorektní žurnlistiky.

Autor totiž není zdaleka tak sečtělý, jak si někteří čtenáři myslí. Nezabývá se navíc ani důslednými rešeršemi, ani ověřováním informací. O tom se už mnozí čtenáři přesvědčili a řada jich to autorovi tu zdvořile, jiny drsně, vytkla. On však svoje články vidí jako přátelské povídání, investigativní žurnalistikou ať se zabývají skuteční profesionálové. Proto jsou i následující informace o filmu Pulp Fiction spíše sbírkou zajímavostí, které prodává tak, jak je koupil. Pokud mají čtenáři přesnější informace, budou vítáni a vítány.

Quentin Tarantino, narozen 1963, plným jménem Quentin Jerome Zastoupil, syn (tehdy) patnáctileté studentky, polovični Indiánky. Curtis Zastoupil byl druhý partner matky poté, co jeho pravý otec zmizel v propadlišti dějin. Tarantino vyrůstal (kromě mateřského mléka a cornflaků) především na comicsech a komerční televizi. Je více než symbolické, že i své křestní jméno dostal podle televizní postavy Quinta, kterého hrál Burt Reynolds v seriálu Gunsmoke, oblíbeném to seriálu Tatantinovy matky. Není tedy divu, že mladý Quentin začal svoji profesní kariéru v půjčovně videa. A tam, hltaje desítky filmů, zejména těch béčkových, položil základy svého specifického vztahu k filmové tvorbě.

První Tarantinův scénář začal vznikat v roce 1987, byla to True Romance (Pravdivá romance), kteou se mu podařilo v roce 1991 prodat za 50.000 dolarů. Jeho scénář zaujal, režii však dělal Tony Scott. Jako scénárista byl pak Tarantino velmi žádaný, psal i pro Olivera Stona, k samostatné režii ho však producenti nechtěli pustit. Quentin se ale nevzdal a začal psát další scénář pro film, který chtěl sám režírovat. Měla to být velmi levná produkce, placená z honoráře za předchozí scénáře. S pomocí ženy Harvey Keitela bylo nakonec obstaráno 1,5 milionu dolarů a tak mohl Tarantino roku 1992 natočit svůj první film, Reservoir Dogs (Gauneři). Díky jeho okamžitému úspěchu se stal mladý režisér hvězdou a mohl konečně točit v dostatečném rozpočtu. Podmínkou Miramaxu bylo pouze, že se vejde do 10 milionů dolarů. A tak vznikla legenda jménem Pulp Fiction.

Quentin Tarantino začal psát první dvě epizody filmu údajně ještě předtím, než vytvořil Reservoir Dogs a True Romance. Scénář vznikal původně za pobytu v Amsterdamu (vzpomínáme na Vegovo vyprávění o stejném městě). Po úspěchu uvedených filmů se Tarantino rozhodl připsat ke dvěma připraveným epizodám třetí příběh. Původně to vše měli realizovat tři režiséři, každý jednu epizodu. Tarantino sám nejdřív chtěl nejdřív hrát roli Lance, obchodníka s drogami. Nakonec rozhodnutí změnil, aby mohl scénu s předávkovanou Miou (Uma Thurman) kontrolovat za kamerou.

Jedním z producentů filmu byl Danny De Vito. Ten hrál krátce předtím s Arnoldem Schwarzeneggerem v komedii Twins (Dvojčata). Pokud si divák pamatuje, dvojčata se jmenovala Vincent a Julius. Potom ovšem fakt, že se hrdinové Pulp Fiction jmenují Vincent Vega (John Travolta) a Jules Winnfield (Samuel L. Jackson), bude stěží náhoda.

Kdo vidí film poprvé až potřetí, mívá problémy s chronologií děje. Tarantino totiž pracuje s přeházeným pořadím epizod. Reálná chronologie příběhu zahrnuje, jak znalci vědí, tři dny. Vincent a Jules však vystupují pouze ve dni prvním. Vega sám má pak ještě krátký výstup po boxerském utkání ve dni druhém a konečný, pro něj však nepříliš šťastný výstup ve třetím.

První den začíná rozhovorem o drogách a hamburgerech v Evropě a masáži ženských nohou, pokračuje návštěvou Brettova bytu a střílením. Pak je jízda autem a zastřelení černého pasažéra. Přijde Mr. Wolf, aby pomohl při čištění auta a odstranění mrtvoly, následuje sprcha zahradní hadicí, převlečení do trenýrek a triček. Takto oděni jdou společnící nejdříve do restaurace, kde zažijí přepadení. Jules je definitivně rozhodnut zanechat svého řemesla. Poté oba odejdou do Wallaceova baru, odkud odchází boxer Butch (Bruce Willis). Vrchní padouch Marsellus Wallace dá Vegovi (samotnému) za úkol na Butche dohlédnout. Den končí taneční soutěží, předávkovanou Miou a bodáním injekce do srdce.

Z druhého dne známe jen večer, začínající retro scénou s hodinkami v Butchově vzpomínkách, pak jeho boxerský zápas a následný utěk do motelu, kde na něj čeká věrná Fabienne. Z třetího dne známe pro změnu jen ráno. Butch při balení kufru postrádá památné hodinky, vrací se pro ně do bytu, kde se na několik sekund objeví i Vincent, ovšem to jen proto, aby mohl být zastřelen. Butch pak potká na křižovatce Marselluse, následuje epizoda ve vetešnictví, zabavení Zedovy motorky, vyzvednutí Fabienne u motelu a definitivní odjezd do závěrečných titulků.

(pokračování)




Další články tohoto autora:
Albert Salický

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku