Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 16.12.2004
Svátek má Albína




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Zpovídání moravského lékaře v Botswaně
 >DOPRAVA: Ohebný jak policejní paragraf...
 >POLITIKA: Jak snadno hoditi marxismus přes palubu
 >SVĚT: V kaňonech Utahu (4)
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Realita a fikce Pulp Fiction (3)
 >VÝSTAVA: Vánoce podle ArtFora
 >TECHNIKA: Trvanlivost záznamů na discích DVD
 >MÉDIA: Jak se dělá fáma
 >ÚVAHA: Občan? Zcivilizovaný divoch! Důvod existence politických stran.
 >SPOLEČNOST: Střípek slušnosti
 >PRÁVO: Patentované myšlenky
 >PENÍZE.CZ: Jakou zvolit fixaci u hypotéky
 >POLITIKA: Kalouska posilují cizí chyby
 >EVROPA: Argumentovat poctivě
 >POLITIKA: Až příliš viditelní ministři

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
16.12. Z MÉHO PODKROVÍ: Realita a fikce Pulp Fiction (3)
Albert Salický

V nezapomenutelné scéně jde pak Vincent se šéfovou ženou jménem Mia na večeři do taneční restaurace. Mia vystupuje před restaurací z auta v černých botách na vysokém podpatku, na tanečním parketu už má zlaté střevíčky. V cukřence na stole je střídavě různé množství cukru. Pětidolarový milkshake je stále plný, i když Mia, Vincent a opět Mia upili. A klasicky proměnlivá je i délka cigarety, kterou Mia kouří (té, co jí Vincent utočil).

Rovněž scéna s injekcí do srdce není prosta zajímavostí. Byli už řečeno, že je vpich filmován pozpátku. Při přípravě injekce je stříkačka střídavě plastová, matná s bílými ryskami, a skleněná, s ryskami černými. Vincent si udělá fixem červenou značku, kam má bodnout a trefí se do ní. Vzápětí se Mia probere, stříkačka jí trčí z hrudi, po červené značce však ani památky.

V dojemné scéně s otcovými hodinkami je kapitán Coons ukazuje chlapci a na ciferníku je 10:10. V příštím detailu ukazují hodinky ovšem 12:00.

Když se Butch rozčiluje, že jeho milá Fabienne nevzala hodinky sebou, vrhají věšáky na zdi za ním při jednotlivých záběrech stíny různými směry. Butch pak odjede malou Hondou, která má střídavě čistá a špinavá okna, podle toho, je-li záběr zvenčí nebo zevnitř. Pro českého diváka jedno extra: je to stejný Civic, jakého měl primář Blažej v původní Nemocnici na kraji města. To však Tarantino jistě netušil.

Když Butch zabije ve vetešnictví vousatého zvrhlíka, ukáže kamera, že meč nyní míří na Zeda. V příštím střihu však ne. Při odchodu pak Butch stojí před krámem a drží klíče od motorky s kovovým Z v levé ruce, v detailu je to ovšem ruka pravá. Když Butch nakonec nakládá a odváži Fabienne, reflektor motocyklu střídavě svítí a nesvítí.

Odstraňovač mrtvol Mr. Wolf má Hondu Accura, dvousedadlové kupé. Po sešrotování Vincentova Chevy Malibu chce jet s dívkou z vrakoviště na snídani, ptá se však obou hrdinů, jestli je může někam odvézt. Čtyři lidi by však do takové Accury nenacpal ani náhodou. Existují ovšem názory, že to jen tak řekl, že je stejně svézt nechtěl. Když pak ale odjíždí, dělá ostrou zatáčku. Zvuk však odpovídá akceleraci na rovině.

Ačkoliv se příběh Vincenta a Julese odehrává prakticky v nepřetržitém čase, je Julesův knír v restauraci výrazně kratší něž předtím v bytě.

Chyb je ještě mnohem víc, například nestejné krvavé skvrny na oblečení Butche stejně jako u Vincenta a Julese, nepřesnosti barvy zvuků i jejich synchronizace a celá řada odrazů a stínů filmového personálu. Některé detaily jsou však i na DVD nedostatečně zřetelné, například se objevil názor, že se mladíkovi s revolverem v Brettově bytě, jak vyšel z koupelny a střílel do zdi, netočil bubínek. Zájemci mohou veškeré informace vygooglovat na webu.

Po tomto přehledu scén se konečně dostáváme ke kardinální otázce celého filmu, totiž co je v tom kufru, který pro Marselluse oba kumpáni vyzvedli u nešťastných mládenců. V této oblasti kolují vskutku ty nejdivočejší teorie. Mistr Tarantino se samozřejmě nehodlá nechat vylákat z krytu a nikdy k žádné teorii nic věcného nedodal.

Spekulace začínají náplastí, kterou má Marsellus Wallace zezadu na krku. Údajně tam měl herec Ving Rhames jizvu, která rušila. Takový argument samozřejmě spekulanty nemůže uspokojit. K tomu přistupuje fakt, že číselná kombinace kufru je 666. Při otevření víka se objevuje zlatá záře a každý, kdo obsah spatří, je zcela fascinován. Dalším bodem spekulace je fakt, že ve scéně v bytě mládenec, který vyšel z koupelny, vystřílel na oba kumpány celý bubínek šestiraňáku. Oba však zůstali nezraněni, což Jules není ochoten brát jako náhodu, zejména ne při pohledu na rozptyl děr ve zdi. Kombinací těchto faktů došli vědátoři-palpfikšnlogové k závěru, že Wallace prodal svoji duši ďáblovi. Ten si ji vzal z jeho hlavy (proto rána v zátylku). Ukazuje na to i číslo 666, které je v bibli ďáblu přiřazeno. Žhnoucí obsah kufru má naznačovat, že obsahuje něco hodnotného. A podle bible je tím nejhodnotnějším, co člověk má, právě jeho duše. A jelikož se Vincent a Jules právě snaží Wallaceovu duši zachránit, ochránil je bůh před kulkami ze šestiraňáku zmíněného mládence. Jules věří na zázraky, je mu tedy umožněno se napravit, zatímco Vincent se podobným úvahám vysmál a byl tedy nakonec po zásluze zbaven života.

Další teorie říkají, že je v kufru Zlatá palma z Cannes nebo dokonce Oscar, které obojí Tarantino za své filmy obdržel. Nebo diamanty uloupené ve filmu Reservoir Dogs. Do užšího výběru se dostává i teorie, že je v kufru ukrytý jeden Quarterpounder, neboli Hamburger Royal se sýrem.

Poslední věta ovšem přinesla nečekaný problém v tom, že si autor uvědomil svůj hlad. Končí proto vyprávění o Pulp Fiction s pozdravem všem milovníkům citovaného filmu a odjíždí k blízkému Burger Kingovi, aby si utužil zdraví pořádným Super Whooperem, protože jak pravil Jules k Brettovi v úvodu filmu, hamburger is a corner stone of any nutritious breakfast! Autorovi nezbývá než doufat, že to platí i pro velmi pozdní večeři.

Salzburg, prosinec 2004




Další články tohoto autora:
Albert Salický

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku