Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 10.12.2004
Svátek má Julie




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: O vlivu pohlaví na volby
 >GLOSA: Biflování ano i ne
 >EKOLOGIE: Třikrát jsem se štípnul do ruky
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Kýnka a čeeser
 >NÁZOR: Palata má problém. Klause. A dlouho.
 >VZPOMÍNKA: Zuzana Navarová
 >PRÁVO: Družstevním milionářem za pár šlupek
 >PSÍ PŘÍHODY: Bart se nepopral. Ne svou zásluhou.
 >SPOLEČNOST: Spamy všeho druhu, kliďte se!
 >PROFIL: Bedřich Moldan
 >PENÍZE.CZ: Skutečné a oprávněné nájemné: málo známé veličiny
 >EKONOMIKA: Sazby ČNB beze změny
 >SVĚT: Africké problémy a otazníky
 >SPOLEČNOST: Idiotská propaganda, záruka úspěchu!
 >POLITIKA: Úspěšné země mají tolerantní opozici

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
10.12. GLOSA: Biflování ano i ne
Gentleman

Vzpomněl jsem si na klišé, jímž se charakterizuje naše školství - prý je založeno na biflování faktů a neučí myslet. Učíme se panovníky, události, letopočty (ale taky písmenka, číslice...), a to všechno se prý dá někde najít.

Uvědomil jsem si, kolik lidí zná například dějepis a zeměpis fiktivních společenství z knih typu Pán prstenů, či desítky a stovky postav a událostí z Harry Pottera - zpaměti, bez jakýchkoli výukových procedur, včetně souvislostí! Převedeno na národní události, byli by to premianti a vítězové nejrůznějších olympiád.

A než jsem to pustil na web, dočetl jsem se včera o jakémsi průzkumu OECD, zabývajícím se úrovní školáků ve 40 zemích světa. V matematice jsme dobří, v porozumění textu špatní. Matematika je podle vykladačů založená na biflování, zatímco porozumění textům je tvořivá činnost. Matematika je z principu založená na naučení se řady faktů zpaměti, protože matematický aparát není cílem, ale prostředkem. Odvozovat si základní matematické operace je přece nesmyslné a neefektivní. Máme si snad vytvářet poučky jako Pythagorova věta, řešení kvadratické rovnice, přeponu trojúhelníka atd.? Jistě, když je nejhůř, tak by měl být člověk schopný se k tomu dopídit.

Takže učení se faktů nazpaměť není v přiměřené míře v jistých oblastech nic zavrženíhodného.


Gentlemanův deníček




Další články tohoto autora:

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku