Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 16.12.2004
Svátek má Albína




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Zpovídání moravského lékaře v Botswaně
 >DOPRAVA: Ohebný jak policejní paragraf...
 >POLITIKA: Jak snadno hoditi marxismus přes palubu
 >SVĚT: V kaňonech Utahu (4)
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Realita a fikce Pulp Fiction (3)
 >VÝSTAVA: Vánoce podle ArtFora
 >TECHNIKA: Trvanlivost záznamů na discích DVD
 >MÉDIA: Jak se dělá fáma
 >ÚVAHA: Občan? Zcivilizovaný divoch! Důvod existence politických stran.
 >SPOLEČNOST: Střípek slušnosti
 >PRÁVO: Patentované myšlenky
 >PENÍZE.CZ: Jakou zvolit fixaci u hypotéky
 >POLITIKA: Kalouska posilují cizí chyby
 >EVROPA: Argumentovat poctivě
 >POLITIKA: Až příliš viditelní ministři

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
16.12. DOPRAVA: Ohebný jak policejní paragraf...
Václav Vlk

... je zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jeho osud je pohnutý a historie zajímavá. Vznik zahaluje mlha propagační přípravy, prováděná jako vždy u nás podle nejlepších tradic naší žurnalistiky. Za bolševismu to bylo jasné, když nebyla rajčata, jejich šťáva obsahovala škodliviny, které mohly ohrozit zdraví konsumentů, naopak když se urodilo, byla rajčata tím nejvhodnějším na náš stůl. Tuto tradici můžeme vysledovat v novinových článcích, projevech oficielních osob již od dob Rakouska-Uherska. Například v roce 1916 byl tisk plný důležitých článků o výhodnosti konsumace kávy pražené ze žaludů a vítězných zpráv z fronty. A tak to jde v podstatě až do dnes.

Jakmile tedy začali vystupovat "dopravní odborníci" s tím, že je u nás hrozná nehodovost a že chudáci policajti nemají vůbec žádnou možnost proti tomu něco dělat, bylo jasné, že by dopraváci rádi po "odměknutí" po roce 1989 opět dostali do ruky daleko lepší "páky" na řidiče. Což je vzhledem k tomu, že sám policejní president uznává, že nejvíce úplatní jsou dopravní policisté, samo o sobě dost hrůzná představa. Ne zpřísnění vedoucí k umravnění řidičů, ale způsobům, jakým si to třeba pan Bambas představuje.

Brzo nastoupila další propagandistická kampaň, v novinách i TV, že jako je potřeba dávat pokuty nejlépe do 50 000 na místě a hned sebrat řidičák. Zdůvodnění: bohaté řidiče, kteří si nic nedělají z "malých " pokut do několika tisíc, je potřeba zkrotit. Zbohatlíky. Skoro to vypadalo, jako by čeští milionáři neměli nic jiného na práci než jezdit po silnicích a bavit se pácháním dopravních přestupků aby tím znevažovali drobnou a mravenčí záslužnou práci naší dopravní policie.

Po velkém jednání přišlo první projednávání něčeho, co vytvořilo ministerstvo dopravy a co předložil ministr Šimonovský. Neprošlo to. V novinách se psalo, že prý socdemáčtí poslanci spěchali na víkend. Něco jiného je pravdou. I socialističtí poslanci věděli, že to, co se předkládá, je paskvil stvořený z velké části na objednávku policie a úřadů a v prospěch represivních orgánů, nikoli v prospěch bezpečnosti v dopravě. A tak, když nemohli hlasovat proti, tiše se, jak u nás bývá zvykem, vypařili z poslaneckých lavic.

Dnes je zákon opět na stole. V malinko upravené podobě. Stačí se ale na něj jen z dálky podívat, jen okem mrknout a je jasné, o co jde. Za všechny gumovatosti tohoto ohebného zákona, který dává obrovskou moc vykládat a zneužívat jej, jen jedna ukázka:

Trest, za který se odebere 7 bodů (při 12 trestných bodech dojde k odebrání řidičského průkazu na rok) je "Řízení automobilu bez řidičského oprávnění". Jak se bude tento paragraf vykládat? Znamená tato věta, že body odeberou tomu, kdo vůbec nemá řidičské oprávnění, anebo tomu, kdo je má a zapomněl si je doma?

Jaký má v prvém případě smysl odebírat body člověku, který nemá řidičské oprávnění a tudíž není co mu odebrat? A nebo, jak mi tvrdil jeden dopravák, seberou vám 7 bodů když si řidičský průkaz zapomenete doma? 7 bodů pryč za zapomenutí řidičáku? Asi ano. Tento paragraf není stavěn na to, aby dopravu kontrolovala příslušně vybavená dopravní hlídka, která se může ihned vysílačkou zeptat, zda tento řidičák máte nebo ne. Jde o to, aby vás mohl kontrolovat a pokutovat kdekdo. Nejen dopravní policie, ale i pochůzkáři, místní policie, celníci, prostě kdekdo a kdy chce. Ti další totiž nemají možnost zjistit, zda řidičák skutečně máte. Už jste jednou špatně parkoval? Děste se i městské policie! Zapomenete řidičák a je to! Nechte si ho raději zašít, jste-li řidič z povolání, pod kůži. Zapomenete-li ho, přijdete na rok o práci!

Pan ministr to nemá s prosazením lehké, jak ukázala debata v parlamentu. Když měl oponovat názoru, že počet nehod se nejvíc sníží zkvalitněním silniční sítě, ve stresu vyhrkl to, co dříve všichni policajti i on sám popírali: "Souhlasím, že se musí stav sítě zlepšit. Odmítám, že by to mělo výrazný vliv na nehody! V Rakousku, kde jsou silnice kvalitní, je nehod stejně jako u nás."

Zlatá slova. Tesat do kamene! A pak s tím kamenem v ruce hnát Šimonovského z parlamentu i s těmi, co se pokouší pod pláštíkem zájmu o bezpečnost v dopravě zvýšit svoji moc. Policajty, kteří chtějí mít možnost vybírat obrovské pokuty a zabavovat řidičáky jako za stara (všichni si pamatujeme na esenbáka s řidičákem v jedné ruce, který čekal, zdalipak se v jeho druhé ruce objeví něco zajímavějšího) a tím se dostanou do role bohů, před kterými se každý bude třást, i obce, které jsou ochotny obléci do uniforem kdekoho, kdo by možná neprošel ani jako PS VB, a namastit si obecní pokladny.

Bodový systém je jen zástěrkou. Osobně jsem v bodovém systému léta jezdil. Sám o sobě je k ničemu. Co k zlepšení bezpečnosti dopravy potřebujeme nejprve udělat, je přestat při vyhodnocování nehod vykládat onu magickou komunistickou formulku, že "řidič nepřizpůsobil způsob jízdy stavu vozidla a silnice". Od skutečného vyhodnocování příčin nehod se musí přejít ke kvalitě značení silnic i přehlednosti křižovatek, přejezdů, osvětlení a další a další. A upřednostnit stavbu dálnic a moderních silnic. A tenhle represivní paskvil je nutno co nejrychleji zahodit co nejdál.

Jenže to by bylo nutno začít pracovat. A do toho se nikomu z těch, kteří iniciovali a sepsali tento takzvaný návrh zákona, nechce.


Další články tohoto autora:
Václav Vlk

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku