Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Čtvrtek 6.1.2005
Tři králové




  Výběr z vydání
 >SVĚT: Globalizace jako pokrok či pohroma
 >POLITIKA: Otevřený dopis europoslanci Janu Zahradilovi
 >MÉDIA: Reakce České televize na článek Jana Stolára
 >RODINA A PŘÁTELÉ: No vida, a jde to
 >POLITIKA: Rovní a rovnější
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Organizovaná lůza a nedoceněný filozof
 >EVROPA: Rozhodnutí o zahájení jednání s Tureckem (2)
 >PSÍ PŘÍHODY: Pejskové utekli
 >POLITIKA: Ví ODS, co chce?
 >ZVĚROKRUH: Kozoroh
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: A nic se nestalo
 >USA: Pokoj lidem dobré vůle
 >SVĚT: V kaňonech Utahu (5)
 >KOMENTÁŘ: Abramovičův Jarošík
 >PENÍZE.CZ: Množme se a plaťme méně aneb daně a děti ve 2005

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Politický cirkus  
 
6.1. Aféra se slevami
(eff)

Obchodní domy, obzvláště pak Carrefour, vyhlásily slevy a následovalo pobouření. Jak to, že zlevněné zboží nevybylo pro všechny? I čteme v novinách, že to byl ze strany obchodních domů podraz na zákazníka.

Obchodní dům není charitativní organizace. Prodává zboží, které nakoupil a k ceně přidává režii spojenou s manuipulací se zbožím plus zisk. Zlevňuje zboží, které se mu nevyplatí skladovat a dál nabízet, protože má - typicky - neúplný sortiment (např. oděvy nebo boty ve všech velikostech) anebo jde o doprodej už nevyráběných výrobků a je třeba dát do prodeje výrobky nové. To je smysl slev.
Nesmyslné je to, co hlásá např. Meinl se svými "trvale sníženými cenami". To jsou prostě ceny a jestli jsou výhodné nebo nevýhodné zjistí zákazník srovnáním s jinými cenami. Snížení cen, výprodej, to je v obchodním světě v jistém slova smyslu neběžné opatření - třebaže se s ním kalkuluje už při stanovení základní, výchozí ceny.
Zklamán může být jenom ten, kdo žije v iluzivní představě o charitě podnikání. Bohužel je takových lidí hodně. Jsou to ti, kteří skočí na špek tvrzení kampeliček, že budou vyplácet 19,5% úroku. Kteří jsou ochotni jet do Lagosu, kde jim někdo předá deset miliónů dolarů za to, že mu poskytnou svoje konto k ulití zpronevěřených sto miliónů. Jsou to lidé, kteří skočí na trik s vodičkou, která v igelitovém pytli vyrobí z novinových papírů tisícikorunové bankovky (nevymýšlím si, to se skutečně stalo).

Výprodeje se budou vždy týkat jen omezeného množství po omezenou dobu. Špatně si počíná ten, kdo podporuje lidi v iluzi, že obchod má být charita. Tím snad on sám získá na popularitě, jiný efekt to ale nemá.
Tenhle článek si schovám a za rok ho zveřejním znovu, protože i napřesrok bude "aféra se slevami" a zase se budou naivkové rozčilovat nad "klamavou reklamou" a mudrcové v novinách jim budou dávat zapravdu.

Aston


Další články tohoto autora:
(eff)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku