Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 7.1.2005
Svátek má Vilma




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Ad "Ví ODS, co chce?"
 >VÍKENDOVINY: James Bond, já a štíty hor
 >GLOSA: Pomůžeme mrtvým, nebo živým?
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Televize 2
 >POLITIKA: Největší omyl ze všech
 >BAJKA: O tygrovi aneb Proč se šelem bát?
 >PSÍ PŘÍHODY: Až do středu Země
 >POLITIKA: Zatočit s komunisty, ne s volebním systémem
 >SPORT: Konání Zlaté lyže je kvůli počasí ohroženo
 >POLITIKA: Pehe svým liberálům nerozumí
 >SPOLEČNOST: Výprodej zboží (nejen povánoční)
 >EKONOMIKA: Rok 2005 bude podobný předchozímu roku
 >PENÍZE.CZ: Na sociálních dávkách dostaneme v roce 2005 víc
 >EKONOMIKA: Dolar bude ještě oslabovat
 >SVĚT: Globalizace jako pokrok či pohroma

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kronika dne  
 
7.1. Ústup bez nátlaku
(eff)

Šlo to rychle. Ani ne týden poté, co v Německu spustili systém výběru mýtného pro nákladní automobily nad dvanáct tun, ministr dopravy Šimonovský vystoupil před veřejnost, aby sdělil, co chystá vláda udělat v této oblasti. Zabývala se touto otázku už za premiéra Špidly. Teď ovšem už jde do tuhého.

Od vstupu naší země do Evropské unie stoupl o polovinu nákladní provoz na našich silnicích, především na dálkových tazích. Dalo se to čekat. Ekonomika nabyla na obrátkách, export se zvýšil o třicet procent a už to muselo být na dopravní zátěži vidět. Zvyšuje se i tranzitní doprava a po zavedení mýtného v Německu se čeká další vzestup o pětinu. Doposud jsme z vládních zdrojů slyšeli jen nářky stran technických potíží. Nebyly neopodstatněné. Výběr mýtného je náročný technický úkol a také Němci museli řešit velké problémy, než se dopracovali k funkčnímu systému. To by mohlo být k našemu prospěchu - leckdy bývá výhodné zůstat technicky o něco pozadu a převzít technologii vyzrálou, s odchycenými chybami a technickými šotky.

Česká vláda ovšem má v záloze ještě jednoho šotka, to jsou čeští uživatelé dálnic a silnic. Ti srazili bez zbytečně hlasitých řečí paty a začali montovat elektronická zařízení, nezbytná ke vstupu do německé dálniční sítě - pět kamionů z šesti je už touto technikou vybaveno. Na německou vládu žádný klacek nemají. Chceš jezdit? Koukej klopit, nebo zůstaň doma.

Jenže doma je vláda, která se chce udržet metodou "zalíbení se". Tu přidám na dotaci, tam uberu na dani. Nebylo třeba žádného nátlaku, aby Šimonovského ministerstvo začalo "zvažoval úlevy" autodopravcům. Naši dopravci vědí, že mýtné platit budou muset - bude se vybírat od všech dopravců, cizích jako domácích, ve stejné výši. Jenže co zaplatí na mýtném, to chtějí, aby se jim strhlo na daních, a něco takového ministerstvo "zvažuje", aniž by mu zatím kdo kroutil palce od nohou. Prostě tak, ze zvyku, věrno principu - pokud se zalíbíš, tvoje strana bude volena. Že to nefunguje? Co na tom, zkusit se to může!

Pikantní je, že to vše bude dočasné řešení, protože od roku 2008 má začít celounijní satelitní systém Galileo, který bude základ pro sjednocení poplatků na území všech členských států.

Aston


Další články tohoto autora:
(eff)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku