Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 14.1.2005
Svátek má Radovan




  Výběr z vydání
 >EVROPA: Migrační i jiné bonbónky
 >FEJETON: Blonďák z bistra
 >GLOSA: Země mužů, strana žen
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Postižení lidé
 >NÁZOR: Šakalův dotazník
 >POLITIKA: Strach z referenda o e-ústavě
 >LITERATURA: Dopis znalcům Ezopových bajek
 >PSÍ PŘÍHODY: První moucha
 >CHTIP: Hotelové mýdlo
 >HISTORIE: Tarnopolský ústup 1917 (3/3)
 >PENÍZE.CZ: Škromachova tradiční péefka
 >EKONOMIKA: Koruna nejsilnější za dva roky
 >BRAZÍLIE 2: Další plusy a minusy v Riu
 >PRÁVO: Absurdistánské Mlýny také melou
 >EVROPA: Hrozí nám nepřijetím Evropské ústavy vyloučení z EU?

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Evropa  
 
14.1. NÁZOR: Šakalův dotazník
Petr Vileta

V diskuzi pod článkem Edmonta Dante Ústava EU - co s ní? vytvořil komentátor šakal takový docela hezký dotazník. Nedá mi to, abych na něj neodpověděl.

1) Jsem si vědom toho, čím se odlišují a co obnášejí následující pojmy… a) státní suverenita

Ano, tento pojem chápu. Státní suverenita znamená například, že si Němci mohou poručit, že na území ohraničeném jejich státní hranicí bude úřední řeč němčina a Češi zase, že to bude čeština. Němci si poručí, že u nich budou mít obchody v neděli zavřeno a Češi, že mohou mít otevřeno jak chtějí. Ovšem znamená to také, že Němci mohou dodávat jadernou technologii do Iránu a Češi, Francouzi, Belgičané, Poláci a další obyvatelé Evropy jim do toho nemají co kafrat. A to už se mi nelíbí. Ať mi Němci kafrají do otvírací doby obchodů, když já jim budu moci kafrat do vývozu do Iránu. Ostatně pokud bude EU jednotná, tak i tu otvírací dobu nebudou diktovat jen Němci, ale budou se na tom muset tak nějak všichni dohodnout, jestli tak nebo onak.

b) národní identita

Ano, i tohle chápu i když mi to nic neříká. Jsem Čech, narodil jsem se v Čechách, ale když se mě někdo zeptá "odkud jsi?", odpovím mu "z Plzně", a dodám "to je v Evropě", pokud to bude Američan nebo Australan. Podle mě není vůbec důležité jaké je člověk národnosti a dokonce ani odkud je. Mnohem důležitější je kdo je a jaký je. Není důležité, jestli je to ukrajinský nebo český vrah, ale že je to vrah. Není důležité, jestli je to japonský nebo belgický vědec, ale že je to vědec.

c) národ politický (démos)

Tak tohle neznám. To je něco jako Yetti? Každý o něm mluví, ale nikdo ho nikdy neviděl. Já politický národ považuji za pouhé dočasné semknutí se obyvatel určitého státu ve vyjímečné situaci. Například v listopadu '89 na krátkou dobu existoval československý politický národ, co zvonil klíči na náměstích. Pak to byly národy dva, český a slovenský. Nejprve s pomlčkou a pak už bez. A kde je dnes český politický národ? Nevznikne ani při vítězství v hokeji, natož při volbách do parlamentu. Podle mne dnes už jsou pouze občané České republiky, žádný politický národ. Každý se stará o sebe, o rodinu a maximálně o to, co se děje v jeho městě nebo vesnici. Takže ne, Yettiho neznám.

d) národ etnický (ethnos)

A tohle zase znám. Národ etnický je, když ... se rodina rozroste do klanu, zabere si určité území a dále se rozrůstá (a zabírá další území), až je z toho národ etnický. A protože všichni mají pár set pokolení zpátky stejné předky, a protože žijí na stejném území, mluví více méně podobným jazykem. I když mnohdy Čech od Domažlic nerozumí Liberečákovi ani slovo, stejně jako Němec od Drážďan dost dobře nerozumí Bavorákovi. Ale upřímě řečeno mě to nějak nebere. Dnes, v době počítačů, kdy neznalost angličtiny je něco jako neumět používat příbor, mi přijde trochu zaostalé trvat i do budoucna na používání různých jazyků. Proč to nesjednotit? Že to je blbost? Ale není. Jednak v USA se to před pár set lety povedlo a příchozí Vejdové (vzpoměl jsem si na Wericha) z Německa, Čech, Maďarska, Polska a dalších, se nakonec sjednotili na americké angličtině. A za druhé ono to tak na Zeměkouli stejně jednou dopadne.

2) Jsem si vědom toho, že demokratický princip vlády je určen výlučně pro právo vnitrostátní, nikoliv pro právo mezinárodní, a…

Hmm, tak toho si vědom nějak nejsem. Když si mohou občané města zvolit své zastupitele, když si mohou občané kraje zvolit své zastupitele, když si mohou občané státu zvolit své zastupitele a konečně když si i občané Evropy mohou zvolit své zastupitele, proč by si i občané Zeměkoule nemohli zvolit své zastupitele? Opravdu nechápu, proč by demokratický princip vlády musel být omezen jen a pouze na vnitrostátní právo. Proč by jednou nemohl vzniknout například zákon, že jakýkoliv člověk, který se dožije 80% průměrného věku (platného pro oblast kde žije), bude považován za důchodce se všemi právy a povinnostmi jeho i jeho státu? Já si to představit dokážu.

a) je mi lhostejné, že v rámci dosavadní EU demokratické mocenské mechanismy zaniknou

Je mi to lhostejné, pokud bude stávajících 25 mocenských mechanizmů podřízeno jednomu centrálnímu evropskému, kde ovšem všech 25 dosavadních mechanizmů bude mít alikvotní počet svých zástupců.

b) pro záchranu demokracie bude nutné dnešní EU integrovat na federaci nebo unitární stát

Ano, toho jsem si vědom a dokonce to vítám. Jako princip to vítám. Samozřejmě, že k současným představám zejména Německa a Francie mám velké výhrady. Ale Spojené státy Evropské? Třeba v roce 2050? Proč ne.

c) proto doufám, že se EU rozpadne, aby opět uvolnila prostor parlamentní demokracii

Proto doufám, že se EU rozpadne, aby opět uvolnila prostor mezistátním válkám obchodním, politickým i těm skutečným? Proto doufám, že místo společného prostoru pro klidný život (jestli nám ho někteří muslimští radikálové nezhatí), bude zase Evropa rozdělena na stovky a tisíce malých dvorečků? To skutečně nedoufám.

3) Jsem si vědom toho, že politické národy se konstituují buď na podkladě společné etnické příslušnosti a jazyka nebo společně vybojovaného válečného vítězství, a…

Jak jsem již uvedl, pokládám politický národ za Yettiho. Nebo, pokud někdy v minulosti opravdu existoval, pak tedy za přežitek. Stejně, jako dnes kůň už neslouží jako hlavní dopravní prostředek, ale pouze jako "sportovní náčiní", pak v době internetu, všeobecně vyššího vzdělaní a rozhledu i těch nejhloupějších (svéprávných) spoluobčanů, pokládám etnickou příslušnost, jazyk a vybojovaná vítězství za vhodná pouze ke studiu historikům.

a) jsem zvědavý, který z těch dvou motivů při integraci EU převáží

Naopak doufám, že ani jeden nebude mít podstatný vliv.

b) těším se na to, protože umím plynně dva světové jazyky a cvičím pravidelně v domobraně

Těsím se na to, přestože umím pouze česky a blbě anglicky a domobranu pokládám za spolek násilníků, které pro blbost nevzali ani k armádě nebo policii :-)

c) že jazykový kurs a střelnici lze navštěvovat i z lepších pohnutek

Tak tady naprostý souhlas.

4) Jsem si vědom toho, že přijetím euroústavy znamená počátek zániku státní suverenity Českých zemí, a...
a) je mi to jedno (proč?)
b) těším se na to (proč?)
c) štve mě to (proč?)

"B" je správně. Domnívám se totiž, že nakonec přece jen zvítězí zdravý rozum a společný útvar (federace? stát?) převezme od každého to dobré. Od Řeků pracovitost, od Čechů poctivost, od Angličanů vitalitu, od Italů pořádkumilovnost, od Němců schopnost organizovat ... Dál už si ten vtip nepamatuji, ale doufám v přesný opak. Že od Čechů se převezme neomezená otevírací doba v obchodech, od Němců způsob kontroly a represe proti neukázněným řidičům, od Britů ... co já vím, třeba soudní systém.

5) Jsem si vědom toho, že přijetím euroústavy se oslabí můj vliv na věci, které se dotýkají bezprostředně mne a Českých zemí, a…
a) je mi to jedno (proč?)
b) těším se na to (proč?)
c) štve mě to (proč?)

Ano, jsem si vědom a za b) těším se na to. Nabyl jsem totiž dojmu (možná mylného), že ve starých zemích EU nejsou (zaplať příroda) možné některé zhovadilosti, které jsou běžné u nás. Například, když se na ministra provalí průšvih, tak ministr odstoupí. Nemají tam teflonové Kavany, nebo alespoň ne tolik, co my. Politici nemají doživotní imunitu a ani by je nenapadlo se o něco takového pokusit. I mezi běžnými lidmi se tam kromě pravidel psaných, zákonů, dodržují i pravidla nepsaná, morální. Proč například v Německu, Rakousku, Francii nemají něco jako naše vietnamské trhovce? A ani jedna z těchto zemí nemá uzákoněné registrační pokladny. No a také se domnívám, že bruselský blbec způsobí v hospodářství a právním řádu méně škody, než blbec český. Nevím čím to je, ale je to tak.

Petr Vileta

www.zivnosti.cz
www.practisoft.cz




Další články tohoto autora:
Petr Vileta

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku