Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 19.1.2005
Svátek má Doubravka




  Výběr z vydání
 >PRÁVO: Litera zákona aneb "Švarcsystém"
 >POLITIKA: Karavana jde dál
 >EVROPA: Národní zájmy jsou mýtem nezorientovaných
 >RODINA A PŘÁTELÉ: O těch mrazech
 >ÚVAHA: Co se stalo mezi pány Grossem a Vikem?
 >PRAHA: Je bláznovstvím zabývat se návratem tramvají na Václavák?
 >POLITIKA: Konec upřímného premiéra
 >PSÍ PŘÍHODY: Iris revíruje Hrad
 >SVĚT: Izraelské a palestinské učebnice - zrcadlový obraz
 >DOPRAVA: Titanic
 >EVROPA: Byl to opravdu Gladio? aneb Jak a čím jsme to vlastně vyhráli?
 >DOPRAVA: Poplatky za dálnice mobilem ihned
 >PENÍZE.CZ: Důchodci na prahu roku 2005
 >BRAZÍLIE 3: Češi a císař
 >POLITIKA: Euforii může následovat zklamání

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
19.1. DOPRAVA: Titanic
Jiří Míka

Dne 14. dubna 1912 narazil Titanic na ledovec a v průběhu několika hodin se potopil. Část lidí, kteří byli na jeho palubě se potopila s ním a část zůstala na hladině, ti šťastnější ve člunech, ti méně šťastní ve vodě v plovacích vestách. Všechny ohrožovaly vlny, zima a beznaděj. Po několika hodinách dorazila na místo loď Carpathia a začala ty, kteří přežili zachraňovat. Její kapitán byl ale člověk znalý práva a dbalý své povinnosti a věděl, že paluba každé lodi představuje výsostné území jeho Země a že na toto území nesmí vstoupit nikdo, kdo nemá platný pas a vízum. I nastoupili po zuby ozbrojení námořníci Carpathie a prováděli přísnou kontrolu cestovních dokladů. Po několika hodinách odplula Carpathie se třemi šťastlivci, kteří měli potřebný doklad ve chvíli katastrofy při sobě. Naopak pět lidí, kteří sice potřebné doklady měli, ale po několikahodinovém pobytu ve vodě nebyly čitelné, bylo hozeno zpátky do vln. Carpathia před odjezdem informovala rádiem o situaci na místě ztroskotání Titanicu. Ministr námořní dopravy Spojených států pochválil kapitána a okamžitě vyslal na místo ztroskotání rychlou loď s úředníky, vybavenými potřebnými pravomocemi a razítky, aby situaci vyřešili.

Ptáte se, co je to za blábol? Buď Bůh pochválen, že jsem si to jen vymyslel a že skutečnost vypadala jinak. Kapitána Carpathie ani nenapadlo, aby se staral o pasy a víza, protože věděl, že ti lidé potřebují suchý oděv a horký čaj a pokud už by ho to napadlo, tak by mu ministr pěkně rychle napravil hlavu a poradil, ať kouká tahat lidi z moře. Dovedete si zajisté představit, jaké uvítání by jinak americké veřejné mínění připravilo kapitánu Carpathie a jak dlouho by se udržel ve funkci příslušný ministr.

Jenže v čem se liší od popsané hrůzy současná situace v naší zemi? Stavba dálnice D8, která má zachránit obyvatele několika obcí před ohrožováním, které pro ně představuje současná dopravní situace, je odložena pro formální nedostatky v projektu. Lidi v těchto obcích ohrožuje hluk, prach a emise škodlivin a mimo to je někdy velký problém dostat se prostě do krámu na druhé straně silnice. Tisíce aut se denně valí kolem nich. Nehrozí jim sice okamžitá smrt, ale jsou vystavováni utrpení, které trvá a v momentě, kdy je naděje, že toto utrpení skončí, nastoupí práva znalý kapitán (v našem případě ekologické hnutí Děti Země) upozorní na nedostatky projektu a dosáhne zastavení stavby. A aby podobenství bylo dokonalé, úřad ombucmana ve svém šetření zjistí, že byl porušen zákon, dokonce několikanásobně.

Já vím, podobenství poněkud kulhá, Děti Země nikoho z ničeho netahají, jen se chtějí zviditelnit. Zajisté, zákony je třeba dodržovat a pokud má projekt formální nedostatky, je třeba je urychleně odstranit, ale nemělo by to vést k odkladu stavby a k prodlužování trápení lidí. A to by měl mít především na paměti úřad ombucmana, který jak vyplývá z definice má chránit občana před zvůlí státních orgánů. Jenže tady se připojil k těm, kteří se starají především o dodržení zákona, zatímco práva obyvatel dané oblasti pláčou tiše v koutě.

Ochrana životního prostředí je krásná a ušlechtilá věc, ale mělo by se taky pamatovat na to, jaký to bude mít dopad na lidi, protože by se nám mohlo stát, že tu krásu, kterou zachováme, nebude mít kdo ocenit. Úřad ombucmana, pokud by se držel svých povinností, by se měl starat především o to, aby byly nedostatky rychle odstraněny a pokračovalo se ve stavbě, která obyvatelům zlepší životní prostředí a stejný zájem by měly mít Děti Země, pokud by jim ovšem šlo o životní prostředí pro lidi. Snad by stálo za úvahu, zda by se neměli spojit starostové postižených obcí a podat trestní oznámení na ty, kteří snahou o zdržování výstavby dálnice ohrožují obyvatele obcí na životě, ničí životní prostředí a snižují hodnotu majetku obyvatelů v obcích. Snad by se našli státní úředníci, kteří by se tím zabývali.

Ovšem Děti Země obviňuji neprávem. Jak se můžete dočíst na jejich stránkách, přišli se stáhnutím obžaloby, pokud se vyhoví jejich požadavku, že: v úseku stavby "0805 Lovosice – Řehlovice" (16,4 km), bude místo soustavy tunel – most – tunel postaven tunel "Kubačka", který by byl přes 3 km dlouhý. Stavba tím navíc získá na atraktivnosti, protože to bude nejdelší tunel u nás. A co by to znamenalo? To by znamenalo začít s přípravou celého úseku znovu (odhad doby je 4,5 roku) a prodražení celého úseku o více jak 2 miliardy korun. V opačném případě bude sdružení stavbu co možná nejvíce brzdit. Tak ty dvě miliardy by mi vadily nejmíň. Pokud umím počítat, znamená to na jednoho obyvatele (včetně dětí a důchodců) naší republiky cca 200 Kč. Zaplatí to sice ti, kteří vydělávají a platí daně, takže ta částka bude vyšší, ale kdo by to nevzal, pokud to prospěje věci, i když nevím, zda by se ty dvě miliardy nedaly využít užitečněji. Horší jsou ty roky a pokud se půjdete zeptat lidí, kteří budou trpět zvýšeným silničním provozem v dané oblasti na jejich názor na „drobné“ prodloužení, zdůrazněte jim raději dopředu, že jste si to nevymysleli, mohli by propadnout náhlému afektu. 4,5 let to je pouhých 1642 a půl dne, pokud se začne okamžitě (vlastně 1643,5, protože minimálně jeden rok bude přestupný) to uteče jako voda a po jejich uplynutí bude vše v pořádku. Bude? Nejsem si jist. Zůstane tam ten rekordní tunel a to je představa, která mě při vzpomínce na požár v tunelu pod Alpami moc lákavá nepřipadá.

Především si ale vůbec nejsem jist, že poté, co bude tato „drobná“ úprava přijatá, nepřijdou Děti Země, nebo jiná podobná zájmová iniciativa s další podnětnou myšlenkou a dostavba se tím zase neodsune. Jsou přestavitelé Dětí Země ochotni se zaručit, že k něčemu takovému nedojde? A pokud ano, tak čím? Hlavou prosím ne. Jsem si jist, že by ta záruka propadla a pokud mám jistotu výhry, tak bych rád cenu, která se dá získat a byla by mi k něčemu dobrá.




Další články tohoto autora:
Jiří Míka

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku