Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 19.1.2005
Svátek má Doubravka




  Výběr z vydání
 >PRÁVO: Litera zákona aneb "Švarcsystém"
 >POLITIKA: Karavana jde dál
 >EVROPA: Národní zájmy jsou mýtem nezorientovaných
 >RODINA A PŘÁTELÉ: O těch mrazech
 >ÚVAHA: Co se stalo mezi pány Grossem a Vikem?
 >PRAHA: Je bláznovstvím zabývat se návratem tramvají na Václavák?
 >POLITIKA: Konec upřímného premiéra
 >PSÍ PŘÍHODY: Iris revíruje Hrad
 >SVĚT: Izraelské a palestinské učebnice - zrcadlový obraz
 >DOPRAVA: Titanic
 >EVROPA: Byl to opravdu Gladio? aneb Jak a čím jsme to vlastně vyhráli?
 >DOPRAVA: Poplatky za dálnice mobilem ihned
 >PENÍZE.CZ: Důchodci na prahu roku 2005
 >BRAZÍLIE 3: Češi a císař
 >POLITIKA: Euforii může následovat zklamání

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Doprava  
 
19.1. DOPRAVA: Poplatky za dálnice mobilem ihned
Pavel Kuthan

Země kolem nás zavádějí elektronické mýtné a z ČR se stává nepříjemná křižovatka evropské kamionové dopravy, kde se snaží řada zahraničních řidičů právě tranzitem přes ČR provést náklad do své země za levný poplatek dálniční známky platné v ČR. Nelze jim jejich iniciativu zazlívat. Problémem však je, že každé druhé auto je přetížené a ničí naše silnice, které nestačíme opravovat. Je tedy nutné, než zavedeme elektronické mýtné, přikročit k provizornímu opatření vybírání poplatků.

Jak navrhl ministr Bureš, dopravci by pravděpodobně již v červnu měli platit poplatky formou tzv. výkonové známky, jejíž hodnota by odpovídala ročnímu počtu ujetých kilometrů. Za každý ujetý kilometr by zaplatili 4 Kč. Kontrolou daňových dokladů až osm let zpátky by se zjistilo, zda naší dopravci provádějí řádné platby. Nevýhodou takového řešení by byl předpoklad ročního objemu přepravovaného zboží a složitá kontrola, a to nejen u našich dopravců, ale hlavně u dopravců zahraničních, kteří by samozřejmě nakupovali menší hodnoty výkonových známek. A nejen o jejich poplatky jde především.

Řešení je však daleko jednodušší, než pracně vymýšlí vláda. V době mobilů není přece problém zaplatit poplatek za dálnici pomocí SMS, která odečte příslušný kredit jako poplatek za užití dálnice, podobně jako tomu bylo u charitativních příspěvků na Srí lanku a další země postižené tsunami. Stačí dohoda s operátorem, na kterého by se vypsalo výběrové řízení, aby zlevnilo provoz. Kupříkladu levnější SMS, způsob přeposílání plateb na MF apod.Vždyť by to pro něj byl dobrý obchod. SMS s označením užité silnice a čísla auta by pak putovala do centrálního počítače, platící řidič by dostal potvrzeno obratem, že kredit byl stržen v hodnotě poplatku. Policie při kontrole na dálnici by dotazovou SMS jak z mobilu, tak přes svůj počítač zadala číslo kamionu a okamžitě zjistila zaplacení poplatku. Pokuty by mohla rozdávat hned na místě na uvedených dálnicích. Kontrole by rozhodně nikdo neunikl, ani zahraniční dopravci, byla by rychlá a jednoduchá. Stát by mohl vybírat poplatky téměř ihned a každý poplatník by dle výpisu ze svého účtu z mobilu mohl dokladovat FÚ zaplacený poplatek. Možná by uvedený způsob mohl nahradit i daleko dražší elektronické mýtné. Uvedené řešení by bylo levné, efektivní a zavedení do praxe téměř okamžité.

Pavel Kuthan st.


Další články tohoto autora:
Pavel Kuthan

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku