Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 25.1.2005
Svátek má Miloš




  Výběr z vydání
 >BRAZÍLIE 4: Salvador neboli Bahia
 >EVROPA: Zaorálkovo euroústavní matení
 >EKOLOGIE: Další skandál na Šumavě - duhové psaní do Bavor
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Katolická církev ve vlastní pasti
 >SVĚT: Santorum
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Teď opravdu o tom sněhu
 >SPOLEČNOST: Výzkumné záměry problémy škol a ústavů neřeší
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Osvětim - velká čísla, malé příběhy
 > EVROPA: „Česká banánová realita“ a evropský kosmický program
 >PSÍ PŘÍHODY: Příroda má smysl pro humor
 >SPOLEČNOST: Naši Romové
 >EVROPA: EU ústava - rozhodně proti
 >REAKCE: Hospodaření organizace ADRA transparentní je!
 >KOMENTÁŘ: Koncentrace
 >PENÍZE.CZ: Rizika finančních trhů v otěžích

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Evropa  
 
25.1. EVROPA: „Česká banánová realita“ a evropský kosmický program
Marek Dluhoš

Podle průzkumu Ministerstva zahraničních věcí ČR mezi cizinci, jehož výsledky byly publikovány minulý týden, považuje většina z nich naši zemi za sice malebnou, ale zaostalou. Jako hlavním artiklem jsme známi sklem, pivem, slunečnicovým olejem a výrobky ze dřeva (MF Dnes 21.01.05). A to i přesto, že z prostředků státního rozpočtu byla na propagaci ČR v zahraničí jen minulý rok dána 1 miliarda korun.

Je zajímavý způsob, jakým má být zlepšen tento náš obraz v budoucnosti. Kromě toho, co v minulosti nepřineslo žádný zvláště viditelný propagační efekt, chtějí naši úředníci vymyslet ještě nějaký symbol, který by patřil k ČR podobně, jako k Holandsku tulipán nebo k Španělsku slunce. Z tohoto socialistického přístupu k řešení problémů, jaký už kdysi s velkým úspěchem vymyslel jistý kníže Potěmkin je zřejmé, že inspirace našich představitelů „sovětskými“ metodami u nich stále ještě vzbuzuje naděje, že by se na nich snad mohla postavit prosperita země. A proč ne alespoň virtuální?

Vždyť na naprostou většinu občanů ČR to vždy zabralo a cizince nakonec o své technické výjimečnosti stejně přesvědčíme. Podle našich úředníků je jen třeba vymyslet lepší plakáty a stamilióny místo do vědy a výzkumu směřovat do „schopnějších“ firem public relations (viz. poslední kalendář Ministerstva obrany s pohraničníky 50. let).

Podívejme se ale na západ od našich hranic, kde nikdo takové částky na omalovánky vydávat nemusí. Přesto by nikdo nepochyboval o jejich technické vyspělosti a s tím spojeným životním stylem. Jak dlouho ještě lidem u nás bude trvat, než pochopí, že nazvat český stát kapitalistickým ještě vůbec nemusí znamenat, že se v našem okolí projeví nějaký viditelný pokrok. Daleko důležitější je, jaké volby lidé dělají v každodenním životě, o co a jakým způsobem usilují, které kompromisy se sebou samými i se svým okolím jsou ochotni uzavírat a které nikoliv.

I nejvyspělejší státy světa, soustředěné v Evropské unii dnes cítí potřebu, aby (cituji Evropskou ústavu - článek III-254) k podpoře vědeckého, technického pokroku a průmyslové konkurenceschopnosti vypracovaly společnou politiku dokonce pro tak zdánlivě vzdálenou oblast, jako je kosmický prostor. Podle průzkumu ministerstev těchto zemí je totiž vývoj nových technologií pro civilní i vojenské účely, spojených s kosmem, natolik lukrativní, že má v budoucnu zajistit nejen desetitisíce nových pracovních příležitostí, ale i novou oblast vlivu pro rozšiřující se politický a hospodářský potenciál Evropské unie. Je jisté, že tyto nové technologie se zpětně projeví ve všech oblastech evropského života a pokud ČR zůstane nefunkčním, od společných evropských projektů odděleným skanzenem, můžeme očekávat, že se rozdíl mezi příjmy obyvatelstva, ale i životní úrovní nejen nesrovná, ale zase prohloubí.

A je naprosto jedno, bude li na novém logu našeho státu, navrženém ministerstvem zahraničí, případně jemu spřátelenou agenturou, nádherná červená růže vymalovaná nejzářivější barvou nebo nejmodřejší pták, vznešeně plachtící na nejdražším papíře. Podobným stylem uvažování, bez převzetí určitých způsobů myšlení a vypracovávání dlouhodobých koncepcí, překračujících běžné hranice dosaženého vývoje, nemůže ČR nikdy vyspělé státy dohnat. To i v případě, že by se k přemalovávání fasád, propagaci piva, skleněného zboží a pění oslavných ód na naše fotbalové a hokejové gladiátory nejen v ulicích Prahy, ale i Chebu, Aše či Karviné podařilo ministerstvu zahraničí přemluvit všech 10 246 148 českých, moravských a slezských obyvatel i s celou emigrantskou komunitou.




Další články tohoto autora:
Marek Dluhoš

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku