Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 26.1.2005
Svátek má Zora




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Režim se mění v dým
 >DROGY: Kalouskova slivovička
 >EVROPA: Jakpak bude u nás doma aneb Po přijetí euroústavy
 >PRÁVO: Švarcsystém jako fenomén
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Kimova hra
 >POLITIKA: Politické skloňování - od přítele k nepříteli
 >GLOSA: Školy a úředníci
 >EVROPA: Demokracie jako řemen
 >POLITIKA: Bambini di Minsk
 >PSÍ PŘÍHODY: Kterak Ljubu málem šlak trefil
 >ZVĚROKRUH: Vodnář (2)
 >POLITIKA: Sobotka si spletl stranu
 >ZÁBAVA: Zrádná paštika
 >EVROPA: 3x o Češích a Evropě
 >PENÍZE.CZ: Navýšení cílové částky vás může přijít draho

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
26.1. GLOSA: Školy a úředníci
Gentleman

V poslední době se kolem základního školství rozvířilo několik událostí. Všechny mají společné to, že prim hrají úředníci a politici, lépe než občané vědoucí, co je pro lid dobré.

Ministryně Buzková je samolibá a přezíravá, což prokazuje neustále. Naposledy při komentování protestů části středních škol a rodičů, kteří požadují, aby se děti mohly opět hlásit na více škol. Prý nechápe, k čemu tento zbytečný a medializovaný protest je, petici rodičů označila za zpolitizovanou a dezinformační kampaň opozičních stran(!). A a že prý je jedno, jestli má žák jednu možnost, jako podle nového zákona, nebo víc, jako měl dřív. Když nechápe rozdíl mezi jednou "možností" a výběrem, tedy volbou, ať vypadne.

V Brně pro změnu protestují rodiče proti záměru rušit základní školy v některých lokalitách. Postoj úředníků je klasický - škola má nařízený minimální počet žáků ve třídě (přirozeně od těch úředníků), tuším, že 17 (proč zrovna tohle číslo?), a není-li naplněn, konec. Pikantní na tom je, že rušení je zamýšlené v horizontu asi 5 let, kdy podle současného trendu (pokles žáků) nebudou třídy zaplněny.

To je opravdu úžasně koncepční: dnes se na základě trendu (jak známo, u nás je často trend to, co se děje právě teď) rozhoduje o tom, co bude za pět let. Vsadím se, že když se za dva roky trend zlomí a žáků bude přibývat, stejně podle plánu budou školy rušeny. I kdyby nebyly, stejně je kravina se dnes zabývat tím, co uděláme za pět let, když nevíme, jaká bude situace. Chápu však, že úřednictvo musí vykazovat nějakou činnost.

Konečně prý nelze dávat prvňáčkům v pololetí jednu známku a na konci roku už hodnotit jednotlivé předměty. Právně ani pedagogicky. Právní důvod jsem neslyšel, ani si ho neumím představit. Pedagogický - že děti více známek psychicky líp nesou, protože eventuálně rozkolísané hodnocení na ně líp působí - je výmluva, protože jednoznámkové hodnocení v prvním pololetí se týkalo v podstatě zapojení dítěte do výuky, nikoli jen znalostí, a mělo právě onen kýžený psychologický dopad. Na konci roku už známky signalizovaly: konec srandy, škola není holubník. Že si děti o pololetí nebudou moci vysvědčení přečíst, protože většinou ještě nebudou číst tak umět, je jen drobný úřednický detail...

Gentlemanův deníček


Další články tohoto autora:

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku