Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 1.2.2005
Svátek má Hynek




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Stejně všechno bylo jinak
 >BRAZÍLIE 6: Amazonie, její mohutnost a ubývání
 >MÉDIA: Televize hledá SuperSpermii
 >POLITIKA: Grossův strýček Lájos Bács
 >PRÁVO: Korupce díky ignoraci
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Do kina - Cesta kolem světa za 80 dní
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Co všechno nevíme o 20. století - Gustav Weisskopf
 >SPOLEČNOST: Bezpečnost nebo svoboda…? – falešná volba
 >PSÍ PŘÍHODY: Nový pejsek u sousedů
 >INTERNET: Nigerijská mafie mění taktiku!
 >MÉDIA: Největší Čech – má vůbec význam?
 >VĚDA: Objev spinového Hallova jevu v polovodičovém čipu
 >JEDNOHUBKY: Tenkrát na Klamovce
 >CHTIP: Trocha srandy 1
 >PENÍZE.CZ: Zaměstnanci a OSVČ: nespravedlnost odvodů a dávek

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
1.2. RODINA A PŘÁTELÉ: Do kina - Cesta kolem světa za 80 dní
(eff)

Šílený let kolem světa, to je slibný slogan pro film, který poskytuje dvě hodiny šílené nudy s několika světlými okamžiky úsměvného vytržení.
Verneovky jsou tvrdý oříšek pro filmové zpracování. Obvykle jsou málo dějové a proto je obvykle třeba je zásadně dějově pozměnit. Což se stalo i v tomto filmu, kde Phileas Fogg není ctihodný britský gentleman, nýbrž potrhlý vynálezce dopravních prostředků a "udělátek" - anglicky se tomu říká "gadget". Film respektuje dobu, tedy konec devatenáctého století za vlády královny Viktorie. Foggova sluhu Passepartouta hraje Jackie Chan a k nim se přilípne francouzská umělkyně hraná Cécile de France.
Ztřeštěnost a vizualita na hranici snu, to jsou zásady tohoto díla a tvůrci se jimi řídili tak důsledně, že se film rozpadl do sledu nesouvisejících epizod, jež mají jen tu návaznost, že jde o cestu kolem světa a tu je třeba dokončit kvůli sázce. V jedné té epizodě dokonce vystoupí kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger, a je zde starý, tlustý a trapný. Příjemně úsměvná je pařížská epizoda filmu, kdy se hrdinové připletou do vernisáže impresionistických obrazů, takže zahlédneme van Gogha s uříznutým uchem a nakoukneme oknem do bordelu, kde zahlédneme Toulouse Lautreca obklopeného divami. Jackie Chan předvede několik kung fu vystoupení laděných do komična a za ty zaplatíme trávením nudných dialogů Fogga a jeho přítelkyně. Ztřeštěnost se propadla do naprosté absence logiky. V prvním Indiana Jonesovi jsme se smáli, když hrdina přeplul oceán coby černý pasažér "za komínem" ponorky. Zde hrdinové přejdou pěšky Čínu a my krčíme rameny: proč ne? Tady je možné všechno, jen to nechápeme, proč nás tím obtěžujete.
Závěrečná scéna, kde se objeví i královna Viktorie jako bohyně "ex machina", je roztomilá, až na to, že z dramatického hlediska devastovala konec: Foggova protivníka zdeptá v tomto filmu královna Viktorie. Budiž. Jenže poté, co protivník zdeptán, nastoupí i původní Vernův trik s posunem času - Fogg "ušetří" jeden den a ve skutečnosti cestoval 79 dní a myslí, že 80 a čtenář je překvapen, když se Fogg objeví v klubu v posledních vteřinách dohodnutého času, skvělý a vítězný. Tak to vymyslel Verne a vymyslel to geniálně. Tady je "trik s časem" zmatený, neúčelný, násilný a bez efektu.

Příjemná je na filmu výprava, zvláště pak jsou pěkné "nálety" na města, jako je Londýn a Paříž, která vypadají jako dětské hračky a prolnou do "reálu". Při pohledu na Foggovy gadgety jsem snivě vzpomínal na gadgety, jak je vymyslel pro Adélu a Tajemství hradu v Karpatech Jan Švankmajer. Ale zase tak strašně špatné nejsou, jen mi připomínají atrakce pro děti instalované v obchodních domech, aby se děti nenudily, když maminky utrácejí peníze. Sympatická je i snaha o viktoriánskou idylu. Kdyby jen nepřecházela tak často do uspávající nudy!



Další články tohoto autora:
(eff)

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku