Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 16.2.2005
Svátek má Ljuba




  Výběr z vydání
 >DOKUMENT: Otevřený dopis premiéru ČR Stanislavu Grossovi
 >GLOSA: Je opravdu hloupej
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Rudé praporky premiéra Grosse
 >POLITIKA: Inteligentní Gross aneb Tak hovoří vysokoškolák
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Ohlédnutí za Valentýnem
 >DOPRAVA: In re Zóna s dopravním omezením
 >VESMÍR: Před 75 lety bylo objeveno Pluto, dodnes ale nevíme, co je zač
 >HISTORIE: Ad vocem bombardování Drážďan
 >PSÍ PŘÍHODY: Slibný pokus o neviditelnost
 >DOKUMENT: Otevřený dopis premiérovi ČR a Veřejné prohlášení předsedy ČP všem občanům ČR
 >SPOLEČNOST: Je správné dělat si ze Židů legraci?
 >CHTIP: Stiažnosť
 >POLITIKA: Důležitost íránské mise
 >POVÍDKA: Nádherná viditelnost
 >PENÍZE.CZ: S cestovním pojištěním až na kraj světa? Rozhodně ne!

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  
 
16.2. POLITIKA: Důležitost íránské mise
David Šeich

Nepatřím mezi příznivce poslaneckých cest s „turistickým nádechem“ a považuji za nezbytné zahraniční cesty Poslanecké sněmovny velmi pečlivě vážit. Cesta Zahraničního výboru PS do Iránu patřila jistě k nejpřínosnějším a důležitost této cesty lze jasně dokladovat. Především se jednalo o první parlamentní návštěvu z České republiky do Iránu od roku 1989, navíc do destinace, kam cesta vládních představitelů podléhá řadě diplomatických omezení. Parlamentní návštěva mohla otevřeně projednat témata, která blokují česko-iránské vztahy. Česká delegace se setkala s předsedou zahraničního a bezpečnostního výboru iránského parlamentu (Madžijsu), s ministrem zahraničí Charázím, předsedou iránského parlamentu i s nově vzniklou skupinou pro spolupráci s ČR, která v iránském parlamentu vznikla.

Bývalé Československo navázalo diplomatické styky s Iránem již v roce 1925, v posledních více jak třech letech se vztahy mezi Prahou a Teheránem dostaly na velmi mizivou úroveň - např. zastupitelské úřady obou zemí již nejsou vedeny řádnými velvyslanci, ale pouze chargé d´affaires. Iránská islámská republika je rozlehlou zemí s velkým exportním potenciálem a příležitostí pro zahraniční investice. Jména českých firem jako Škoda a další byly v Iránu dostatečně známy. Nejde jen o historii, například společnost Škoda Plzeň v konsorciu s japonskou firmou zvítězila v důležitém tendru na dodávku tramvají, kontrakt však stále nebyl schválen iránským ministerstvem zahraničí, které schvaluje všechny exportní aktivity nad 10 milionů dolarů. Otevření odpovídající obchodní spolupráce bylo důležitým tématem vzájemných rozhovorů.

Iránská strana velmi důrazně prosazovala své negativní stanovisko k vysílání rádia Farda (Budoucnost) z českého území. Tyto otázky byly citlivě diskutovány a obě strany se dohodly na vyhotovení věcné analýzy vysílání a diskusi o tomto tématu. Samozřejmě česká poslanecká delegace nemohla v této otázce činit žádné ukvapené soudy. V souvislosti s vstřícným gestem vůči Iránské islámské republice se často v médiích hovoří o možnosti zrušení tzv. „Lex Busher“ – tedy zrušení zákona zakazujícího české dodávky pro atomovou elektrárnu v Busheru. Bez dostatečné diskuse na české domácí politické scéně jsme v Iránu tuto otázku neotevírali, nicméně osobně tento problém považuji spíše za okrajový. Regulace vývozů materiálu, které by mohly sloužit tzv. „dvojímu“ užití, je v podstatě znemožněna legislativou EU, která se automaticky stala součástí našeho právního řádu. Zákon o Busheru je ve skutečnosti přežitý a naši dodávku vzduchotechniky lehce nahradila dodávka německého Siemensu, který s ní neměl žádný problém.

Celá poslanecká delegace samozřejmě přísně sledovala neporušitelnost našich závazků vůči aliančním spojencům a společné politiky EU. Zahraničně-politická témata byla významnou součástí česko-iránského dialogu. Klíčovými tématy byla stabilita Iráku. Zvláště po předběžných výsledcích iráckých voleb, kde šiitské síly úzce navázané na iránské prostředí, mají dominantní roli, je role Iránu ve stabilizaci poměrů v Iráku velmi podstatná. S Iránem nás spojuje také zájem o zamezení dovozu drog z Afghánistánu - přes Irán až do Evropy. Pokusil jsem se také osobně otevřít otázku lidských práv a najít společný průsečík standardů práv a svobod, který je třeba zachovat i při ohledu na různé civilizační a kulturní východiska obou zemí.

Podobně jako při rozhovorech Irán-EU jsme diskutovali otázku iránského jaderného programu. Iránská politická reprezentace udělala z iránského jaderného programu otázku národní hrdosti a vzkřísila starý šáhův plán na vybudování 23 jaderných elektráren. Tento plán je zjevně nadsazený, přesto dohled nad mírovým využitím jaderné energetiky v Iránu je klíčový, zvláště v době, kdy se odhaduje, že Iránci mají schopnosti k vývoji jaderné zbraně v horizontu jednotek let.

Podstatným rysem cesty byla výměna názorů a pohledů na výše uvedená témata. Dialog může být zárodkem dalšího reformního vývoje v iránské společnosti a Česká republika může i v dialogu Irán-EU či Irán-USA získat potenciálně významnou roli. Také k tomu návštěva českého Zahraničního výboru významně přispěla.

Mgr. David Šeich

místopředseda Zahraničního výboru PSP ČR




Další články tohoto autora:
David Šeich

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku