Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 16.2.2005

>DOPRAVA: In re Zóna s dopravním omezením
 >VESMÍR: Před 75 lety bylo objeveno Pluto, dodnes ale nevíme, co je zač
 >HISTORIE: Ad vocem bombardování Drážďan
 >PSÍ PŘÍHODY: Slibný pokus o neviditelnost
 >DOKUMENT: Otevřený dopis premiérovi ČR a Veřejné prohlášení předsedy ČP všem občanům ČR
 >SPOLEČNOST: Je správné dělat si ze Židů legraci?
 >CHTIP: Stiažnosť
 >POLITIKA: Důležitost íránské mise
 >POVÍDKA: Nádherná viditelnost
 >PENÍZE.CZ: S cestovním pojištěním až na kraj světa? Rozhodně ne!

>>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost

16.2. VESMÍR: Před 75 lety bylo objeveno Pluto, dodnes ale nevíme, co je zač
Jiří Wagner

Je to už 75 let, kdy bylo objeveno Pluto, ale pro nás stále zůstává záhadou. Snad za deset let budou některá tajemství odkryta, až se výzkum vesmíru dostane dál a budeme se moci podívat na Pluto zblízka.
Pluto bylo světu oznámeno jako devátá planeta sluneční soustavy, když je 18. února 1930 vypátral mladý amatérský astronom Clyde Tombaugh z Lowellovy observatoře. Titul planeta má dodnes, ačkoliv nejednou zazněly o její podstatě pochyby.

"Jestli o ní chcete mluvit jako o planetě, pak jedině jako o nevychované planetě," říká Neil deGrasse Tyson, ředitel newyorského Haydenova planetária při American Museum of Natural History.
Tyson před pěti léty provokativně vyjmul Pluto z expozice planet a zasadil je namísto toho do pásu komet na okraji Sluneční soustavy.

Pluto bylo objeveno během pátrání po teoretické deváté planetě. Kdyby šestadvacetiletý Tombaugh nebyl při srovnávání obrázků noční oblohy nad severní Arizonou tak pečlivý, mohl je klidně přehlédnout. Byl ale přesvědčen, že to opakující se "smítko" na snímcích je skutečně ona unikající Planeta X, později pojmenovaná jako Pluto.
Generace a generace školáků se učily, že sluneční soustava obsahuje Pluto, ale až po Tombaughově smrti v roce 1997 doporučili někteří astronomové Mezinárodní astronomické unii, sdružení profesionálnách astronomů, aby devátá planeta byla ze seznamu planet vyjmuta.

V době, kdy bylo Pluto objeveno, bylo jediným známým objektem ve Sluneční soustavě za Neptunem a když byl objeven ještě jeho měsíc Charon, byl statut planety potvrzen definitivně.
Jenže astronomové objevili také tisícovku malých ledových objektů za oběžnou drahou Neptuna obíhajících kolem Slunce a jak říká ředitel Lowellovy observatoře Bob Millis, může tam být až sto tisíc takových objektů, které tvoří takzvaný Kuiperův pás.
Někteří astronomové říkají, že Pluto se svou protáhlou orbitou a zvláštní oběžnicí vypadá spíš jako příslušník Kuiperova pásu než jako "pravá" planeta, a upozorňují, že Pluto je velmi malé, menší než náš Měsíc.
"Chceme se podívat, jestli Pluto skutečně nepatří spíš do Kuiperova pásu," říká Hal Weaver, vědecký projektant mise New Horizons, která by měla odstartovat k Plutu příští rok a dosáhnout je v roce 2015.

Tysonovo rozhodnutí vyjmout Pluto v Haydenově panetáriu ze společnosti planet a umístit je do Kuiperova pásu vypadá jako souboj nervů a zastánce zařazen Pluta mezi planety nazývá "plutokracií".
"Jestli nechcete nazývat Pluto planetou, co jiného už byste chtěl jako planetu označit?" ptá se Kevin Schindler, supervizor veřejných programů na Lowellu.
Pluto je kulovitého tvaru jako ostatní planety, kdežto komety a asteroidy mají sklon být znetvořené. Pluto má atmosféru a roční období...

Astronomové doufají, že mise New Horizons dá odpověď i na jiné otázky, kupříkladu o vzniku Sluneční soustavy. Jenže než k té ledové skále sonda doletí, to bude trvat ještě deset let.

Více o planetě Pluto na stránkách Jiřího Wagnera