Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Pátek 18.2.2005
Svátek má Gizela




  Výběr z vydání
 >VÍKENDOVINY: Děda Herodes, vnuk a tajemný cizinec
 >GLOSA: Jak trestat popírání holocaustu?
 >POLITIKA: Proč Gross nakonec zůstane premiérem
 >EVROPA: Proč je evropská ústava tak objemná aneb Jak feministky k euroústavě přišly
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Zlatá padesátá - Holič
 >LETECTVÍ: Nové ostrovní letiště zvedlo kotvy
 >SPOLEČNOST: Evropo – tvoje jméno je Zbabělost
 >ENERGETIKA: Platit za zónu havarijního plánování?
 >PSÍ PŘÍHODY: V pátek má být obleva
 >VIA CAROLINA: Tradiční spojnice českých zemí s evropským západem
 >SPOLEČNOST: Mafie pro neziskový sektor
 >DOKUMENT: Reakce SOCR na omezení prodejní doby
 >PENÍZE.CZ: Jak průhledné jsou sliby stavebních spořitelen?
 >POLITIKA: Jak je to vlastně s tou koalicí?
 >ARMÁDA: Švédská cesta do Evropy - tradičně přes Prahu

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Svět  
 
18.2. LETECTVÍ: Nové ostrovní letiště zvedlo kotvy
Zdeněk Slanina

Kolem čtvrtého největšího japonského města Nagoje se rozkládá historické území Chubu neboli ústřední oblast, tvořené hlavně prefekturami Aichi, Mie, Shizuoka, Gifu a Nagano. Tato oblast je jak ve středu ostrova Honšů, tak i uprostřed celého japonského souostroví. Plochou představuje 11% japonského území, a žije zde 13% Japonců. Ekonomicky je to třetí nejvýznamnější region po oblasti velkého Tokia a velké Ósaky. Produkce oblasti Chubu je větší než HNP Kanady či Itálie.

Oblast měla své mezinárodní letiště na severu Nagoje v místě zvaném Komaki, což je současně i základna letectva japonské domobrany (od války se v Japonsku označení armáda nepoužívá). Už čtyřicet let se uvažovalo o tom, že se v Nagoji postaví nové mezinárodní letiště. Věci se pak urychlily s úmyslem pořádat světovou výstavu Aichi 2005 (která začíná už za měsíc). Tak jak rostly ceny pozemků, nabývalo na popularitě řešení založené na vybudování umělého ostrova. Nagoja leží na pobřeží uvnitř velkého zálivu, který je úzkým poloostrovem Chita rozdělen na zátoku Ise a zátoku Azumi. A u západního okraje poloostrova Chita poblíž města Tokoname bylo vybráno i místo pro umělý ostrov s letištěm. V srpnu 2000 začaly stavební práce a 17. února 2005 v 6.00 ráno se konalo přestřihávání pásky. V 6.30 pak přistál první spoj. Jednalo se o let, který startoval den před tím v noci ze starého Nagojského letiště, letěl na Američany spravovaný ostrov Saipan, a po tříhodinové přestávce na nákup suvenýrů, popř. návštěvu pláže, se vracel už na nové Nagojské letiště. Letenky na tento inaugurační let byly v prosinci beznadějně vyprodány už po dvaceti minutách prodeje.

Výstavba letiště s 3500 m dlouhou přistávací drahou se zdařila s pozoruhodným primátem - podařilo se ji uskutečnit s náklady o více jak 15% nižšími, než byl iniciální odhad. I tak se ale jedná o částku, která přibližně reprezentuje pětinu ročního rozpočtu České republiky. Stavba se na začátku dostala do půlročního skluzu pro vleklá jednání s rybářskými družstvy, lovícími v oblasti budoucího letiště, kterým jejich vytrvalost přinesla výhodné odstupné. Cílový termín otevřít letiště před začátkem světové výstavy Aichi 2005 se nicméně podařilo dodržet. V čele společnosti Centrálního Japonského Mezinárodního Letiště (zkráceně Centrair) stojí 66-letý Yukihisa Hirano, který byl původně manažerem v Toyotě, která má své hlavní závody právě v prefektuře Aichi. Ježto dluh japonské vlády už překročil objem jednoho japonského ročního HNP, snaží se vláda u velkých stavebních projektů o spoluúčast soukromého sektoru. V případě Centrairu je podíl ústřední vlády 40%, vláda prefektury Aichi a město Nagoja přispívají 10%, a zbylých 50% je soukromých, včetně právě automobilového giganta Toyota. V Japonsku prefektury i města peníze mají, neb vedle celostátních daní se ještě vybírají i citelné místní daně. Důležitým podílníkem projektu je právě Toyota Motor Co. Letiště je i někdy přezdíváno 'Toyota airport', neb firma bude i významným uživatelem, ať už v osobní tak i nákladové přepravě.

Letiště se musí svou kapacitou vmezeřit mezi Ósacké mezinárodní letiště Kansai na západě a Tokijské mezinárodní letiště Narita na východě. Pro přilákání leteckých společností Centrair nasadil přistávací poplatky pro Jumbo - Boeing 747 o 20% níže než Kansai a 30% níže než Narita. Nové letiště bude mít denně 94 vnitrozemských letů spojujících Nagoju s 24 místy v Japonsku. Počáteční počet mezinárodních letů je 267 týdně, což zajišťuje spojení s 25 mezinárodními centry. Už v létě dojde k rozšíření na 321 letů. Pro srovnání - letiště Kansai má týdně 552 mezinárodních pasažérských letů a Narita 2790. Počet nákladových letů je na Centrairu zatím nízký, pouze 26 týdně, nicméně postupně lze očekávat nárůst na úkor dnešních 134 nákladových letu týdně v Kansai a 263 na Naritě. Přesuny lze čekat jak u Toyoty, tak i u dalších dvou gigantů s výrobou v oblasti Chubu - Sony a Sharp. Počáteční počet odbavených pasažérů by měl být 12 miliónů ročně. Během pěti až šesti let se nové chce letiště chce stát výdělečným. Tento cíl se letišti Kansai, také postavenému na umělém ostrově, nepodařil ani po deseti letech. Na letišti Kansai se nyní buduje druhá přistávací dráha a dosud se řeší problém poklesávání umělého ostrova o nějakých 20 cm ročně. Ekonomické dispozice se dále změní v březnu 2006, kdy má být otevřeno kontraverzní letiště na umělém ostrově v Kobe, umístěné přes Ósacký záliv ve vzdálenosti jen asi 30 km od dnešního letiště Kansai. Mnohé závisí od toho, kdy se podaří nastartovat ustálený růst japonského hospodářství. Od začátku devadesátých let, kdy se rozprskla ekonomická bublina a zanechala po sobě velké množství špatně krytých půjček, se totiž hospodářský růst pohybuje jen v desetinnách procenta, a to ne vždy kladných. Konec hospodářské recese, až k němu dojde, zcela jistě bude spojen s novým růstem japonského cestovatelství, na který konec konců stejně toužebně čeká mnoho oblastí ve světě.




Další články tohoto autora:
Zdeněk Slanina

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku