Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 9.3.2005
Svátek má Františka




  Výběr z vydání
 >ÚVAHA: Vzestup a pád Stanislava Grosse
 >1968: Odškodňovat by nemělo Česko
 >MÉDIA: Čtvrthodinka nenávisti
 >SPOLEČNOST: Původ korupce v České republice
 >EVROPA: Deset omylů Václava Klause
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Jiné kafe
 >GLOSA: Honička pro šťouraly
 >8. BŘEZEN: Co vlastně máme slavit?
 >PSÍ PŘÍHODY: Ten hnusný flek
 >ÚVAHA: Proč honit pavouky ze starých foliantů?
 >INTERNET: Oběti přesměrování zažalují Český Telecom
 >NÁZOR: Otevřený dopis poslancům Parlamentu ČR
 >HISTORIE: V těžkých dobách (5/20)
 >CHTIP: Alkohol
 >PENÍZE.CZ: Rozměnit? Spíš než v bance, raději v trafice

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Ekonomika  
 
9.3. PENÍZE.CZ: Rozměnit? Spíš než v bance, raději v trafice
Jiří Šedivý

"Potřebovala jsem rozměnit 2 000 Kč bankovku na nějaké stovky," začíná Mirka svůj zdánlivě rutinní příběh, o nějž se s námi podělila. Doufáme, že i vás přivede spíše k úsměvu, protože nikdo nepřijde o peníze a nepoteče krev.
V dnešní době, kdy na nás bankomat "vyplivne" pár velkých bankovek a my potřebujeme například dát kapesné svým dětem, musíme nějakým způsobem rozměnit. Můžeme to udělat při nákupu v obchodě. Vybíráme-li z bankomatu, který je na pobočce banky, povedou naše kroky možná ale také k tamní pokladně.

Pořádek dělá přátele

Bude-li vaší pobočkou GE Money Bank, tak jako jí byla v případě Mirky, očekávejte, že si budete připadat trošku jako na úřadě: "Chtěli po mně jméno a dokonce i rodné číslo, které jsem ale sdělit odmítla," diví se Mirka a její ruka naznačuje něco jako ťukání si na čelo. Prý ani pokladní u přepážky to moc nechápala, ale svůj postup omlouvala tím, že podle předpisů postupovat musí.
Zmíněné odmítnutí udat rodné číslo nebylo důvodem pro to, aby Mirku v bance neobsloužili. "Postačilo" datum narození s dodatkem, že je žena. Po zanesení údajů do počítače, které také několik vteřin trvalo, mohla Mirka spokojeně poděkovat a odnést si kýžené stokoruny. Zdá-li se vám celá historka poněkud "přitažená za vlasy", přebyrokratizovaná a snad i nemožná, nabízíme důkaz: stvrzenku celé transakce (identifikační údaje pochopitelně nezveřejňujeme).

Celý postup je samozřejmě věcí obchodní politiky banky: dovedeme si představit i variantu, že takováto operace musí být maximálně složitá a nepříjemná, aby jí vyžadovalo co nejméně klientů. Každopádně ale takový postup považujeme za neodpovídající významu transakce. "Jsem ráda, že jsem tuto banku navštívila jen náhodou," říká Mirka a dodává:."Jsem ráda, že ve své bance nic podobného podstupovat nemusím." Mirka se po této zkušenosti klientkou "GE" rozhodně nestane, možná by banka měla zvážit, zda si podobným postupem tak trochu neodrazuje i další potenciální klienty.

Vyjádření banky se nám bohužel zatím nepodařilo získat. Žádali jsme v pondělí a máme předběžně přislíbeno během dnešího dne (čtvrtka). Zvažovali jsme, zda takto článek nabídnout a usoudili, že na takto jednoduchý dotaz musel bance na vyjádření čas stačit. Nevíme přesně, zda je náš dotaz tak složitý, nebo prochází v bance nějakým neobvyklým procesem...

U konkurence jednodušší

Ach ty bankomaty…

Vadí vám, že si nemůžete u bankomatu zvolit, jaké bankovky vám vydá, a poté musíte občas hledat způsob, jak rozměnit? Podle nás by bylo vhodné doplnit tyto stroje o funkci "volba vydaných bankovek", kde si klient v případě potřeby zvolí, jak "nadrobno" vybíranou částku požaduje. Bohužel tento názor s námi banky nesdílí. "Česká spořitelna funkčnosti bankomatů průběžně rozšiřuje, o zmíněné službě však prozatím neuvažuje," upřesňuje například Helena Matuszná z útvaru firemní komunikace ČS.

Máte jiný názor? Dejte nám o tom vědět a hlasujte v naší anketě.

Poptali jsme se na "postup při rozměňování" v některých dalších (větších i menších) bankách, přičemž jsme nikomu nesdělili, ve které konkurenční bance Mirka byla. Většinou se nejdříve maličko pozastavili nad tím, co že to vlastně chceme, což jen potvrdilo naší domněnku, že v takto banální záležitosti je velmi netradiční byrokratizovat.
Jak asi předpokládáte, v ostatních bankách rozměňují bez vyplňování formuláře, bez zjišťování jména a bez poplatků (alespoň za menší počty rozměňovaných bankovek). Postačí bankovka, u které pokladna pouze prověří platnost.
"V případě, že člověk přijde do Komerční banky s žádostí o rozměnění velké bankovky na menší, stačí mu pouze předložit onu bankovku, pracovník pobočky ověří její pravost a rozmění ji podle požadavku klienta," vysvětluje postup KB Romana Kubálková, manažerka externí komunikace. Tato služba je zdarma do počtu 51 ks přijatých i vydaných bankovek.

Pokud se vám postup GE Money Bank nelíbí, což zcela chápeme, zkrátka jděte jinam. Nejlepší recept na byrokracii je zjednodušovat. Jděte třeba do trafiky, kde kupujete ranní noviny. Tam vám také většinou rozmění, bez poplatků, rodného čísla a dalších pravidel.

Setkali jste se u podobně jednoduchých operací s nadbytečnou byrokracií? Jaká se vám v životě přihodila nejkurióznější historka nejen v bankách, ale i na úřadech a dalších institucích? Měly by mít některé instituce (pošta, banky, větší prodejny, obchodní centra…) povinnost bankovky rozměňovat pouze "na doručitele"?




Další články tohoto autora:
Jiří Šedivý

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku