Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Úterý 15.3.2005
Svátek má Ida




  Výběr z vydání
 >POLITIKA: Nová společenská smlouva? Ano, ale bez Grosse!
 >MÉDIA: Proč mi to vadí
 >ROK 2005: Čerstvé nahlédnutí na dvě místa v Asii - 4
 >POLITIKA: Provinční politici bez politiky
 >GLOSA: Soudci mimo
 >Z MÉHO PODKROVÍ: Test pro ty mladší - české verze světových hitů
 >ŠAMANOVO DOUPĚ: Prokažte svému národu velkou historickou službu
 >SPOLEČNOST: Stojí prezident nad zákony?
 >ARCHITEKTURA: Historie pražských mostů přes Vltavu I.
 >NAŠINCI: Sopka a doktor
 >CHTIP: Marketing prakticky
 >SPOLEČNOST: Jakou hodnotu má prestiž učitele?
 >PRÁVO: BD Kavčí skála Říčany z pohledu druhé strany
 >TISKOVÁ ZPRÁVA: V EuroTelu působí ve vrcholném managementu agent STB
 >PENÍZE.CZ: Další návrh důchodové reformy: deponovaný důchod

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Společnost  >>  Školství  
 
15.3. SPOLEČNOST: Jakou hodnotu má prestiž učitele?
Karek Vašíček

Nedávno jsem, tuším v časopise Osobní finance, četl, že mezi pět nejprestižnějších povolání v České republice patří povolání lékaře, učitele, programátora. Lékaři si díky permanentnímu potížismu České lékařské komory a Lékařského odborového klubu a hlavně MUDr. Davida Ratha vybrečeli celkem slušné platy. Programátoři jsou celosvětově velmi dobře placeni. Jen plat učitelů u nás stále neodpovídá jejich hodnocení společností. Před nějakou dobou Vladimír Železný ve své exhibici v pořadu Volejte řediteli prohlásil, že společnosti si vybrala, že bude lépe finančně oceňovat televizní moderátory než lékaře nebo vědce. Typická demagogie pana Železného. Nevybrala si společnost, ale pár mocipánů. Na opačné straně žebříčku prestiže povolání stáli politikové, teď nevím přesně, jestli poslanci nebo ministři, a bezprostředně za nimi byly uklízečky. Tento stav pohrdání politiky je reakcí na počínání politiků, kteří si mrknutím oka odhlasují zvýšení platů a stejným mrknutím oka rozhodnou o úsporách, které se dotknou veřejnosti, zpravidla těch, kteří se nemohou bránit, tedy nezaměstnaných nebo důchodců. Negativní vztah občanů k politice a politikům se může stát v blízké budoucnosti hrozbou pro naši demokracii.

Politikové ODS demagogicky prohlašují, že vláda, potažmo ČSSD, naslibovala učitelům a nic nesplnila. Vlády ČSSD alespoň prosadily projekt Indoš (Internet do škol), zatímco ODS nehnula pro naše školství ani prstem. Politikové téměř jednohlasně odhlasují zvýšení policistům, ale když učitelé chtějí zvýšit plat, pan prezident Klaus prohlásí, že plošné zvýšení platů učitelů není řešení. Pan Pilip, neblaze proslulý bývalý ministr školství, propouštěl učitele a zvyšoval úvazky. Paní Buzková vymýšlí jakési atesty učitelů. Prostě se stále vymýšlejí nějaké nástroje, aby se učitelům nezvýšily platy. Část veřejnosti se domnívá, že učitelé nic nedělají, že učí tři hodiny denně a berou peníze za to, že si hrají s dětmi.

Zanedlouho oslavím 20 let od promoce. Vystudoval jsem učitelství matematiky a deskriptivní geometrie. Narozdíl od většiny studentů, kteří se věnovali hospodským zábavám, jsem studoval a promoval se samými výbornými. Smutně jsem četl o tom, jak se na Západě předhánějí firmy v nabídkách nejlepším absolventům. Bylo mi jasné, že mi studijní výsledky budou v mé kariéře k ničemu. Hned po škole jsem se rozhodoval mezi prací učitele a kariérou programátora, neboť počítače mě již na škole chytly. Na konec jsem se rozhodl pro prázdniny. Díky tomu, že učitel nehledá své uplatnění podle svých schopností, jsem skončil na učilišti, kde mi byli kolegy učitelé, kteří vesměs neměli žádné pedagogické vzdělání a již vůbec ne vysokou školu. Vzpomínám si na výroky neblaze proslulého vedoucího tajemníka krajského výboru strany v Hradci Králové pana Otto Lišky, který radil soudruhům v jiných krajích jak mají řešit problematiku školství. Chlubil se tím, že ve Východočeském kraji nabízejí vynikajícím absolventům místa v regionech kraje, kde nikdo nechce pracovat s tím, že možná v budoucnosti získají byt. Nemusím snad tajit, že se mi otevírala kudla v kapse. Pro ty, kdo si to nepamatují: tehdy byty získávaly výrobní podniky a školy žádné byty učitelům neposkytovaly. Pokud se od té doby něco změnilo, pak spíše k horšímu. Platy ve školství jsou stále nízké a byt vám dnes nikdo nepřidělí

Ale abych se vrátil ke své kariéře. Dospěl jsem k tomu, že ve školství své schopnosti neuplatním a rekvalifikoval jsem se na programátora. Zatímco moji kolegové se prali o co nejvyšší úvazky, já jsem se snažil mít úvazek ve škole co nejmenší a programoval jsem doma na svém počítači, který jsem si koupil na černém trhu (žádný jiný trh v té době neexistoval). Když jsem programy po třičtvrtě roku programy dokončil, začal jsem je od května 89 prodávat. a přivydělával jsem si ke svému platu téměř čtyřnásobek. A ty programy jsem prodával bez jakékoliv změny čtyři roky.

Proč to uvádím. Ne proto, abych se pochlubil, ale z jiného důvodu. Já tvrdím, že inteligentní člověk se neptá za kolik bude dělat, ale co bude dělat. Když na sobě pracuje, peníze časem přijdou. Jen nesmí doufat, že zbohatne docházkou do zaměstnání, ale musí být iniciativní.

Kladu si otázku, co drží učitele ve školství. Domnívám se, že schopní učitelé ve školství nezůstanou a najdou uplatnění jinde. Ale povede to k tomu, že nám ve školství zůstanou lidi zcela neschopní, nebojím se hovořit o odpadu. Nabízí se i jiné vysvětlení. Zůstávají i schopní, kterým vyhovuje mnoho volného času a věnují se vedle učení i jiným činnostem. Jen se bojím, že se i ti na učení časem vykašlou a budou se těm jiným zájmům věnovat na plný úvazek.

Řada občanů se domnívá, že mají náročné povolání. Vyzkoušel jsem si práci učitele, programátora, občas jsem něco přeložil a přál bych každému, aby si vyzkoušel práci učitele někde na zednickém učilišti. Zažili by permanentní nadávání a vyhrožování ze strany žáků. Nepřekvapilo mě, že jsme se dočkali vraždy učitele. Dřív učňové chodili za školu a flákali se, dnes berou drogy, kradou a vraždí. Vždy jsem zastával názor, že legitimním řešením nekázně učňů je fyzický trest. Ničemu jinému nerozumějí. Problém je v tom, že ti, kteří mlátili nejvíce, se dušovali, že by na nikoho nevztáhli ruku.

Dočká se český učitel nějakého kariérního řádu?: Asi sotva. Ředitele škol ani inspektory výsledky a nasazení či nadprůměrné schopnosti učitelů nezajímají. Učitel je hodnocen podle jiných kriterií. Proč jsem se rozhodl tento příspěvek napsat?. Abych varoval ty, kteří jsou dnes na střední škole a rozhodují se pro dráhu učitele. Vyhněte se povolání učitele. Ocenění se nedočkáte. Já jsem ve školství skončil na konci roku 1989, takže z vlastní zkušenosti situaci ve školství neznám. Od svých bývalých kolegů vím, že to je ještě horší než za socialismu. Na začátku jsem položil otázku: „Jakou hodnotu má prestiž učitele?“ Odpověď je jednoduchá: „Pro učitele žádnou hodnotu nemá, protože musí něčím nakrmit své děti.“




Další články tohoto autora:
Karek Vašíček

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku